Tomas Van Den Spiegel droomt van fietsbrug over Schelde: ‘Dat zou de finale van de Ronde van Vlaanderen nog mooier maken’

Tomas Van Den Spiegel droomt van een fietsbrug in de finale van de Ronde van Vlaanderen. © BELGA
Jonas Creteur
Jonas Creteur Sportredacteur bij Knack.

Tomas Van Den Spiegel, ceo van Flanders Classics, ziet een ontbrekende schakel in de finale van de Ronde van Vlaanderen: een fietsbrug over de Schelde. ‘Zo brengen we de Paterberg dichter bij de aankomst.’

In 2012 besloot Wouter Vandenhaute, oprichter van Flanders Classics, de finish van de Ronde van Vlaanderen te verhuizen van Meerbeke naar Oudenaarde. Er werd een nieuw lussenparcours gecreëerd, met drie passages over de Oude Kwaremont en twee over de Paterberg.

Die twee hellingen dienen ook als ultieme scherprechters in de finale van Vlaanderens Mooiste. Na de laatste beklimming van de Paterberg volgt nog 13 kilometer tot de finish in Oudenaarde. Eerst via de drukke brug over de Schelde in Kerkhove, en dan via de Oudenaardsesteenweg/Kortrijkstraat tot de aankomst in de Minderbroedersstraat in Oudenaarde.

Als het van Tomas Van Den Spiegel, de ceo van Flanders Classics, afhangt, zal het parcours nog jaren zo blijven. Hij ziet slechts één verbeterpunt: die laatste 13 kilometer. ‘Op een saaie steenweg die niets bijdraagt aan het typische Rondegevoel van kasseien, hellingen en smalle wegen. En die evenmin een meerwaarde biedt voor het sportieve verloop. Zeven op de tien keer wint de renner die als eerste boven is op de Paterberg, of zat de winnaar op zijn minst al in het eerste groepje op de Paterberg.’

De Paterberg dichter bij de finish brengen

Er is nochtans een mogelijke oplossing. Van Den Spiegel noemt het zelfs een droom. ‘In 2010 heeft de gemeente Wortegem-Petegem een haalbaarheidsstudie laten opstellen voor een fietsbrug ter hoogte van Melden en Petegem-aan-de-Schelde. Uit die studie bleken verschillende voordelen.’

De brug zou in de eerste plaats de Schelde ontsluiten voor fietsers, en zo de mobiliteit en het fietstoerisme in de omliggende gemeenten en de stad Oudenaarde kunnen verbeteren. ‘Maar ze zou ook de top van de Paterberg dichter bij de huidige eindstreep van de Ronde brengen, op 6 à 7 kilometer, in plaats van 13’, zegt Van Den Spiegel. ‘Die brug leidt via smalle wegen langs de Royal Golf Club Oudenaarde tot op anderhalve kilometer van de finish op de Minderbroedersstraat.’

Flanders Classics liet de plannen al visualiseren door ingenieursbureau Geonius. ‘De brug zou de finale van de Ronde nog mooier maken, zowel qua spanning als qua omgeving. Maar zo’n brug is complex – schepen moeten eronderdoor, ze mag niet te steil zijn voor fietsers – en vraagt een flinke investering’, zegt Van Den Spiegel.

De afbeelding van de fietsbrug over de Schelde die Flanders Classics liet maken bij het ingenieursbureau Geonius.

In de vorige Vlaamse regering was er geen budget voor zo’n brug. Van Den Spiegel hoopt het dossier nu nieuw leven in te blazen. Dat Annick De Ridder Vlaams minister van Sport én Mobiliteit is, kan daar misschien bij helpen. ‘Hopelijk kunnen we er met alle betrokken partijen werk van maken’, zegt hij.

De Ronde van Vlaanderen: ‘Wij zijn hoeders van erfgoed, maar we mogen geen folklore worden’

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content