Chase Center: ’s werelds modernste sportarena
Na het vertrek/de blessures van supersterren Kevin Durant, Klay Thompson en Stephen Curry is de pauzeknop van de Golden State-dynastie even ingedrukt. Dé bezienswaardigheid van de Warriors dit seizoen is dan ook hun gloednieuwe tempel: Chase Center. Dertig weetjes over de moderne tempel.
1. Liefst 47 seizoenen speelden de Golden State Warriors in de Oracle Arena, tot juni dit jaar. Het was de oudste maar ook een van de luidste zalen in de NBA, met een legendarische status.
2. Het nagelnieuwe Chase Center ligt dertien kilometer verder in The Bay Area: niet meer in Oakland, maar aan de overkant van de Oakland Bridge over de San Francisco Bay, in de Mission Baywijk van San Francisco.
3. De verhuizing naar het mondaine San Francisco stootte op veel protest bij de diehardfans/werknemers van de Warriors in het armere Oakland. Onder hen veel African Americans, terwijl het aantal zwarten in San Francisco amper vijf procent van de bevolking bedraagt. Toch benadrukt team presidentRick Welts dat Golden State weliswaar ‘een arena achterlaat, maar geen stad’. Het hoofdkwartier van de Warriors Foundation blijft in Oakland, de voormalige kantoorruimte wordt gebruikt door non-profitorganisaties, en in het voormalige oefencomplex organiseren de Warriors basketbalkampen. Oracle Arena wordt voorlopig ook niet afgebroken. Er vinden nog concerten en andere sportevenementen plaats.
4. Chase Center werd gebouwd door een joint venture van Clark Construction Group and Mortenson, met 260 onderaannemers. Totale constructietijd: dertig maanden, van februari 2017 tot augustus 2019. Op piekdagen waren er op de werf 1500 arbeiders aan de slag. In totaal hebben er 9800 vaklui meegewerkt.
5. Chase Center werd begin september 2019 officieel geopend, maar dat had een jaar vroeger moeten gebeuren. Actiegroepen stapten immers naar de rechtbank. De werkzaamheden en de activiteiten in de arena zouden verstorend zijn voor een nabijgelegen kinderziekenhuis. Het proces kwam zelfs voor het Hooggerechtshof van Californië, dat echter alle klachten vernietigde.
6. De oppervlakte van het totale project bedraagt 45 hectare. Met onder meer de basketbalarena, twee kantoorgebouwen van elf verdiepingen, een theater met vijfduizend zitjes, een ondergrondse parkeergarage met 925 plaatsen, en Thrive City, een publieke ruimte van 14 hectare, inclusief 29 restaurants en een gigantische Warriors Fan Shop.
7. De exclusieve locatie heeft een groot nadeel: de moeilijke bereikbaarheid door het drukke verkeer in San Francisco. Warriorsvedette Stephen Curry moet thuis voortaan een kwartier vroeger vertrekken en kwam al eens 25 minuten te laat voor een preseason game.
8. De Warriors hebben wel ook 25 miljoen euro geïnvesteerd in infrastructuurwerken om Chase Center vlot(ter) bereikbaar te maken. Vooral via het openbaar vervoer, met onder meer shuttlebussen, een nabijgelegen metrostation en zelfs een aanmeerplaats voor een ferry. Binnen en buiten Chase Center geven schermen op matchdagen de aankomst- en vertrektijden aan.
9. (Voorlopige) kostprijs van het hele complex: liefst 1,25 miljard euro. Bijna volledig gefinancierd door de Warriors zelf, want de stad San Francisco weigert professionele/commerciële sportarena’s te subsidiëren.
10. Niettemin inkomsten genoeg. Uber betaalt bijvoorbeeld 890 miljoen euro om de twee kantoorgebouwen naast Chase Center te huren, voor een periode van twintig jaar.
