Remco Evenepoel nu al in de gele trui? Beter vrijdag dan vandaag

Remco Evenepoel is na de tweede rit leider in het jongerenklassement. © PRESSE SPORTS
Jonas Creteur
Jonas Creteur Sportredacteur bij Knack.

Na een lastig openingsweekend in de Tour heeft een zichtbaar vermagerde Remco Evenepoel een goede uitgangspositie verworven: geen tijdsverlies ten opzichte van Tadej Pogacar en Jonas Vingegaard en de gele trui níét veroverd. Dat zou hij vandaag, in de sprintersrit naar Turijn, het best zo houden.

Het was een thema dat Patrick Lefevere, de ceo van Soudal Quick-Step, begin juni na het Critérium du Dauphiné aanhaalde. Remco Evenepoel woog, volgens Lefevere, nog anderhalve kilo te veel. Een van de hoofdredenen waarom zijn kopman er in de cols tekortschoot, hoewel die de tijdrit had gewonnen. Dat ‘overgewicht’ moest er nog af voor de start van de Tour.

Er werden vragen gesteld of dat mogelijk was in een periode van drie weken. Maar dat is met een licht negatieve energiebalans (minder calorieën opnemen dan je verbruikt), enkele saunabeurten (wat ook de adaptatie aan de warme bevordert), en/of een combinatie van vet verbrandende supplementen (zoals carnitine) met ketonen (die het herstel bevorderen, waardoor het lichaam minder vocht opneemt) geen probleem. Dan kun je in een week 800 gram tot zelfs 1,5 kilo vermageren.

Bovendien was Evenepoel na de Dauphiné aan een andere trainingsfase begonnen. Tijdens zijn eerdere hoogtestage op de Sierra Nevada, waar hij grotendeels aan zijn aerobe uithouding werkte en dus vele uren op de fiets maalde, was een negatieve caloriebalans niet aangewezen. Omdat je dan je spieren afbreekt (de zogenaamde ketogenese) en dat een rem zet op je conditionele ontwikkeling. Ook tijdens een zeer lastige ronde als de Dauphiné is vermageren geen optie.

Wel erna, toen Evenepoel tijdens een tweede hoogtestage, in Isola 2000, kortere en veel intensievere trainingen afwerkte om zijn anaerobe component te vergroten, en dus het rendement van zijn uithoudingswerk te vergroten. Minder lange trainingen betekent ook dat je niet zo veel energie hoeft op te slaan. En dan kun je wel, zonder spierschade, 150 à 200 calorieën per dag minder innemen dan je verbruikt. Bij Evenepoel is dat gelukt: na de finish op zondag sprak hij op de Franse tv zelfs over 2,5 kilo. Het is ook duidelijk te merken aan zijn scherpere gezicht.

Slechte positie

In combinatie met zijn trainingsopbouw (alleen een lager gewicht volstaat niet) rendeerde dat al in het openingsweekend van de Tour. Evenepoel kwam in de lastige rit van zaterdag, met 3600 hoogtemeters, geen moment in de problemen en sprintte naar de achtste plaats. Zondag reed hij na de laatste klim naar San Luca, met Richard Carapaz in het wiel, nog een gat toe van ruim tien seconden op Tadej Pogacar en Jonas Vingegaard – mede omdat de Deen in de slotkilometer niet meer overnam van de Sloveen.

Zo sloot Evenepoel alsnog aan, op 200 meter van de aankomst, verloor hij geen tijd en zette hij andere klassementsrenners, zoals Primoz Roglic, op 21 seconden. Een sterke prestatie, al mag je van een tweevoudige winnaar van Luik-Bastenaken-Luik verwachten dat hij in een finale met een steile helling van twee kilometer meegaat met de besten.

Dat hij Pogacar en Vingegaard niet volgde na de verschroeiende versnelling van de Sloveen op het minder steile gedeelte van de San Luca-helling weet Evenepoel aan zijn slechte positie bij het begin van de klim. Toen er daarna een breukje ontstond in de groep, moest hij een gat dichten en even naar adem happen op het moment dat Pogacar aanviel.

(lees verder onder de tweet)

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Pogacar en Vingegaard draaiden nochtans wél bij de eersten op. In de wetenschap dat je op de klim, door de dichte drommen toeschouwers, in de eerste kilometer heel moeilijk kon opschuiven. Wat er precies misliep in aanloop naar de helling, is niet duidelijk – daar zijn geen beelden van. Evenepoel beschikte nog over ploegmaats Ilan Van Wilder en Mikel Landa, maar zij hebben hem niet vooraan kunnen houden, zoals Visma-Lease a Bike en UAE Team Emirates deden met Vingegaard en Pogacar. Een fout die Evenepoel uiteindelijk geen seconden kostte, maar op dit niveau niet mag gebeuren.

Het had wel een voordeel: doordat hij zo laat aansloot, en niet meer de sprint van de achtervolgende groep kon winnen, kwam niet de Schepdaalnaar in het geel, maar Pogacar. Nochtans had de Sloveen zich in de slotmeters laten uitzakken om dat te vermijden. Tevergeefs echter.

