Hyundai heeft grote elektrische ambities met vernieuwde IONIQ 5

Hyundai
Hyundai
Partner Content

Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

30 oktober 2024, 08:00 Bijgewerkt op: 30 oktober 2024, 08:26

Hyundai is altijd al vooruitstrevend geweest met zijn elektrische modellen. Nu schakelt het merk een versnelling hoger. De vernieuwde IONIQ 5 kan niet alleen supersnel laden, met de IONIQ 5 N is er nu ook een versie die rijdt als een sportwagen met verbrandingsmotor, inclusief de schakelbewegingen en het geluid.

Het verhaal van de batterij-elektrische Hyundai-modellen begon in 2016 met de IONIQ. Die naam is een combinatie van ‘ion’, een elektrisch geladen atoom, en ‘unique’, wat staat voor de originele aanpak van het merk. “Hyundai was destijds één van de eerste merken met een elektrische wagen. De IONIQ berline bood op hetzelfde platform de keuze uit een hybride, plug-inhybride en elektrische versie”, zegt Isabelle Michiels, Marketing Manager van Hyundai Belux.

Intussen is IONIQ uitgegroeid tot een heuse familie van 100 procent elektrische modellen: de SUV IONIQ 5, de supersportieve IONIQ 5 N en de gestroomlijnde vierdeursberline IONIQ 6. Zowel de IONIQ 5 als IONIQ 6 kroonde zich tot ‘World Car of the Year’ (2022 en 2023), terwijl de IONIQ 5 N dit jaar tot ‘World Performance Car’ werd uitgeroepen.

Elektrisch en waterstof

In de toekomstvisie van Hyundai passen zowel batterij-elektrische wagens als voertuigen op waterstof. “Hyundai positioneert zich als absolute leider ’in elektrificatie. Voor personenwagens zetten we vooral in op elektrisch, maar we geloven ook sterk in waterstof. We hebben al jaren een waterstofauto in het gamma, de NEXO. Buiten België verkoopt Hyundai ook al vrachtwagens en bussen die op waterstof rijden”, aldus Isabelle Michiels.

Supersnel laden

Hyundai heeft dus grote ambities met zijn elektrische wagens en maakt vooral het verschil met de productkwaliteit. Een mooi voorbeeld is de IONIQ 5. Deze elektrische SUV krijgt nu een upgrade. De batterijcapaciteit stijgt naar 63 kWh of 84 kWh, waardoor het rijbereik van die laatste toeneemt tot 570 km. Vooral de laadsnelheid verbaast. Het 800V-batterijsysteem heeft amper 15 minuten nodig om het rijbereik op 336 km te brengen. De technologie ondersteunt opladen tot 350 kW aan een snellader met gelijkstroom. Daarmee geraak je in slechts 18 minuten van 10 naar 80 procent van de batterijcapaciteit.

“Hyundai positioneert zich als absolute leider in elektrificatie.”

“Er zijn weinig merken die technologie aanbieden waarmee je zo snel kunt opladen. De snellaadtechnologie is een gamechanger, want de grootte van de batterij wordt minder relevant als je 100 km kunt laden in enkele minuten. Zo kun je zelfs met een kleine batterij (de IONIQ 5 is ook beschikbaar met 63 kWh) lange afstanden afleggen in heel korte tijd. Dat is een ongelooflijke luxe”, klinkt het enthousiast.

Groter dan je denkt

Uiterlijk blijft de IONIQ 5 herkenbaar. De lengte groeide met 20 mm tot 4.655 mm. De verbeteringen aan het koetswerk omvatten een verfijnde V-vorm en hertekende voor- en achterbumpers die het lage en brede SUV-karakter benadrukken. “De IONIQ 5 is erg ruim vanbinnen en groter dan hij lijkt. Veel mensen onderschatten zijn formaat, maar het is een ruime SUV”, vertelt Isabelle Michiels.

Camera’s in plaats van buitenspiegels: de IONIQ 5 zit vol moderne snufjes.

Ook vanbinnen vind je tal van kleine en grote verbeteringen. Het nieuwste infotainmentsysteem en software-updates over-the-air zorgen ervoor dat de IONIQ 5 altijd actueel is. Ook de geluidsisolatie en de schokdempers werden aangepast voor meer comfort. Bovendien hanteert Hyundai een nieuwe prijsstrategie die de IONIQ 5 toegankelijker maakt.

Sportwagen voor elke dag

Hou je van een sportief uiterlijk? Dan is de IONIQ 5 N Line iets voor jou. Deze uitrustingsvariant (tussen de standaardversie en de IONIQ 5 N) benadrukt het sportieve uiterlijk met aangepaste bumpers, nieuwe zijschorten en speciale 20-duims aluminium wielen. Ook het interieur oogt dynamischer, dankzij onder meer een N Line-stuurwiel, exclusieve metalen pedalen, een zwarte hemelbekleding en sportzetels met het N-logo.

“Hyundai is erin geslaagd om de rijervaring van een sportwagen te combineren met het elektrische verhaal.”

Het neusje van de zalm voor sportieve bestuurders is de IONIQ 5 N, het eerste elektrische N-model van Hyundai. Zijn elektromotoren leveren 609 pk of zelfs 650 pk, als je de N Grin Boost-stand inschakelt die tien seconden lang het vermogen verhoogt. De IONIQ 5 N beschikt over tal van leuke features voor sportieve bestuurders, zoals een driftstand waarmee de auto reageert als een achterwielaangedreven sportwagen. 

De elektrische IONIQ 5 N rijdt zoals een sportwagen met benzinemotor.

De IONIQ 5 N kan ook de schakelbewegingen van een achttrapsversnellingsbak met dubbele koppeling nabootsen, zoals in een auto met verbrandingsmotor. Bovendien produceert de auto niet alleen een futuristisch EV-geluid, maar kan hij ook klinken als een benzinewagen. “Hyundai is erin geslaagd om de rijervaring van een sportwagen te combineren met het elektrische verhaal. Een mooie prestatie”, besluit Isabelle Michiels.

Meer info op www.hyundai.com/be
Volg de volledige reeks op www.knack.be/roadtoev

TECHNISCHE FICHEHyundai IONIQ 5 Long Range

Gecombineerd stroomverbruik: 16 kWh/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot: 0 g/km
Aandrijving: RWD
Maximaal vermogen: 228 pk
Maximaal rijbereik (WLTP): 570 km 
Laadtijd: 18 minuten van 10 tot 80 procent met DC-laadpaal (350 kW)
Accutype/accucapaciteit: lithium-ionpolymeerbatterij 84 kWh
Topsnelheid: 185 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 7,5 sec