‘Geen enkele regering deed zoveel voor arbeidsmarkt als die van Di Rupo’
Wat is de inzet van de verkiezingen op 25 mei 2014? Knack.be vroeg het aan experts over de belangrijkste thema’s van vandaag. In deze aflevering: Jan Denys over Werk. ‘Het onderscheid tussen werkloosheidsuitkeringen en bijstand is in België niet duidelijk genoeg.’
Wat is de inzet van de verkiezingen op 25 mei 2014? Die vraag stelde Knack.be aan experts over de belangrijkste thema’s van vandaag. De volgende 15 onderwerpen komen in onze reeks aan bod: Justitie, Mobiliteit, Defensie, Buitenlandse Zaken, Economie, Pensioenen, Politieke vernieuwing, Armoede, Begroting, Werk, Overheidsbedrijven, Financiën, Fraudebestrijding, Staatshervorming en Asiel & Migratie.
Vandaag: Jan Denys over Werk
Jan Denys, arbeidsmarktspecialist bij Randstad, hoeft niet lang na te denken over de prioriteiten voor de volgende minister van Werk: ‘Meer jobs – via een lastenverlaging – en een duidelijker onderscheid tussen werkloosheidsuitkeringen en bijstand. De vraag is wel waar het geld voor de lastenverlaging moet gehaald worden.’
‘Dat onze werkgelegenheid goed heeft standgehouden, is een beetje optisch bedrog: veel jobs zijn gesubsidieerd. De dienstencheques zijn een goed systeem, maar botsen op budgettaire grenzen,’ zegt Denys. Het valt hem op dat de politieke partijen nogal optimistische vooruitzichten hebben. ‘Open VLD wil 100.000 nieuwe jobs creëren, dat lijkt me wat rooskleurig. Zeker omdat die bovenop de al rooskleurige prognose van het Planbureau komt. Die voorzien 190.000 tegen 2020.’
Denys: ‘Geen enkele regering heeft zoveel gedaan voor de arbeidsmarkt als die van Di Rupo’
Denys meent dat een werkzaamheidsgraad van 75 procent niet gehaald zal worden, maar ziet wel dat er goede stappen gezet zijn. ‘Er is inderdaad nog erg veel werk aan de winkel, maar ik herinner me geen regering die zoveel heeft gedaan voor de arbeidsmarkt als de regering Di Rupo. Vergeet niet dat die maar twee jaar geregeerd heeft.’
Het grootste pijnpunt is volgens Denys de doorstroming van werkloosheid naar werk. België is na Griekenland de slechtste leerling van de Europese klas, blijkt uit cijfers van Eurostat (voor de periode 2009-2010). ‘Tien jaar gelden stonden we ook al op die plaats. We zijn er dus niet op vooruitgegaan.’
Denys ziet een probleem in het feit dat de werkloosheidsuitkeringen in België niet beperkt zijn. ‘Wij zijn het enige land ter wereld waar dat het geval is. Het zou straf zijn mocht dat niets te maken hebben met onze zwakke positie.’
De regering Di Rupo beperkte als antwoord daarop de wachtuitkeringen in de tijd en maakte werkloosheidsuitkeringen degressief in de tijd, wat Denys een goede zaak vindt.
Verzekering of solidariteit
Een andere heikel punt is volgens de arbeidsmarktspecialist van Randstad dat het systeem van uitkeringen in België geen klaar onderscheid maakt tussen werkloosheidsuitkeringen en bijstand. ‘Het systeem van werkloosheidsuitkeringen is gebaseerd op de idee van een verzekering: terwijl je werk zoekt, ben je verzekerd van een inkomen. Bijstand is dan weer gebaseerd op solidariteit. Sommige mensen zullen nooit kunnen werken, en voor hen moeten we zorgen. Het onderscheid tussen beiden moet duidelijker. Voor het eerst in de geschiedenis zijn er met Open VLD en N-VA twee partijen die dat willen aanpakken.’
Het staat voor Denys wel buiten kijf dat het systeem niet van de ene dag op de andere mag veranderen. ’50+’ers moeten een overgangsregime krijgen, we mogen dit niet door hun strot rammen.’ Ook moeten de werkloosheidsuitkeringen in het begin naar omhoog, ‘zeker die van hogeropgeleiden, want die zijn nu wel laag. Maar de budgettaire toestand maakt dat niet zeer realistisch.’
Denys: ‘Alle trucs om te activeren worden al gebruikt’
Wil je mensen vanuit de werkloosheidsstatistieken naar die over werkzaamheid krijgen, dan moet je activeren – een woord waar elke partij het over heeft. Maar alle instrumenten en ‘grote trucs’ worden al gebruikt, stipt Denys aan.
‘Opleidingen, coaches, bemiddeling, … Noem maar op, het wordt allemaal al gebruikt. Enkel de uitvoering ervan kan nog beter. Dankzij de zesde staatshervorming komen veel instrumenten in handen van de gewesten, dat is al een stap vooruit. De VDAB zal zelf kunnen controleren bijvoorbeeld. De gewesten zullen nu moeten bewijzen dat ze het kunnen.’
Denys sluit af met iets wat hem opviel in de partijprogramma’s: ‘Op PVDA+ na maken alle partijen grotendeels dezelfde analyse. Bij die anderen niets over minder werken of arbeidsduurvermindering, zelfs niet bij Groen. Er stond weinig alternatiefs in de voorstellen. Voor alle duidelijkheid: ik ga niet akkoord met het idee dat we minder moeten gaan werken.’
Lees ook:
Economen Marc De Vos, Koen Schoos en Gert Peersman over Pensioenen: ‘Het stilzwijgen van de partijen over pensioenen moet doorbroken worden‘
Danny Smagghe (Touring) en Johan De Mol (UGent) over Mobiliteit: ‘Er is geen ambitie om naar duurzame mobiliteit te evolueren‘
Ere-vrederechter Jan Nolf over Justitie: ‘Geef tanden aan de Privacycommissie voor Big Brother tot in je onderbroek bijt‘
Professor Michel Maus over Fraudebestrijding: ‘Fiscus en fiscale middenveld moeten uit loopgraven kruipen voor rechtvaardigere fiscaliteit‘
Daan Killemaes (Trends) over Economie: Drie prioriteiten voor de volgende minister van Economie.
Tom Sauer (Universiteit Antwerpen) en Ludo De Brabander (vrede vzw) over Defensie: ‘België moet afstappen van idee van volwaardige krijgsmacht’
Els Keytsman en Naima Charkaoui over Asiel en Migratie: ‘Veroordelingen Europees Hof voor mensonwaardig asielbeleid moeten verleden tijd worden‘
Wim Van Lancker en Frederic Vanhauwaert over Armoede(bestrijding): ‘De beperking van werkloosheidsuitkeringen in de tijd is een schijnoplossing‘
Herman Matthijs over de Vlaamse begroting: ‘De budgettair genereuze dagen zijn ook voor Vlaanderen voorbij‘
Herman Matthijs over de federale begroting: ‘Nieuwe minister van Begroting moet op twee jaar 10 miljard vinden: geen wandeling in het park‘
Herman Welter over de NMBS: ‘NMBS is lichtjaren verwijderd van klantvriendelijk systeem‘
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier