Hoe de Tour de bekendheid en populariteit van Wout van Aert deed groeien
Wout van Aert is na na zijn schitterende Tour de France bekender en populairder dan ooit. Die perceptie bevestigen ook cijfers van Google en sociale mediakanalen.
Dat de Belgische wielerliefhebbers en sportfans tout court Wout van Aert (27) op handen dragen bleek de voorbije dagen in de na-Tourcriteriums van Roeselare en Herentals, waar 35.000 en 40.000 toeschouwers op afkwamen.
Zelden schenen de spotlights feller op de Jumbo-Vismarenner dan tijdens en na de voorbije Tour de France. Niet alleen in België, maar ook in het buitenland.
Hoe valt dat in concrete cijfers uit te drukken? Daarvoor is Google Trends een goede indicator. Dat geeft immers het aantal keer weer dat naar ‘Wout van Aert’ werd gezocht op ’s werelds bekendste onlinezoekmachine.
Tijdens de laatste week van de Tour, en ook de voorbije dagen, steeg die naar een piek van 100, in de periode van de Tour van 2021 tot nu (zie grafiek hieronder).
In verhouding daarmee haalde Van Aert in de Tour van vorig jaar, met drie ritzeges, ‘slechts’ een cijfer van 61. In de weken van het WK wielrennen in eigen land, in zijn minicrosscampagne in december/begin januari en in zijn afgelopen voorjaarscampagne schommelde de grafiek zelfs maar tussen 15 à 20.
Opvallend: slechts één keer had zijn zoekgrafiek een nog hogere piek: in juli 2019, toen de Kempenaar in de tijdrit van de Tour in Pau zijn dijbeen openreet aan een dranghekken, na eerder een rit te hebben gewonnen.
Conclusie: slecht nieuws ‘verkoopt’ op Google, en de Tour steekt er qua wereldwijde aandacht met kop en schouders bovenuit.
Instagram en Twitter
Een andere indicatie zijn het aantal volgers op sociale mediakanalen als Twitter en Instagram, die Van Aert het actiefst gebruikt. Op Instagram steeg dat cijfer van 655.619 op de dag voor de Tour naar 771.665 followers nu. Een stijging met 17,7 procent, en zelfs met 30,7 procent in vergelijking met begin dit jaar.
Alleen in de Tour van 2019 steeg die curve nog harder (plus 19 procent). Logisch, aangezien Van Aert zich toen voor het eerst op het grootste toneel openbaarde als wegrenner, en vervolgens abrupt van dat toneel verdween.
Op Twitter was in de voorbije Tour de stijging van het aantal volgers minder uitgesproken: van 219.041 naar 242.663 (plus 10,7 procent). Daar post de Kempenaar dan ook minder persoonlijke zaken dan op Instagram. Maar ook op dat kanaal knikt de grafiek steiler omhoog dan bijvoorbeeld in de Tour van vorig jaar (5,8 procent).
Pogacar nog meer
Niet verrassend: bij Tourwinnaar Jonas Vingegaard is de stijging nog een pak groter, van 76.392 naar 331.393 followers op Instagram, of ruim een viervoudiging. Wel alleen op Instagram, want op Twitter heeft de Deen geen account.
Bij Tadej Pogacar was de stijging van zijn aantal volgers op zowel Instagram als Twitter ook groter dan bij Van Aert: plus 22,2 en 31,5 procent, goed voor 716.605 en 164.588 volgers – qua totaal aantal wel nog minder dan de Belg.
Hoewel die drie de Tour domineerden, halen ze qua totaal aantal followers wel nog niet de cijfers van bijvoorbeeld Peter Sagan (1.960.954 op Instagram), Chris Froome (1.545.919) of Egan Bernal (1.398.400).
Die hebben ook al een langere carrière achter de rug. Of hebben een grotere thuismarkt, zoals Bernal in Zuid-Amerika. Daarom halen ook Nairo Quintana en Rigoberto Uran ruim één miljoen volgers op Instagram.
Bij geen van hen steeg de curve in de voorbije Tour echter zo hard als bij Van Aert, Vingegaard en Pogacar.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier