Waarom een elektrische Volkswagen een goed ID. is
Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
Weinig merken staan in hun elektrificatie vandaag zo ver als Volkswagen. De Duitse constructeur heeft al een heel traject afgelegd. Wanneer je op zoek bent naar een elektrische wagen, krijg je een uitgebreid menu van ID.-modellen voorgeschoteld. Daar kwamen recent nog enkele interessante nieuwkomers bij.
In de Volkswagen-showrooms worden de puur elektrische ID.-modellen steeds talrijker. Natuurlijk kent iedereen het sympathieke elektrische busje ID. Buzz, binnenkort ook beschikbaar met een lange wielbasis en zes of zeven zitplaatsen. Maar ook bij de personenwagens heb je een ruime keuze en beweegt er heel wat in het Volkswagen-gamma. Tijd om uitgebreid kennis te maken met de nieuwe ID.3, de ID.4 en ID.5, de nieuwe ID.7 en de ID.7 Tourer, het allernieuwste model.
ID.3 nog beter
De ID.3, een verrassend ruime vijfdeurs in de compacte middenklasse, heeft de transitie van Volkswagen enkele jaren geleden ingezet. Nu krijgt dit populaire model een grondige upgrade, waarbij Volkswagen goed geluisterd heeft naar de feedback van de klanten. Het interieur van de nieuwe ID.3 verhoogt het kwaliteitsgevoel en bevat geen dierlijke materialen. Voor de deur- en zetelbekleding gebruikt Volkswagen ArtVelours Eco-microvezel (optie), een stof die grotendeels uit gerecycleerd materiaal bestaat.
In het midden van het dashboard vind je standaard een groot aanraakscherm (van 32,7 cm) om het navigatiesysteem, de telefoonfuncties, de media, de rijhulpsystemen en allerhande instellingen te bedienen. Een fraaie optie is het head-updisplay met augmented reality, dat informatie zoals de huidige snelheid of navigatie-instructies via de voorruit projecteert op de weg.
Over de navigatie gesproken: die bevat een slimme routeplanner die aangeeft langs welke laadpunten je het snelst op je bestemming geraakt bij lange ritten. Een comfortabel rijbereik van maximaal 456 km (met batterij van 59 kWh) of 573 km (77 kWh) voldoet voor de meeste bestuurders. Goed om te weten voor particulieren: verschillende versies van de ID.3 blijven onder de grens van 40.000 euro en komen dus in aanmerking voor de Vlaamse EV-premie van 5.000 euro in 2024.
Meer rijbereik voor ID.4 en ID.5
Hou je van extra ruimte of een originele SUV-stijl? Dan ben je aan het juiste adres bij de ID.4 en ID.5. De ID.4 is een veelzijdige SUV, de ID.5 een SUV-coupé met een sterker aflopende daklijn achteraan. In de eerste vier maanden van dit jaar was de ID.4 de populairste elektrische Volkswagen in ons land. Stilstaan is achteruitgaan en dus voerde Volkswagen aan beide modellen nog heel wat verbeteringen door.
De ID.4 is een veelzijdige SUV, de ID.5 een SUV-coupé met een sterker aflopende daklijn achteraan.
Kijk bijvoorbeeld naar het nieuwe infotainmentsysteem met een groter scherm (32,7 cm). Dankzij snellere software en een nieuwe menustructuur verloopt de bediening intuïtiever. Ook de digitale instrumenten en het optionele head-updisplay met augmented reality zijn verbeterd.
Alle Pro- en GTX-versies krijgen een nieuwe elektrische aandrijving, waardoor ze meer vermogen leveren en minder verbruiken. Het gecombineerde rijbereik van de ID.4 stijgt tot 571 km, terwijl de ID.5 een rijbereik tot 558 km haalt op één batterijlading (WLTP). Zolang de voorraad strekt, kan je de ID.4 Pure Limited Edition kopen voor minder dan 40.000 euro, waardoor je als particulier kunt genieten van de Vlaamse EV-premie van 5.000 euro.
Op reis met ID.7 Tourer
Volledig nieuw in het Volkswagen-gamma is de ID.7 Tourer, het elektrische equivalent van de (eveneens gloednieuwe) Passat. De ID.7 Tourer wordt een gamechanger bij de elektrische breaks in de hogere middenklasse, die nog heel zeldzaam zijn. Deze premiumwagen is de ideale partner voor gezins- en zakenreizen.
De ID.7 Tourer wordt een gamechanger bij de elektrische breaks in de hogere middenklasse.
Ten eerste door het uitzonderlijke rijbereik. De ID.7 Tourer Pro S (met een batterij van 86 kWh) haalt naar schatting tot 687 km. Ten tweede krijg je erg veel comfort in deze elektrische break van bijna vijf meter lang. De extra hoogte achterin creëert nog meer bagageruimte dan in de ID.7 vijfdeursberline: met vijf personen biedt de ID.7 Tourer tot 605 liter (73 liter winst). Volgeladen tot aan de rugleuningen van de voorzetels en tot tegen de dakhemel is dat zelfs 1.714 liter.
Het interieur zit vol moderne features, zoals het standaard head-updisplay met augmented reality of het optionele glazen panoramadak waarvan de transparantie elektronisch verandert. Het dak reageert zelfs op spraakcommando’s. De optionele Wellness-app verandert de sfeerverlichting, het geluid, de temperatuur en de massagezetel, naargelang jouw wensen. De optionele ergoActive-zetels met drukpuntmassage en automatische klimaatregeling zijn het summum in dit segment. Hiermee reis je stil en comfortabel in businessclass.
Nog meer uitrusting
Het wordt nog beter. De meeste elektrische wagens staan in ons land op naam van bedrijven of zelfstandigen. Ze zijn dan ook fiscaal interessant door hun 100 procent aftrekbaarheid en laag Voordeel Alle Aard voor de werknemer. Volkswagen doet daar nog een belangrijke troef bij voor de fleetmarkt: een zeer uitgebreide uitrusting en dus een goede restwaarde aan het einde van de looptijd. De ID.-modellen zijn namelijk verkrijgbaar in Business-uitvoering: een exclusieve configuratie met extra comfort en uitrusting. Kortom, met een elektrische Volkswagen in Business-uitvoering doe je zeker een goede zaak.
Ontdek hier alle elektrische auto’s van Volkswagen
Meer info op www.volkswagen.be
Volg de volledige reeks op www.knack.be/roadtoev
TECHNISCHE FICHE – Volkswagen ID.7 Tourer Pro Business Premium
Gecombineerd stroomverbruik: 14,6 kWh/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot: 0 g/km
Aandrijving: achterwielaandrijving
Maximaal vermogen: 286 pk
Maximaal rijbereik (WLTP): 608 km (of 687 km)
Laadtijd: 28 minuten van 10 tot 80 procent met DC-laadpaal
Accutype/accucapaciteit: lithium-ionbatterij 77 kWh (of 86 kWh)
Topsnelheid: 180 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 6,6 sec