11. Ook de arena zelf wordt een goudmijn: uit ticketverkoop, verhuur van suites, sponsorcontracten en evenementen zijn de Warriors, weliswaar gespreid over meerdere jaren, nu al verzekerd van zo’n 1,8 miljard euro. Profiterend van de economische bloei in San Francisco en het nabijgelegen Silicon Valley.
12. Het grootste contract is dat met de bank JPMorgen Chase & Co. Die betaalt 270 miljoen euro over een periode van twintig jaar om zijn naam aan de arena te verbinden, de meest lucratieve naming rights deal ooit in de VS.
13. Andere grote inkomstenbron: de 136 vipsuites/loungeboxen, van courtside tot bovenaan Chase Center. Huurprijs (voor een periode van tien jaar): van ruim driehonderdduizend tot twee miljoen euro. Bedrijven kunnen hun suites ook per match doorverhuren aan andere firma’s via het onlineplatform Suite Exchange. Uiteraard pikken de Warriors ook van die som een graantje mee.
14. De Warriors hebben de exploitatie van Chase Center volledig zelf in handen, in de Oracle Arena was dat nog de verantwoordelijkheid van de stad Oakland. Meer dan ooit is de NBA-club een sports and entertainment company, met 450 voltijdse en 1000 deeltijdse werknemers.
15. Chase Center zal zelfs meer dienen als concertzaal en evenementenhal dan als basketbalarena, met jaarlijks ruim tweehonderd optredens en andere events. Metalgroep Metallica, dat zijn basis heeft in San Francisco, had de eer om er als eerste op te treden. Later volgden ook nog Elton John, Janet Jackson, The Who, Carlos Santana en Cher.
16. Een dagelijkse attractie is Hooptopia, een belevingspark rond basketbal. Toegangsprijs: 33 euro. De Warriors hopen de komende zes maanden honderdduizenden bezoekers naar Hooptopia te lokken. Maar ook naar de dagelijkse activiteiten op de Public Plaza van Thrive City rond Chase Center. Op matchdagen kunnen fans zonder ticket er naar de wedstrijd kijken op een tv-scherm van 292 vierkante meter.
17. Naast de 29 restaurants buiten Chase Center maken er ook acht keukens in de arena zelf ter plaatse gerechten klaar. Op een wedstrijddag wordt er 5400 kg pizzadeeg, 1400 kg groenten en ruim 800 kg vlees geprepareerd.
18. 18.064 zitjes telt Chase Center, ruim 1500 minder dan Oracle Arena (19.596). Een bewuste keuze, met oog op een betere akoestiek en een dus meer luidruchtige sfeer. Daarom werden de mid level-suites ook beperkt tot één verdieping, om het geluid van de bovenste ring beter te laten weerklinken met die van de onderste ring.
19. In de oude Oracle Arena werden 14.500 plaatsen gereserveerd voor season ticket holders, van wie 97 procent jaarlijks zijn abonnement verlengde. Ruim 40.000 Warriorsfans stonden dan ook op de wachtlijst. Van de abonnees in Oracle zijn er zo’n zeventig procent mee verhuisd naar San Francisco. ‘Slechts’ zeventig procent, want voor een vast zitje moest elke abonnee een Personal Seat License betalen, een eenmalige vergoeding van 13.500 tot 65.000 euro, om die plaats dertig jaar lang te mogen houden. Na afloop van die dertig jaar betalen de Warriors het bedrag wel integraal terug, maar zónder interest.
20. Een derde van de zitjes in Chase Center wordt match per match los verkocht, op de vrije markt. Aanvankelijk aan zeer stevige prijzen, maar die zijn, na de handbreuk van Stephen Curry in pas de vierde match van het NBA-seizoen, fel ineengezakt op doorverkoopwebsites als StubHub.
21. Zelfs wie helemaal bovenaan de arena een zitje heeft, ziet het spel nog perfect, op de gigantische jumbotron van Samsung, de grootste in de NBA: liefst 900 vierkante meter, verdeeld over 15 schermen, met 74.877 ledlampjes en bijna 25 miljoen pixels.
