Hoe tradities Wimbledon veel geld kosten
Wimbledon zou als ’s werelds meest prestigieuze tennistoernooi nog veel meer geld kunnen genereren, waren er niet de heilige tradities.
248 miljoen euro bedroeg de omzet van het Britse grandslamtoernooi in 2017, 6,5 procent meer dan in 2016. Mooie cijfers, maar wel een pak minder dan bijvoorbeeld de US Open. Dat creëerde zo’n 300 miljoen euro inkomsten, een stijging van 16 procent in vergelijking met 2016.
Nochtans incasseert Wimbledon een pak meer uit tv-rechten: zo’n 137 miljoen euro vs. 103 miljoen euro voor de US Open. Het toernooi in New York haalt echter véél meer geld uit ticketing (103 miljoen euro vs. een schamele 40 miljoen voor Wimbledon), sponsorcontracten (56 vs. 40 miljoen euro) en merchandising/concessies (39 vs. 30 miljoen euro).
De reden voor die grote verschillen: de tradities waar de All England Lawn Tennis and Croquet Club, de organisator van Wimbledon, aan vasthoudt. Het heeft weliswaar langdurige sponsorcontracten met Rolex, Slazenger en Robinsons Barley Water, maar het aantal officiële partners wordt beperkt. Zij mogen bovendien niet rechtstreeks adverteren op en rond de courts, om het Heilige Gras niet te bezoedelen, de zogenaamde clean court philosophy. Op de courts van de US Open daarentegen wordt elke centimeter, bij wijze van spreken, volgeplakt.
Ook het zeer grote verschil in ticketing is opmerkelijk. Om twee redenen: de prijzen op Wimbledon zijn democratischer en terwijl het Arthur Ashe Stadium in New York de laatste jaren uitgebreid werd tot een hypermoderne sportarena met liefst 23.771 plaatsen, is het Centre Court van Wimbledon – op een nieuw dak sinds 2009 na – al vele jaren hetzelfde complex, met ‘slechts’ 15.000 plaatsen. Zoals ook de andere courts kleiner zijn dan die van de US Open. Dat trok vorig jaar dan ook 691.000 toeschouwers, terwijl Wimbledon bleef steken op een half miljoen bezoekers. De Australian Open lokte dit jaar zelfs een recordaantal van 743.667 tennisfans.
Mocht de All England Lawn Tennis and Croquet Club haar toernooi meer commercialiseren, dan zou dat 52 miljoen euro meer opbrengen. Maar daarvoor zal ze de heilige tradities nooit onteren.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier