Joël Roelants, bondscoach motorcross: ‘Enkelingen maken onze sport kapot’
Kersvers motorcrossbondscoach Joël Roelants kan meteen rekenen op een talentvolle generatie. Volgens hem maakt Jago Geerts in zijn debuutseizoen al kans op GP-zeges.
België heeft een nieuwe bondscoach in het motorcross: de 33-jarige Joël Roelants. De Grobbendonkenaar was wereldkampioen bij de junioren en won als prille prof in 2012 de GP van Letland. Op 14 juni 2014 kwam zijn carrière abrupt ten einde door een val in het Italiaanse Maggiora. Roelants raakte verlamd vanaf de borst en werkt sindsdien als rijdersbegeleider en als commentator bij televisie-uitzendingen. Roelants komt aan het stuur nu het Belgische motorcross op een kantelpunt zit. Een uiterst talentvolle generatie werkt aan de doorbraak, met Jago Geerts als vaandeldrager. Geerts debuteert dit weekend in de MXGP, de koninginnenreeks van het motorcross. ‘De overstap van de MX2-klasse naar MXGP kan lastig zijn, maar voor Jago zal het meevallen’, vermoedt Roelants. ‘MXGP wordt verreden met zwaardere motoren van 450cc. Ik zag Jago in de GP der Naties aan het werk op zo’n zware machine: het ligt hem. Ik heb begrepen dat hij deze winter iets langer heeft moeten zoeken naar het goede gevoel, maar dat hij intussen goed vertrouwd is met zijn Yamaha. Daar zit muziek in.’
Mag Geerts al dromen van GP-overwinningen of is dat te veel gevraagd in zijn debuutseizoen?
Joël Roelants: Volgens mij kan het, al moeten de omstandigheden meezitten. Romain Febvre, Jeffrey Herlings, Jorge Prado en Tim Gajser starten dit seizoen als favoriet. Als zij allemaal fit zijn, dan moet je al vier toppers voor blijven om te winnen. Jago kan met die mannen wedijveren, maar niet elke week: een debutant is logisch gezien minder constant dan ervaren kampioenen. Veel hangt af van zijn starts. Als Jago goed uit de startblokken raakt, dan hebben ze er een kwaaie klant aan. Hij is geconcentreerd en gaat zelden in de fout. Bovendien is de set-up bij zijn Monster Energy Yamaha Factory-team van wereldklasse.
Natuurverenigingen gebruiken belastinggeld om de sport kapot te maken. Het is schandalig.
De Belgische fan beleeft mooie tijden, want naast Geerts rijdt ook Brent Van Doninck in de MXGP, een jongen die op een goeie dag gerust in de top vijf kan eindigen. In de MX2, de klasse voor rijders tot 23 jaar, is de weelde nog groter.
Roelants: (knikt) Liam Everts en Lucas Coenen zijn er de twee grote titelkandidaten. En Sascha Coenen, de tweelingbroer van Lucas, zit daar niet ver achter. Er komen geweldige tijden aan voor het Belgische motorcross. Vroeg of laat rijden al die talenten in de MXGP. Zodra je niet één maar zelfs meerdere Belgische kandidaat-wereldkampioenen hebt, krijgen de journalisten opnieuw aandacht voor de sport.
Ondanks mooie tijden in de topsport zit motorcross in de verdrukking. Almaar meer terreinen verliezen hun vergunning.
Roelants: De geluidsoverlast is fel verminderd, de motoren verbruiken minder en van milieuvervuiling door weglekkende olie is geen sprake meer. Het motorcross doet tal van inspanningen en wordt daarvoor niet beloond. Nederland, waar de regels ook streng zijn, heeft 70 crossterreinen. In België zijn er nog een handvol en ze worden bijna allemaal met sluiting bedreigd. Een hobby waar duizenden mensen van genieten, wordt onmogelijk gemaakt door enkelingen, meestal mensen die niet eens in de buurt van crossterreinen wonen. Natuurverenigingen gebruiken belastinggeld om de sport kapot te maken. Het is schandalig.
Vooral de geluidsnormen zorgen voor problemen. Kan het stiller?
Roelants: Het geluid kan nog naar beneden, maar ik heb niet de indruk dat dat fundamenteel iets verandert. Volgend jaar wordt de norm opnieuw met 2 decibel strenger. Het zal een grote inspanning van alle betrokkenen vragen om dat waar te maken. Maar zelfs als het ons lukt, mogen de crossterreinen die nu dreigen te sluiten niet openblijven.
Zijn elektrische crossmotoren de toekomst?
Roelants: Nee, die zijn een goeie aanvulling. Je zou terreinen één dag per week kunnen reserveren voor elektrische motoren: minder geluidsoverlast en fijn voor crossers die graag elektrisch rijden. Maar geheel overschakelen op elektrisch lijkt niet een-twee-drie haalbaar. Ik ben er ook niet van overtuigd dat elektrisch zoveel beter is voor het milieu. Die batterijen moeten ook ergens vandaan komen.