Hoe Mathieu van der Poel zeven keer omkeek en Jasper Philipsen aan de zege in Milaan-Sanremo hielp

Mathieu van der Poel leidt voor zijn ploegmaat Jasper Philipsen op de Cipressa. © POOL/AFP via Getty Images
Jonas Creteur
Jonas Creteur Sportredacteur bij Knack.

Jasper Philipsen won Milaan-Sanremo dankzij superbenen, zijn killersinstinct en een masterclass teamwork, met Mathieu van der Poel in een glansrol. Hoe de puzzelstukjes op vijf cruciale momenten perfect in elkaar vielen: een reconstructie.

‘Jasper heeft een vrije rol. Hij moet proberen de Poggio zo goed mogelijk te overleven. Lukt dat, dan zullen we na de afdaling zeker praten om te bepalen wiens kaart we trekken.’ Wat Mathieu van der Poel vooraf had verteld, voerden hij en zijn ploegmaat/vriend in de hectische finale van de ‘Primavera’ voorbeeldig uit. Die communicatie, die eerlijkheid en dat vertrouwen in elkaar bleek de sleutel om te switchen tussen plan A (Van der Poel met een aanval op de Poggio) of plan B (sprinten met Philipsen) – een luxe die geen enkele andere ploeg had.

Zo won Alpecin-Deceuninck, na de zege van Van der Poel vorig jaar, voor de tweede keer op rij Milaan-Sanremo met twee verschillende renners. Je moet al teruggaan naar 1970 en 1971, toen Molteni triomfeerde met Michele Dancelli en Eddy Merckx, voor een dergelijke dubbelslag. Het resultaat van niet alleen een duet tussen Philipsen en Van der Poel, maar ook van voorbeeldig teamwork.

Een reconstructie, in vijf bedrijven.

1) Aanloop naar en beklimming van de Cipressa

Wanneer een kopgroep van elf man al vroeg wegrijdt, zet Alpecin-Deceuninck Silvan Dillier in om de voorsprong onder controle te houden, ruim twee honderd kilometer lang. Geholpen door Jacopo Mosca van Lidl-Trek en later ook ploegmaat Xandro Meurisse kwijt de Zwitser zich prima van zijn taak. De andere ploegmaats houden Van der Poel en Philipsen goed voorin wanneer het peloton in de finale de drie capi aansnijdt. Hoewel UAE Team Emirates, in dienst van Tadej Pogacar, daar al de snelheid opdrijft, meldt Philipsen via zijn oortje aan zijn teamgenoten dat hij over superbenen beschikt.

In aanloop naar de Cipressa wordt hij door ploegmaat Gianni Vermeersch goed vooraan gehouden. In het wiel van Mathieu van der Poel draaien ze de klim op in dertiende à veertiende positie. Veel beter dan UAE Team Emirates dat bij gebrek aan een rouleur in de selectie in verspreide slagorde de Cipressa aanvat – een fout die ze bij Alpecin-Deceuninck hadden verwacht, zal Van der Poel na de finish vertellen.

Zo duurt het een minuut eer Domen Novak en daarna de twintigjarige Isaac del Toro het tempo de hoogte in kunnen jagen. Van der Poel handhaaft zich vooraan, Philipsen heeft een moeilijk moment en zakt weg tot de twintigste positie. Hij laat dat ook weten aan Van der Poel: nu zeker niet op kop gaan rijden. De jonge Del Toro valt echter stil en zo schuift het peloton een kilometer voor de top van de Cipressa als een accordeon in elkaar. Philipsen kan zich op die manier weer in het wiel van Van der Poel nestelen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Bij een nieuwe versnelling van UAE Team Emirates, deze keer door Tim Wellens, verdwijnt de Limburger opnieuw uit beeld, terwijl Soren Kragh Andersen kopman Van der Poel in de top vijf houdt. Beiden ronden zo de top van de Cipressa, Philipsen zit daar in 25e à 30e positie. Ploegmaat Axel Laurance heeft kunnen aanklampen en volgt wat verder.

2) Afdaling van de Cipressa en aanloop naar de Poggio

Na de afdaling van de Cipressa, waar Van der Poel attent heeft gereageerd op een versnelling van Lidl-Trek, demarreert de Italiaan Davide Bais op een moment dat het peloton even stilvalt. Wanneer Marc Hirshi in dienst van Pogacar op kop gaat rijden, blijven Laurance, Kragh Andersen, Van der Poel en Philipsen kilometers lang goed bij elkaar.

