MINI geeft alle EV-rijders positieve energie
Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
Als er één automerk bestaat waar je spontaan gelukkig van wordt, dan is het wel MINI. Tot op vandaag wekt de iconische Britse auto van Sir Alec Issigonis sympathie op. Maar het merk is op alle vlakken geëvolueerd en al lang niet meer ‘mini’. Het beste bewijs: de nieuwe Countryman, de grootste MINI ooit. Met de nieuwe Cooper, Aceman en Countryman is MINI ook helemaal mee in de elektrische transitie.
Toekomstgerichte nostalgie, zo kun je het nieuwe gamma van MINI omschrijven. De elektrische toekomst is al volop bezig dankzij de elektrische versies van de nieuwe MINI Cooper (3-deurs) en de nieuwe Countryman (ruime cross-over). In november komt ook de MINI Aceman op de markt, een gloednieuwe compacte 5-deurs cross-over. Hiermee telt MINI dus drie elektrische modellen. “MINI trekt de Europese agenda naar voren en wil al volledig elektrisch zijn in 2030. Als we kijken naar de Belgische cijfers in het begin van het jaar, dan is nu al meer dan 50 procent van onze verkoop elektrisch”, zegt Gabriel Goffoy, General Manager van MINI Belux.
MINI makes you happy
Vooral op de B2B-markt groeit MINI sterk. “MINI richtte zich oorspronkelijk vooral tot particulieren. Vandaag zien we dat MINI zich ook meer en meer profileert als ideale bedrijfswagen en dat heeft de bestellingen van de 100 procent elektrische modellen natuurlijk een boost gegeven. De nieuwe MINI’s worden enorm geapprecieerd door bedrijven. Dat is vooral een goede zaak voor alle gelukkigen die ermee mogen rijden, want van een MINI word je gewoon happy. MINI is een merk met een positieve uitstraling dat jong en oud aanspreekt”, klinkt het enthousiast.
Grootste MINI
“MINI staat bekend om zijn heritage als meest verkochte Britse wagen ooit. Vroeger werd MINI gezien als een tweede wagen of een leuke wagen voor alleenstaanden of koppels. Dat kan uiteraard nog altijd met de nieuwe MINI Cooper. Maar met de nieuwe MINI Countryman kijken we verder. MINI staat vandaag niet meer voor klein, wel voor compact, veelzijdig en ruim. De Countryman is de grootste MINI die we ooit hebben gemaakt. Het is een ‘maxi-MINI’, een ruime gezinswagen”, vertelt Gabriel Goffoy.
Concreet is de Countryman 4.433 mm lang (13 cm meer dan de vorige generatie) en biedt hij comfortabel plaats aan vijf personen. “Het interieur verwijst naar het design van de oer-MINI met centraal een rond oled-scherm (diameter 24 cm). Hierop kun je verschillende MINI Experience Modes instellen, zodat de wagen zich aanpast aan jouw stemming van de dag. Beleving is voor MINI zeer belangrijk. De Countryman is de leukste wagen van zijn categorie om mee te rijden. Waarom zou je een saaie auto kopen als je ook met een MINI kunt rijden? De beste manier om mensen hiervan te overtuigen, is natuurlijk zelf die rijervaring beleven.”
Power of choice
De elektrische MINI Countryman geeft je de keuze uit twee versies. In de Countryman E is de elektromotor 204 pk sterk, terwijl de Countryman SE ALL4 – de eerste elektrische MINI met vierwielaandrijving – 313 pk levert. Het maximale rijbereik bedraagt respectievelijk 462 en 433 kilometer. Maar er is meer.
“Voor ons blijft de power of choice heel belangrijk”, zegt Gabriel Goffoy. “De volledige elektrificatie is een evolutie en geen revolutie. Voor MINI is dit de juiste weg. We houden van wagens die pittig en sportief rijden. In een elektrische wagen heb je meteen veel koppel beschikbaar en dat past perfect bij het imago en de rijbeleving van een MINI. Maar we bieden niet alleen elektrische MINI’s aan. Er is voor ieder wat wils. Zo kun je de Countryman ook krijgen met benzine- of dieselmotoren.”
Cooper en Aceman
Volgens Gabriel Goffoy zal de verdeling tussen de elektrische en de niet-elektrische modellen bij de Cooper en Countryman ongeveer 50/50 bedragen. Interessant voor particulieren is dat beide elektrische versies van de Cooper (E en SE) in Vlaanderen dit jaar in aanmerking komen voor de EV-premie van 5.000 euro. Ook de MINI Aceman E duikt onder de grens van 40.000 euro en maakt dus aanspraak. “De Aceman wordt een schot in de roos op de B2B-markt”, verwacht Gabriel Goffoy. “Qua afmetingen, aandrijving (altijd elektrisch), design en prijs zit dit model bijzonder goed. Het is ook een wagen met het typische karakter van MINI. Het is belangrijk om dat te behouden.”
Mensen maken het verschil
Gabriel Goffoy is niet alleen heel blij met het nieuwe MINI-gamma, maar ook met het enthousiasme van de 32 verdelers. “Zij dragen de passie van MINI uit. It’s all about people: zij maken uiteindelijk het verschil. Ik ben heel blij met ons distributienetwerk want zij geloven sterk in de nieuwe modellen en dat geeft enorm veel energie. Genoeg energie om alle batterijen van de elektrische MINI’s op te laden (lacht). MINI zit nu in een transitie die ik nog nooit heb gezien bij een automerk. Alles wordt nieuw. We willen met 30 procent per jaar groeien. MINI wordt dus nog belangrijker als merk binnen de BMW Group.”
Ontdek nu de nieuwe elektrisch MINI-familie
Meer info op www.mini.be
Volg de volledige reeks op www.knack.be/roadtoev
TECHNISCHE FICHE – MINI Countryman E
Gecombineerd stroomverbruik: 15,7 kWh/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot: 0 g/km
Aandrijving: FWD
Maximaal vermogen: 204 pk
Maximaal rijbereik (WLTP): 462 km
Laadtijd: 29 minuten van 10 tot 80 procent met DC-laadpaal
Accutype/accucapaciteit: lithium-ionbatterij 66,5 kWh
Topsnelheid: 170 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 8,6 sec