(lees verder onder de tweet)

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Zo staan er na twee ritten vier renners (Pogacar, Evenepoel, Vingegaard en Carapaz) in dezelfde tijd in het algemene klassement. Met Pogacar bovenaan omdat de optelsom van zijn posities in de eerste en tweede etappe het kleinst is. Vandaag kan Evenepoel wel nog de witte trui (als leider van het jongerenklassement) inwisselen voor de leiderstrui als hij in Turijn twee posities vóór de Sloveen eindigt in de verwachte massasprint, en geen negen of twaalf plaatsen ná Vingegaard en Carapaz.

(lees verder onder de tweet)

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Denken op lange termijn

Het is verleidelijk om daarvoor te gaan en om zo zijn eerste gele trui te mogen aantrekken. Een droom die Evenepoel al koestert van toen hij nog voetbalde, en die hem een mentale boost zou geven. Toch mag hij dat laaghangend fruit niet proberen te plukken – althans niet door bewust een poging te doen.

In de massasprint in Turijn, met mogelijk regen in de finale, is heelhuids over de finish komen de eerste prioriteit, risico’s nemen is uit den boze. Dat de ‘veilige zone’ van drie kilometer vandaag wordt verlegd naar vijf kilometer voor de eindstreep (waarin een renner geen tijd meer kan verliezen door een val of mechanische pech) helpt daarbij al.

Voor Pogacar en Vingegaard eindigen zal allicht niet zo moeilijk zijn, want zij zullen bewust ‘vertragen’ in de laatste meters om respectievelijk de gele trui kwijt te raken en te ontlopen. Carapaz en zijn EF Education Team zullen daarentegen wél belust zijn op de grote publiciteit van de gele trui.

Evenepoel moet dat niet proberen te verhinderen. Geel zou uiteraard mooi zijn, maar morgen staat de eerste Alpenrit naar Valloire op het programma, met drie cols: naar Sestriere, Montgenèvre en de Galibier (over de minst lastige kant via de Lautaret). Een rit waar veel goed klimmende aanvallers hun zinnen op zullen hebben gezet. Het wordt zeer moeilijk om die etappe, met drie niet zo steile cols, te controleren. Zeker voor de ploeg van de geletruidrager, als die zijn shirt wil behouden.

Zelfs als Evenepoel dat niet per se wil en de vluchters ruimte geeft, zal zijn team toch moeten werken op kop van het peloton. Weliswaar met minder energieverlies, maar ook niet zonder. Die verantwoordelijkheid zullen Visma-Lease a Bike en UAE Team Emirates niet opnemen, toch niet op de eerste twee cols. Ook zij willen niet te veel krachten verkwisten, zo bleek al afgelopen weekend. Zeker nu Pogacar en de al verrassend sterke Vingegaard (voorlopig) aan elkaar gewaagd zijn.

Alleen als er een te grote groep, met te gevaarlijke renners voor het klassement, zou ontstaan, zal UAE misschien in actie schieten. Maar ook dan zal Soudal Quick-Step op zijn minst moeten helpen. Dat is geen verplichting, maar dat niet doen en in de wielen blijven zitten, mét de geletruidrager, zou gezichtsverlies betekenen in een hypergemediatiseerde Tour. Dan zouden ook de teamsponsors niet willen.

Alles op de tijdrit

In een grote ronde van drie weken, met een zeer zwaar slot, moet je als klassementsrenner en als ploeg bovendien altijd vooruitdenken, zo veel mogelijk fysieke en mentale krachten sparen. Zowel in de koers als ernaast, gezien alle verplichtingen voor de geletruidrager. Ja, Evenepoel moet als leider van het jongerenklassement ook opdraven voor de podiumceremonie, maar niet voor de verplichte persconferentie en nog vele andere interviews van de leider. Het is geen toeval dat Pogacar dat zondag in Bologna probeerde te ontlopen.

Evenepoel, die er prat op gaat dat hij geduldiger is geworden, moet zichzelf en zijn teamgenoten dat besparen. Zeker nu Yves Lampaert een moeilijk weekend doormaakte en Jan Hirt, een van de beste klimmers van de ploeg, ook nog niet het volle rendement haalt nadat hij zaterdag drie tanden heeft gebroken bij een val.

Zelfs als Soudal Quick-Step in de Alpenrit van dinsdag een vluchtersgroep binnen schot zou houden, is het bovendien geen zekerheid dat Evenepoel in de laatste steile kilometers van de Galibier, en in de afdaling naar de finish in Valloire, geen tijd verliest op Pogacar en Vingegaard. Waardoor alle werk van zijn ploeg vergeefse moeite zou zijn.

Evenepoel moet die Alpenetappe zonder tijdverlies proberen af te werken en na twee relatief makkelijke sprintersritten op woensdag en donderdag alles zetten op de tijdrit van vrijdag. Daar kan hij, als regerende wereldkampioen, wél de gele trui nemen. Met het oog op de hectische graveletappe van zondag zou dat zelfs een goeie zaak zijn. Zijn ploegwagen krijgt dan de eerste plaats in de volgerskaravaan. Dat kan bij pech altijd van pas komen.

Hoe het dan verder moet, ziet Evenepoel zondagavond wel, maar nu moet hij in de eerste plaats op lange termijn denken. En een kortstondig geel avontuur nog even uitstellen.

Partner Content