22. Onder Chase Center werd het Biofreeze Performance Center gebouwd, in twee verdiepingen. Op de ene de kantoren voor alle stafleden, op de andere een trainingshal met twee basketbalcourts, volledig afgesloten van wat er bovengronds gebeurt – zelfs het concert van Metallica was niet te horen. Via een aparte parkeerplaats en ingang, met gezichtsherkenningsoftware die automatisch de deuren opent, kunnen Warriorsspelers en -stafleden op elk moment ook ongestoord het performance center betreden.
23. Een van de kroonjuwelen van Chase Center: een cirkelvormige kleedkamer, met een plafond dat het dak van de voormalige Oracle Arena moet voorstellen. Elk van de twintig kleedkamerhokjes bevat een 32 inch-tv, kluis, een usb-station en een op maat gemaakte zetel voor de speler.
24. Om de beleving van de fans op te krikken gingen de Warriors te rade bij experts van The Disney Company. Stafleden die de fans op wedstrijddagen ontvangen volgden dezelfde opleiding als hun collega’s in de Disneypretparken.
25. Gezichtsherkenningsoftware van Keemotion is ook geïnstalleerd op de twee basketbalcourts. Daar legt een camerasysteem elk shot vast op video. Bij elke afwijking van de shotbeweging kunnen coaches zo meteen ingrijpen.
26. Een van de drie deuren van de kleedkamer leidt naar de fitnesszaal van 370 vierkante meter, met 200 toestellen allemaal gekleurd in het geel-blauw van de Warriors. Aansluitend: een Gatorade Fuel Bar, waar spelers na de training meteen recupshakes kunnen drinken.
27. Een andere deur leidt naar de hydrotherapy rooms, met een heet- en een koudwaterbad (cryotherapie), een bad om te aquajoggen, een sauna, en negen douches met 2m74 (!) hoge koppen.
28. Daarnaast: een training room, met vier in de lengte aanpasbare massage/verzorgingstafels, een mindfulnesskamer (inclusief slaapcabines), een medisch kabinet, een cinemazaal voor tactische sessies met 22 op maat gemaakte zetels, een kapsalon waar dagelijks verschillende kappers de haren van de Warriors trimmen, plus een spelerslounge, aanpalend aan een keuken, waar een team van chefs de hele dag klaarstaat om ontbijt, lunch of avondmaal te prepareren.
29. Ondanks alle luxe heeft Stephen Curry soms heimwee naar de Oracle Arena. Op weg naar Chase Center tuurt hij vaak in de verte, naar de overkant van de San Francisco Bay. En werpt hij een handkusje naar de zaal waar hij tien jaar lang gespeeld heeft. Daar waar ook zijn tunnelshot wereldberoemd werd. Vanuit de gang naar de kleedkamer shotte scherpschutter Curry, als afsluiter van zijn opwarming, telkens vijf keer naar de ring, tot de bal door het net zoefde. Door de andere constructie van Chase Center is zo’n shot niet meer mogelijk, en waagt hij nu een poging van achter de korf. Althans in het begin van het NBA-seizoen, want Curry is door zijn handbreuk out tot februari.
30. Van het superteam van de Warriors, dat drie NBA-titels op vijf jaar won, schiet zo niet veel meer over. Kevin Durant is vertrokken naar New Jersey, Klay Thompson scheurde zijn kruisbanden tijdens de NBA-finales en staat nog tot maart/april langs de kant, en ook Draymond Green sukkelt met allerhande kwaaltjes. Een ploeg zonder sterren treedt nu voorlopig aan in een vijfsterrenarena. Het zal dus nog even duren eer team president Rick Welts zijn ambitie kan waarmaken: met Chase Center het legendarische Madison Square Garden in New York van de troon stoten als The World’s Most Famous Arena.