Eleven Sports presenteert plannen voor Jupiler Pro League
Eleven Sports heeft woensdag zijn plannen en het nieuwe team van commentatoren en analisten, die volgend seizoen de Jupiler Pro League zullen volgen, gepresenteerd. Het wil de komende vijf jaar inzetten op fanbeleving.
‘Dit is een historische dag voor Belgisch voetbal en Eleven Sports’, begon Guillaume Collard, de managing director van Eleven Sports. ‘We begrijpen dat het een moeilijke keuze was voor de clubs. Het was kiezen tussen de historische partners en een nieuwe partner. Ze kozen uiteindelijk voor de exclusiviteit en revolutie van Eleven Sports. We bedanken de clubs en Pro League voor het vertrouwen. We bestaan nog maar vijf jaar en ons doel was altijd de grootste sportzender in het land worden. We willen er als zender zijn voor de fans, dagelijks. 750.000 gezinnen kunnen ons elke dag bekijken.’
‘Fans en clubs moeten elkaar kunnen terugvinden. We gaan inzetten op verschillende schermen en platformen en op sociale media. Het is de bedoeling onze visibiliteit te maximaliseren. We lanceren drie nieuwe kanalen in beide landstalen, zes kanalen dus in totaal. De Pro League en Eleven Sports integreren daarin qua branding. ‘Fan engagement’ is ons stokpaardje.’
De Pro League toonde zich woensdag ook eens te meer tevreden met het nieuwe partnership met Eleven Sports. ‘Je kan nooit weten hoe het competitieformat de komende jaren nog zal veranderen of dat er opnieuw een pandemie opsteekt, maar met Eleven Sports hebben we een stabiele partner voor vijf jaar’, legde Pierre François, CEO van de Pro League, uit. ‘Eleven Sports is niet enkel een partner van de Pro League, maar ook van de clubs. Het zal niet per se ons scherm worden, maar het zal ons wel mogelijk maken makkelijk te communiceren met onze fans. Eleven staat voor een nieuwe insteek, met aandacht voor het vrouwenvoetbal en de jongeren. Ik ben er zeker van dat de fans er zich in zullen vinden.’
Leander Monbaliu, Chief Business Officer van de Pro League, trad zijn CEO bij. ‘Het contract met Eleven is een unicum. Het is het eerste mediacontract voor vijf jaar. En het is ook lang geleden dat we werkten met één unieke partner. We willen stappen zetten als organisatie, innoveren en natuurlijk inzetten op fanbeleving. De fans moeten centraal staan. We willen dat in de verf zetten met onze nieuwe branding.’
Commentatoren en analisten
Aan Vlaamse zijde krijgt commentator Filip Joos het gezelschap van analisten Gunther Van Handenhoven en Gilles De Bilde. Aan Franstalige zijde zijn Philippe Albert, Alexandre Teklak en Nordin Jbari de grote namen.
De komende weken zullen nog enkele nieuwe namen gelost worden. ‘Enkele contracten zijn al afgerond, sommige ’transfers’ zitten nog in de pijplijn. De komende dagen weken zullen we jullie zeker nog nieuwe, en grote, namen kunnen voorstellen als deel van ons team’, verzekerde Jan Mosselmans, Head of Content bij Eleven Sports. De namen van VRT-gezichten Peter Vandenbempt en Aster Nzeyimana circuleren alvast.
Filip Joos, bekend van zijn commentaar bij de VRT en Telenet, gaf aan ‘met het enthousiasme van de naïviteit’ te starten aan het project bij Eleven Sports. ‘Die naïviteit heb je bij het begin van elke wedstrijd nodig. Dat is de basis. Die heb ik en wil ik altijd houden. En dat kan zeker in België. We hebben met de Jupiler Pro League een sterk kampioenschap, met veel competitiviteit.’
Gunther Van Handenhoven zal zijn tv-werk na zijn ontslag eind vorig jaar als teammanager bij Anderlecht hervatten. ‘Ik heb mijn werk als analist even opzijgezet om bij Anderlecht te werken. Maar ik keer met plezier terug. Ik onthoud de vele positieve ervaringen uit het verleden. Ik denk dat spelers aan mij als ex-speler altijd iets meer kwijt willen. Ik ken de meeste jongens ook. Ik kijk ernaar uit.’
Ook Gilles De Bilde blijft als analist aan boord bij Eleven. ‘De voorbije jaren heb ik voor deze zender vooral het buitenlands voetbal gevolgd. Daar komt nu het Belgisch voetbal bij. Dit is voor mij een logische voortzetting van hetgeen ik al enkele jaren doe.’