Heeft sport een toekomst op Netflix: ‘de NFL-kerstmatchen worden voor Netflix een nieuwe, cruciale testcase’

Jake Paul en Mike Tyson © Getty Images for Netflix 2024
Jonas Creteur
Jonas Creteur Sportredacteur bij Knack.

Netflix leed gezichtsverlies door de technische problemen bij het streamen van de boksmatch tussen Jake Paul en Mike Tyson. Toch is het potentieel van zijn nieuwe livesportmodel groot.

De verontwaardigde berichten op sociale media waren niet te tellen tijdens de bokskamp tussen Jake Paul en Mike Tyson. Niet alleen omdat het gevecht een (verwachte) farce was, vooral omdat de beeldkwaliteit te wensen overliet. De stream bleek net zo krakkemikkig als de fysieke toestand van Mike Tyson in de laatste ronde. Meer dan een miljoen klachten noteerde de website Downdetector wereldwijd. Het gezichtsverlies voor Netflix, dat veel poeha had gemaakt rond het duel, was groot.

De streamingdienst gaf op X toe dat zijn buffersystemen aan het wankelen ­waren gebracht. Tegelijk benadrukte Netflix dat de kijkcijfers alle records voor een livestream hadden gebroken. ‘Een enorm succes’, noemde cto Elizabeth ­Stone het zelfs. Ondanks de storingen ­zouden volgens Netflix – en dus niet ­geverifieerd door een onafhankelijke partij – 60 miljoen huishoudens wereldwijd de bokskamp tussen Paul en Tyson hebben gestreamd. Het andere gevecht, tussen Katie Taylor en Amanda Serrano, bereikte zo’n 50 miljoen gezinnen. 

Magneet voor adverteerders

Hoe groot de reputatieschade ook was, toch steeg het aandeel van Netflix op de eerstvolgende beursdag van Nasdaq met bijna drie procent. Het toonde aan dat zo’n gehypet sportevent zeer veel kijkers kan lokken. Niet alleen in de VS, ook wereldwijd. Dat wordt in de toekomst een enorme magneet voor adverteerders en past perfect in het reclamemodel dat Netflix twee jaar geleden lanceerde. Daarmee kun je een goedkoper abonnement mét reclameboodschappen nemen. Van de 283 miljoen Netflixabonnees hebben er al 70 miljoen op zo’n pakket ingetekend. Eind 2023 waren dat er nog maar 15 miljoen. Bijna de helft van de nieuwe klanten kiest ervoor. Het model zal op korte termijn in nog meer landen worden uitgerold. Netflix ziet zijn advertentie-inkomsten in 2025 zo verdubbelen tegenover dit jaar.

Bijna de helft van de nieuwe Netflixklanten kiest voor een goedkoper abonnement mét reclameboodschappen.

Mede daardoor heeft het zijn visie wat betreft sportevents bijgesteld. Tot voor een paar jaar focuste Netflix alleen op sport­documentaires en bagatelliseerde het zijn interesse in live sportrechten, met het argument dat ze duur en gefragmenteerd zijn, en een te korte levensduur hebben om een waardevolle investering te zijn. Die filosofie is nu anders. Netflix kocht voor liefst 142 miljoen euro de rechten voor twee matchen van de Amerikaanse footballcompetitie NFL op kerstdag, en dat voor de komende drie jaar. Om het showgehalte, zoals tijdens de Super Bowl, op te krikken, zal superster Beyoncé zelfs optreden tijdens de halftimeshow van de match tussen de Houston Texans en de Baltimore Ravens. Het legde Netflix geen windeieren want begin ­november meldde het dat alle reclameslots voor de ‘NFL Christmas Day doubleheader’ waren verkocht. A rato van 4,7 miljoen ­euro per stuk. De drie kerstwedstrijden lokten in 2023 in de VS gemiddeld 28,6 miljoen kijkers.

Mike Tyson vs. Youtuber Jake Paul: de grootste farce in de boksgeschiedenis?

Netflix betaalde daarnaast 4,7 miljard euro voor de rechten op de wekelijkse liveshow Monday Night Raw van World Wrestling Entertainment (WWE). Vanaf begin 2025 zal het die show tien jaar lang in Noord-Amerika, Latijns-Amerika en het Verenigd Koninkrijk uitzenden. Op het kleine USA Network trekt de show nu wekelijks zo’n anderhalf miljoen kijkers in de VS. Dat zullen er op Netflix een veelvoud worden.

Cruciale testcase

De NFL-kerstmatchen worden voor Netflix een nieuwe, cruciale testcase. Het moet tegen dan wel de technische problemen oplossen, daar heeft ook de NFL na het boksfiasco op aangedrongen. Concurrent Amazon Prime bewees al met ‘NFL’s Thursday Night Football’ dat het probleemloos matchen kan streamen, weliswaar voor gemiddeld ‘slechts’ 14 miljoen kijkers, veel minder dan de 60 miljoen voor de bokskamp tussen Paul en Tyson. Als de servers van Netflix het verkeer op kerstdag ook probleemloos kunnen verwerken, ligt de weg voor de streamingdienst open om nog meer rechten van sportevents en competities op te kopen. Niet alleen in de VS, ook in Europa.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content