Laurance heeft de opdracht gekregen om zich tussen de Cipressa en de Poggio volledig leeg te rijden. Het doel: zijn twee kopmannen goed vooraan houden tot de voet van de slothelling. ‘Voor mij is het cruciaal dat ik bij de eerste vijf à tien kan opdraaien. Twintigste is te ver, dan hang ik aan de rekker. Ik ben geen Mathieu van der Poel die dan wel nog kan opschuiven’, vertelde Jasper Philipsen vooraf.

Laurence krijgt twee kilometer voor de Poggio extra steun van Gianni Vermeersch, die op de Cipressa gelost was maar met een groepje is teruggekeerd. Vermeersch rijdt zich nog een paar honderd meter de ziel uit het lijf, tot een halve kilometer van de voet, en zet zich dan op kant. Vervolgens trekt Laurance nog een laatste sprint, tot 200 meter voor de Poggio, met Van der Poel en Philipsen in het wiel. Zo kunnen zij als achtste en negende opdraaien, perfect in positie.

(lees verder onder de tweet)

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

3) Beklimming van de Poggio

In de eerste honderden meters van de Poggio blijft Philipsen in het wiel van Van der Poel. Op 2,5 kilometer van de top versnelt Tim Wellens, met kopman Pogacar in zijn zog. Philipsen moet Van der Poels wiel lossen, maar blijft goed standhouden in elfde positie.

Een kilometer voor de top plaatst Tadej Pogacar zijn verwachte aanval. Van der Poel countert, met Alberto Bettiol en Filippo Ganna nog in het wiel. Zeshonderd meter verder vertraagt Pogacar. Hij doet teken naar de Nederlander: neem over. Die temporiseert echter en kijkt achterom: waar zit mijn ploegmaat?

Zo kunnen eerst Mads Pedersen, Michael Matthews, Tom Pidcock, Jasper Stuyven en Matteo Sobrero terugkeren, en wat later ook Julian Alaphilippe, Maxim Van Gils én Jasper Philipsen. Een cruciaal moment, want de ‘Vlam van Ham’ krijgt even een welgekomen adempauze.

(lees verder onder de tweet)

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Jasper Stuyven gaat vervolgens op kop rijden, maar weer versnelt Pogacar. Hij steekt Van der Poel voorbij, geeft Ganna een klein zetje en passeert vijf man. Van der Poel reageert iets te laat – ‘Ik had verwacht dat anderen zouden reageren’ – maar wanneer die reactie uitblijft, gaat hij zelf in de tegenaanval. Op dat moment heeft Pogacar al twintig meter. Van der Poel moet dan nog voorbij vijf renners, maar kan in de laatste driehonderd meter van de Poggio naar het wiel van de Sloveen rijden. Op de limiet, geeft hij achteraf toe. De magische versnelling die hij vorig jaar had, zit deze keer niet in de benen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Door de late reactie van Van der Poel breekt het groepje achter hem en Pogacar echter niet. Springt hij meteen op het wiel van de Sloveen, dan rijden ze met zijn tweeën misschien wel weg. Zo komt de wereldkampioen in het wiel van Pogacar boven op de Poggio. Maar al twee seconden later volgen Ganna, Bettiol, Pedersen, Matthews, Pidcock én Philipsen, in achtste positie. Die heeft in het slot goed standgehouden, ondanks de nieuwe recordtijd op de Poggio (5 minuten en 38 seconden, door Pogacar en Van der Poel).

4) Afdaling van de Poggio

Van der Poel blijft in de afdaling in het wiel van Pogacar, met de handen continu bovenaan het stuur, op de remgrepen – voluit gaat hij zeker niet. Al na vierhonderd meter kijkt hij een tweede keer achter zich: Philipsen volgt nog altijd als achtste, op een kleine achterstand. Wat later valt Filippo Ganna weg met kettingproblemen, een groot gevaar voor Van der Poel en Philipsen wordt zo uitgeschakeld.

De Limburger heeft intussen in het oortje geroepen dat Van der Poel het in de afdaling rustig aan moet doen. De wereldkampioen gehoorzaamt en kijkt in de volgende anderhalve kilometer nog vier keer achterom, omdat Philipsen nog niet helemaal is aangesloten.

