Nieuwe Audi A6 e-tron rijdt het elektrische tijdperk in

Audi
Audi
Advertorial

Advertorial verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

9 oktober 2024, 09:00 Bijgewerkt op: 9 oktober 2024, 09:25

De jongste maanden is Audi bijzonder actief. Het Duitse premiummerk lanceert het ene na het andere nieuwe model. In de hogere middenklasse verschijnt de nieuwe A6 e-tron als elektrische Sportback of Avant met tal van innovaties. “De nieuwe Audi A6 e-tron is de benchmark in zijn segment”, zegt Olivier Van Hoorebeke, PR-manager van Audi in ons land.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De elektrificatie van Audi zit in een stroomversnelling. De Q4 e-tron is al een vaste waarde op de Belgische fleetmarkt en dit jaar onthulde Audi drie 100 procent elektrische nieuwigheden. Het sportiefste elektrische model, de Audi e-tron GT, werd in juni vernieuwd. Daarna volgde de ruime elektrische SUV Q6 e-tron en nu start de langverwachte nieuwe A6 e-tron als Sportback (vijfdeurs) en Avant (break).

“De A6 e-tron is een zeer belangrijke nieuwkomer, zeker voor België.”

“Voor Audi is de mobiliteit van de toekomst elektrisch”, zegt Olivier Van Hoorebeke. “Zo wil het merk met de vier ringen tegen 2027 in alle kernsegmenten een volledig elektrisch voertuig aanbieden. De doelstelling blijft om het volledige gamma te elektrificeren. Onderweg naar deze volledige elektrificatie zijn we robuust en flexibel gepositioneerd met onze nieuwe elektrische auto’s en een nieuwe generatie verbrandingsmodellen en plug-in hybrides, zoals de nieuwe A5 en Q5.” De A6 e-tron is een zeer belangrijke nieuwkomer, zeker voor België.

Perfecte stroomlijn

De nieuwe Audi A6 e-tron debuteert als Avant (break) en Sportback (vijfdeurs).

Wat meteen opvalt, is de stroomlijn. Het sportieve design geeft de Sportback een zeer lage luchtweerstandscoëfficiënt (0,21), waardoor hij het meest aerodynamische model van de hele Volkswagen-groep is. Met 0,24 is de Avant ook zeer gestroomlijnd. Resultaat: een uitstekend elektrisch rijbereik, in de A6 Sportback e-tron performance zelfs tot 754 kilometer. Bovendien kan de batterij worden opgeladen van 10 tot 80% in slechts 21 minuten, door de 800V-technologie en het oplaadvermogen tot 270 kW (gelijkstroom). Zo kun je in 10 minuten tijd bijna 300 km aan rijbereik winnen. Laden met wisselstroom kan zelfs aan twee kanten, want de auto heeft twee laadpoorten. “Dankzij deze cijfers mogen we stellen dat de nieuwe Audi A6 e-tron de benchmark is in zijn segment”, zegt Olivier Van Hoorebeke.

Toonbeeld van licht

Ook op het vlak van lichttechnologie innoveert de A6 e-tron. Met acht lichtsignaturen in de digitale dagrijverlichting van de ledmatrixkoplampen en de digitale OLED-achterlichten kun je de verlichting personaliseren. Je kiest zelf een design in het MMI-infotainmentsysteem of de myAudi-app. Bovendien kunnen de digitale OLED-achterlichten speciale symbolen tonen aan de achterliggers, bijvoorbeeld als waarschuwing bij een ongeval. Of wat dacht je van verlichte Audi-ringen op de kofferklep?

Zelfs de vier Audi-ringen achteraan kunnen verlicht worden.

Hou je van veel licht in het interieur, dan zul je in de wolken zijn met het optionele panoramadak. Het slimme glas beschermt je tegen direct zonlicht en wordt ondoorzichtig met een druk op de knop in de dakmodule. Het werkt als een soort ‘digitaal gordijn’ waarbij je de spanning en transparantie van kristallen in het glas verandert.

“Voor Audi is de mobiliteit van de toekomst elektrisch.”

Daarnaast vind je veel schermen in het interieur. Aan de binnenkant van de deuren staan de schermen van de optionele digitale buitenspiegels om achteruit te kijken. Indrukwekkend is het Audi MMI-panoramadisplay met gebogen design en OLED-technologie. Dat bestaat uit instrumenten van 11,9” en een groot aanraakscherm van 14,5”. Optioneel kun je dit uitbreiden met een derde scherm (10,9”) voor de voorste passagier. Nog niet genoeg? Het Augmented Reality Head-up Display, dat via de voorruit informatie reflecteert, maakt het geheel van schermen af.

Optioneel krijgt ook de voorste passagier een eigen scherm.

Nieuwe naamgeving

De nieuwe A6 e-tron heeft dus heel wat troeven en effent het pad voor de toekomst. Hij introduceert ook een nieuwe naamgeving bij Audi. “De nummers in de namen zijn nu een onderscheidende factor. Vanaf nu staan even nummers voor elektrisch aangedreven modellen en oneven nummers voor voertuigen met een verbrandingsmotor”, legt Olivier Van Hoorebeke uit. De nieuwe A6 e-tron – met even nummer en dus altijd elektrisch – is vanaf nu te bestellen als A6 e-tron performance (367 pk) of S6 e-tron (503 pk), telkens als Sportback of Avant.

Meer info op www.audi.be  
Volg de volledige reeks op www.knack.be/roadtoev

TECHNISCHE FICHEAudi A6 Sportback e-tron performance

Gecombineerd stroomverbruik: 14-15,9 kWh/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot: 0 g/km
Aandrijving: RWD
Maximaal vermogen: 367 pk
Maximaal rijbereik (WLTP): 754 km 
Laadtijd: 21 minuten van 10 tot 80 procent met DC-laadpaal (tot 270 kW)
Accutype/accucapaciteit: lithium-ionbatterij 100 kWh
Topsnelheid: 210 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 5,4 sec