DS 3 Crossback E-Tense, de eerste elektrische premium B-SUV
In een afkalvende automarkt een nieuw merk in de markt zetten vergt durf en visie. Twee eigenschappen die PSA-topman Carlos Tavares op het lijf zijn geschreven. Nauwelijks geïnstalleerd als nieuwe patron lanceerde hij de idee van een luxemerk voor de Franse autogroep. We zijn inmiddels vier jaar verder, DS Automobiles ontwikkelt zich in positieve zin en vormt een meerwaarde voor PSA.
De merknaam alleen al. Het Franse déesse betekent zoveel als godin en wordt gezien als een knipoog naar de legendarische Citroën DS. Met zijn avantgardistische vormgeving en hydraulische vering ontketende die midden de jaren vijftig een ware revolutie in de autowereld. De godin van de weg werd zowaar vergeleken met een vliegend tapijt.
DS heeft grote ambities
Avantgardistische stijl, dynamisch rijgedrag, verfijning en aandacht voor het detail in combinatie met hightech, dat zijn ook de eigenschappen die de DS3 Crossback en DS7 Crossback karakteriseren. Vanaf nu ook verkrijgbaar als full electric (DS 3 Crossback E-Tense) en als oplaadbare hybride (DS7 Crossback E-Tense 4×4) waarbij die laatste wellicht de meest elegante SUV op de markt is.
Zonder twijfel is hij de meest comfortabele. Een camera onder de voorruit scant de weg op bulten en putten en waarschuwt het systeem voor obstakels. Dat laatste zorgt er op zijn beurt voor dat onvoorziene hindernissen probleemloos worden genomen, zonder bluts op je voorhoofd.
Milieuvriendelijk en elegant
De DS 3 Crossback E-Tense, gebaseerd op het multi-energieplatform van PSA, is de eerste elektrische premium B-SUV op de markt en vormt de voorbode van een reeks gelijkaardige modellen die over zeer afzienbare tijd hun opwachting zullen maken onder de merknaam Peugeot en Opel. En wie weet straks ook met een Fiat-logo. PSA en FCA (Fiat Chrysler Automobiles). Zoals bekend voeren beide concerns vergevorderde gesprekken over een mogelijke alliantie in de loop van 2020.
De DS 3 Crossback E-Tense is uitgerust met een elektromotor van 100 kW en een batterij van 50 kWh die de compacte gezinswagen een theoretische autonomie van 320 kilometer (WLTP) bezorgt, in de dagelijkse praktijk moet je rekenen op een rijbereik van 250 à 280 kilometer, afhankelijk van je rijstijl en de weersomstandigheden. Bij een eerste kennismaking in de omgeving van Parijs noteerde ik een gemiddeld testverbruik van 15,2 kWh per 100 kilometer, op de autoweg steeg het gemiddeld verbruik naar 21,4 kWh. In de winter is het geraadzaam om de wagen voor te verwarmen terwijl hij nog in de stekker steekt.
De vierdeurs DS 3 Crossback E-Tense (4,118 m lang, 1,791 m breed en 1,534 m hoog) is veeleer een compacte gezinswagen, de achterbank biedt gewoonweg te weinig ruimte aan drie volwassenen om op een comfortabele verre verplaatsingen te kunnen ondernemen. De kofferinhoud van 350 liter is relatief groot voor dit segment. Op het vlak van rijcomfort, uitrusting en kwaliteit van de gebruikte materialen scoort die duidelijk beter dan zijn concurrenten. Onderweg verbaast de DS 3 Crossback E-Tense in aangename zin door het lage geluidsniveau binnenin de wagen, dankzij een voorbeeldige akoestische isolatie. Ik geniet vanaf de eerste meter van de stilte én de grandeur die de nieuwkomer uitstraalt. En van zijn flitsende acceleraties, eigen aan elektrisch aangedreven auto’s. De topsnelheid bedraagt 160 km/u. Het opladen van de accu tot 80 procent van zijn capaciteit aan een snellader van 100 kW neemt een halfuur in beslag, via een thuislader duurt dat vijf uur.
Lees verder onder de foto’s
De app Charge My Car by Free2Move Services maakt het mogelijk om laadpalen in de buurt te zoeken in een database met 130.000 compatibele laadstations. De app laat klanten bovendien profiteren van voordelen zoals het reserveren van een parkeerplaats of een jockey bij een treinstation of vlieghaven, de betaling van parkeermeters en – in welbepaalde landen – het gebruikmaken van prioritaire rijstroken aan tolkantoren. Met de E-Tense-afstandsbediening die is geïntegreerd in de MyDS-app is het mogelijk om essentiële informatie van de auto vanaf mijn smartphone te raadplegen. Het gaat om het laadniveau van de batterij, het rijbereik en de resterende laadtijd. Maar ook om een uitgestelde laadbeurt te activeren om de profiteren van lagere tarieven in de daluren of om het activeren van de pre-conditionering van het interieur bijvoorbeeld waar de wagen een ideale binnentemperatuur bezit bij het vertrekken.
Drie rijmodi
De aanraaktoetsen en centrale verluchtingsroosters kregen de vorm van diamanten en staan onder een groot scherm van 12 inch, het grootste in dit segment. Het geeft de bedieningselementen weer en centraliseert alle rijhulpsystemen. De versie Performance Line + beschikt over DS Connect Nav en het connectiviteitssysteem DS Connect Box, intelligente koplampen DS Matrix Led Vision en het handsfree contactsysteem ADML Proximity dat de verzonken deurgrepen activeert van zodra de houder van de sleutel zich op minder dan 1,5 meter van de wagen bevindt. Diezelfde uitrusting vind je ook terug in de versie Grand Chic die bijkomend is uitgerust met een head-up display en lederen bekleding. DS Wings in gesatineerd chroom, een radiatorrooster in antraciet grijs geïntegreerde E-Tense maken het plaatje compleet. Bijkomende accessoires zijn exclusieve 18″ lichtmetalen Kyoto-velgen en een nieuwe kleur Cristal Pearl.
Bestuurders kunnen kiezen uit drie rij-modi: ‘eco’ om het rijbereik te maximaliseren, ‘normal’ en ‘sport’, die extra koppel leveren. Zij worden aangevuld met twee energierecuperatiemogelijkheden die hun oorsprong vinden in de Formula E. In de stand ‘normal’ evenaart het gedrag van de auto dit van een gewone benzine- of dieselwagen, in de stand ‘brake’ realiseert het systeem een maximale vertraging van bijna 1,3 m/s2 waardoor je nauwelijks nog het rempedaal moet gebruiken. De DS 3 Crossback E-Tense doet er inderdaad alles aan om het je als bestuurder zo aangenaam en makkelijk mogelijk te maken.
De prijs voor al dat moois? De goedkoopste DS 3 Crossback E-Tense kost 37.700 euro, de eerste editie 44.250 euro. Wie voor het einde van het jaar in Vlaanderen een bestelbon betekent, kan nog rekenen op een financiële tussenkomst van de overheid van 4.000 euro.
Van SUV tot CNG: dit bracht 2019 in autoland
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier