Organisatoren zijn ‘supertevreden’ over het autosalon 2016

Audi op het Autosalon 2016 © KVDA
Kevin Van der Auwera
Kevin Van der Auwera Online coördinator Trends

Organisator Febiac blikt tevreden terug op het 94e Auto- en Motosalon van Brussel, dat zondag afloopt. ‘We ontvingen meer bezoekers dan we hadden verwacht en er is duidelijk een grotere interesse in alternatieve aandrijfsystemen’, zegt Directeur Communicatie Joost Kaesemans.

Het autosalon maakt zich op voor zijn slotweekend, zondag om 19 uur gaan de deuren van ’s lands grootste autofeest weer dicht voor een jaar. Organisator Febiac is ‘supertevreden’ over de editie 2016, zegt Joost Kaesemans aan Knack.be.

Beter dan verwacht

De automobielfederatie vergelijkt met 2014, het vorige ‘groot’ salon. ‘Tot en met donderdagavond hadden we drie procent minder bezoekers dan twee jaar geleden. Dat is evenwel beter dan we hadden verwacht, want we vreesden een beetje de impact van de terreurdreiging, de extra bewaking en de mediaberichten over mogelijke lange wachtrijen aan de ingang, al zijn die er helemaal niet geweest.’

Kaesemans maakt ook de vergelijking met de kerstmarkt in Brussel, die tot 30 procent minder bezoekers had, en stipt ook aan dat het autosalon nog een nadeel heeft tegenover bijvoorbeeld een concert van een band dat je maar één keer om de zoveel jaar kunt meepikken. ‘Bij het autosalon denken bezoekers sneller: we zullen volgend jaar wel gaan. Dat alles in beschouwing genomen, zijn we supertevreden.’

Bovendien moeten de traditionele topdagen nog komen, met de nocturne van vandaag en het slotweekend met vooral zaterdag als uitschieter.

Alternatieven in de lift

Het 94e Auto- en Motosalon stond meer dan ooit in het teken van de alternatieve aandrijfsystemen. Kaesemans: ‘Het valt op dat er eindelijk een oprechte grotere interesse is in de alternatieven voor diesel en benzine. Op de infostand over rijden op aardgas (CNG) bijvoorbeeld zeggen ze dat ze de steunmaatregelen van de regering duidelijk merken. Diesel blijft voorlopig de populairste keuze van particulieren en bedrijven, maar de geesten zijn kennelijk gerijpt. Dieselgate zal daar niet vreemd aan zijn. “Elk nadeel heb zijn voordeel”, zoals Johan Cruijff al zei.’

Door het dieselschandaal keek vooral de groep D’Ieteren, de invoerder van de Volkswagengroep in België, met een dubbel gevoel naar het salon. Kaesemans: ‘Zij wilden opnieuw het vertrouwen herstellen en waren voorbereid op lastige vragen, maar volgens de signalen die ik opvang, valt dat mee. Mensen zijn niet naar het salon gekomen met de bedoeling te klagen.’ (KVDA)

Partner Content