MotoGP: werkt de succesformule van formule 1 ook in de motorsport?
Kan het Amerikaanse Liberty Media na de formule 1 ook de MotoGP, de belangrijkste competitie in het motorracen, populairder maken?
‘Waarom aast iedereen zo op “de jonge generatie”? De meesten van die kinderen hebben helemaal geen geld. Ik richt me liever op de zeventigjarige man met veel geld.’ De uitspraak van Bernie Ecclestone, de voormalige eigenaar van de formule 1, zegt alles over hoe de koninginnenklasse van de autosport indertijd in de markt werd gezet.
Dat veranderde toen Liberty Media in 2017 de nieuwe eigenaar werd. Het Amerikaanse bedrijf maakte de F1 weer populairder door samen met Netflix de serie Drive to Survive te produceren zich op sociale media te profileren. Het doel: een groter, jonger publiek bereiken.
Miljardengroei
Liberty Media slaagde met brio in zijn opzet. Marketeers noemen het zelfs een van de beste sportbusinessdeals ooit. De cijfers spreken boekdelen: de gemiddelde leeftijd van de F1-fan daalde van 36 jaar naar 30 jaar, de omzet van de F1 steeg van 1,7 miljard euro in 2017 naar 3 miljard in 2023, de gemiddelde waarde van de tien F1-teams verdrievoudigde volgens het zakenmagazine Forbes tot 1,8 miljard euro, en de totale waarde van de F1 verdubbelde in zes jaar tijd tot 15 miljard euro.
De doorbraak van de formule 1 in de Verenigde Staten is daar niet vreemd aan. Liberty Media bracht het F1-circus naar Miami en vorig jaar voor het eerst naar Las Vegas. Die grand prix organiseerde Liberty Media zelf, na een investering van een half miljard euro. Het sportieve verloop was een sof en er waren veel praktische problemen, maar de GP werd financieel een voltreffer.
Er wordt nagedacht over een Super GP, met een F1- én een MotoGP-race in het zelfde weekend, op dezelfde locatie.
De hypercommerciële aanpak van Liberty Media stuitte de diehardfans van de F1 tegen de borst. Ook de rijders konden hem niet altijd appreciëren. Ze hadden vooral bezwaar tegen de uitbreiding van het aantal races per seizoen tot 24 – een record –, met nog meer lucratieve manches in het Midden-Oosten. De competitie, met een allesoverheersend Red Bull Racing Team, was de voorbije twee jaar ook niet spannend.
Naar Amerika
Het zal Liverty Media worst wezen, want de strategie brengt veel geld op. En dus breidde het Amerikaanse bedrijf onlangs zijn portefeuille uit door 4 miljard euro neer te tellen voor 86 procent van de aandelen in Dorna. Dat Spaanse bedrijf bezit de commerciële en de uitzendrechten van onder meer de MotoGP, de koninginnenklasse in de motorsport.
Dezelfde groei, qua totale cijfers, creëren als in de formule 1 wordt wellicht onmogelijk. Daarvoor zijn de fundamenten van de MotoGP op alle vlakken kleiner, maar het groeipotentieel is er wel. Het doel van Liberty is hetzelfde: een jongere en meer diverse fanbasis creëren, maar tegelijkertijd ook de vaste fans behouden. Die lieten zich op internetforums al kritisch uit over de ‘commerciële verkrachting’ van Liberty Media.
Sportmarketeers zien er vooral winst voor iedereen in. De MotoGP is als competitie zelfs aantrekkelijker dan de F1. In 2023 waren er negen verschillende winnaars op twintig GP’s. Daarnaast zijn er veel parallellen met de F1 van zes jaar geleden. De kalender is sterk gericht op Azië en Europa, waar de MotoGP vooral populair is in Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje. Die vier landen nemen 60 procent van de mediarechten voor hun rekening.
Daarbuiten is er dus nog veel groeimarge, met name in de VS, waar slechts één race op de kalender staat: in Austin (Texas). Daar ziet Liberty Media veel brood in. Met Trackhouse Racing is er sinds dit jaar een Amerikaans team, er is al sprake van een tweede GP, in Tennessee, en het mediaconcern Warner Bros Discovery zou de nieuwe mediarechten willen kopen voor Amerika.
Super Grand Prix
Een verregaande symbiose valt in de toekomst niet uit te sluiten, in de vorm van een ‘Super Grand Prix’, met een F1-race én een MotoGP-race in hetzelfde weekend, op dezelfde locatie. Beide competities delen op hun kalender vijf circuits (Silverstone, Red Bull Ring, Austin, Qatar en Barcelona), maar de operationele en praktische obstakels voor zo’n Super GP zijn groot. Daarom wordt nu al gekeken naar Las Vegas, waar Liberty Media een gigantische paddock heeft gebouwd en zelf aan alle touwtjes trekt. Dan is er veel mogelijk.
Grand prix in Saudi-Arabië: waarom formule E spannender is dan formule 1