Een paar honderd meter voor het einde van de afdaling rijdt Van der Poel daarom naar de kop, om te temporiseren. Matej Mohoric maakt daarvan gebruik om aan te vallen. MvdP ziet de versnelling van de Sloveen, kijkt nóg eens achterom en wanneer hij merkt dat Philipsen de laatste kloof heeft gedicht, gaat hij in de achtervolging op Mohoric.

(lees verder onder de tweet)

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Met een kopbeurt van zo’n vijfhonderd meter – ‘een strak tempo om andere versnellingen te ontmoedigen’, zegt Van der Poel na de finish – beperkt hij de kloof met de Sloveen bewust tot vijftig meter, zonder meteen naar hem te rijden. Op 1,6 kilometer van de aankomst houdt de Nederlander de benen stil en kijkt hij een zevende keer achterom: waar zit Jasper? Ideaal, in zesde positie. Hij laat zich uitzakken tot bij zijn ploegmaat.

Wat verder wordt Mohoric bijgehaald. Op dat ogenblik, op 1,1 kilometer voor de aankomst, versnelt Sobrero. Pidcock springt hem achterna. Van der Poel aarzelt geen seconde – cruciaal op zo’n moment – en wringt zich naar de kop van de groep. 51 seconden lang, tot 300 meter voor de finish, fietst hij de laatste restjes energie uit zijn benen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

5) Sprint op de Via Roma

Jasper Stuyven, met ploegmaat Mads Pedersen in het wiel, rijdt vervolgens het laatste kleine gaatje dicht op Sobrero en Pidcock en lanceert de sprint op de Via Roma. Op goed 200 meter van de aankomst begint Matthews aan de linkerkant van de weg, met Philipsen in het wiel. Pedersen neemt de rechterkant, rondom de stilgevallen Pidcock.

Matthews wijkt af van zijn lijn, maar laat een kleine opening tussen hem en de dranghekken. Philipsen wringt er zich onverschrokken tussen, zoals hij dat zo goed kan. Intussen valt de zonnebril van de Australiër in volle sprint van zijn neus. Matthews mist een trap, waardoor de Belg hem in de laatste vijftig meter kan remonteren. ‘Zeker niet mijn beste sprint, eerder van amateurniveau als je mijn wattages zou zien’, zegt Philipsen achteraf.

Wél top, zijn eindjump naar de eindstreep: de benen volledig gestrekt, het achterwerk achter het zadel om de fiets zo veel mogelijk vooruit te katapulteren. Matthews doet dat minder goed, met gebogen benen en niet zo ver achter het zadel.

De fotofinish: Jasper Philipsen werpt zijn wiel voor dat van Michael Matthews © Tudor

Na de finish is er even twijfel, maar dat wordt vlug weggenomen: Philipsen wint zijn eerste monument. Zijn vrienden Matthews en Pogacar feliciteren hem meteen, ploegmaat Van der Poel geeft hem tot twee keer toe een welgemeende knuffel. Vanaf de eerste versnelling van Pogacar op de Poggio heeft hij alleen oog gehad voor Philipsen. Om ervoor te zorgen dat die voor de zege kon sprinten – plan B.

(lees verder onder de tweet)

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Het is in de eerste plaats de verdienste van de Limburger dat hij niet loste op de Poggio en het ook afwerkte in de sprint, maar zonder voorbeeldig werk van Gianni Vermeersch en co én de hulp van de wereldkampioen had hij de kans nooit gekregen.

Visma – Lease a Bike mag dan wel uitpakken met zijn ‘Samen winnen’-mantra, ook Alpecin-Deceuninck heeft zich die filosofie volledig eigen gemaakt. Dankzij twee kopmannen die ervan genieten om te geven en te nemen. Of zoals ploegleider Christof Roodhooft het verwoordde: ‘Mathieu en Jasper snappen wat het leven inhoudt. Wat belangrijk is in het leven en wat niet.’ Of ze ook volgend jaar ploegmaats zullen zijn, is nog af te wachten – Philipsen is einde contract en kan op veel belangstelling rekenen. Van der Poel heeft hem alleszins een extra reden gegeven om te blijven.

Het levert hem veel sympathie op, als de altruïstische wereldkampioen. Philipsen van zijn kant verwerft met zijn zege een plaats in de Belgische wielergeschiedenis, als de vierde landgenoot die de groene trui in de Tour én Milaan-Sanremo wint, na Rik Van Looy, Eddy Merckx en Wout van Aert. En vooral de definitieve bevestiging dat hij op zijn 26e veel meer is dan alleen een sprinter.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content