“De nieuwe Volvo EX90 is de beste wagen die we ooit gemaakt hebben”

Volvo
Volvo
Partner Content

Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

23 oktober 2024, 08:00 Bijgewerkt op: 23 oktober 2024, 08:33

Volvo heeft een indrukwekkend nieuw vlaggenschip: de volledig elektrische EX90. Deze premium SUV voor vijf tot zeven personen introduceert een nieuw tijdperk in de elektrische transitie. De hard- en software legt namelijk de basis voor alle toekomstige elektrische Volvo’s. De ‘Superset tech stack’ is een nieuwe manier om auto’s te bouwen die voortdurend updates krijgen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Volvo blijft geloven in een volledig elektrische toekomst. In ons land werpt die strategie duidelijk haar vruchten af en is onder meer de compacte SUV Volvo EX30 een groot succes. “Wij verkopen dit jaar in ons land al 67 procent volledig elektrische modellen”, zegt René Aerts Jr., woordvoerder van Volvo Car Belux. “Vorig jaar was dat 46 procent, een serieuze groei dus.”

Het oorspronkelijke doel om tegen 2030 alleen elektrische modellen te verkopen, heeft Volvo bijgesteld. “Mochten alle landen evolueren zoals België of Noorwegen, dan zou de wereldwijde transitie veel sneller gaan. Maar klanten en markten bewegen in verschillende richtingen. De transitie verloopt niet lineair. Als wereldwijd merk houden we hier rekening mee. Ons doel is nu dat 90 à 100 procent van de nieuwe Volvo’s tegen 2030 plug-inhybride of volledig elektrisch is.”

De Volvo EX90 zet nieuwe normen qua veiligheid, onder meer met een lidar boven de voorruit.

Vandaag biedt Volvo in ons land al vier elektrische modellen aan, die je herkent aan de nieuwe naamgeving met het prefix ‘E’. Na de EX30, EC40 en EX40 staat binnenkort de EX90 in de showrooms. De EX90 komt naast de grondig vernieuwde XC90 in het gamma. “Er zijn bovendien nog vijf nieuwe elektrische modellen in ontwikkeling, te beginnen met de ES90”, geeft René Aerts Jr. aan.

Technologiestack

Alle nieuwe elektrische Volvo’s – te beginnen met de EX90 – zijn gebaseerd op dezelfde core van systemen, modules, software en hardware: de Superset tech stack. Zie het als een reeks bouwstenen die je op veel verschillende manieren kunt configureren. Elk nieuw Volvo-model gebruikt een selectie van elementen uit de Superset tech stack, die Volvo continu verbetert en uitbreidt.

Safety first

De Twin Motor Performance met vierwielaandrijving haalt een rijbereik tot 624 km.

De nieuwe EX90 is volgens CEO Jim Rowan “de beste wagen die we ooit gemaakt hebben”. En dankzij over-the-air updates wordt de EX90 voortdurend beter. Veiligheid blijft de specialiteit van het merk. “De EX90 is de veiligste Volvo die we ooit op de markt hebben gebracht. Hij heeft bijvoorbeeld een lidar, een sensor die zowel overdag als ’s nachts tot 250 meter voor de wagen kan zien wat er gebeurt”, aldus zegt René Aerts Jr.

“De EX90 is de veiligste Volvo die we ooit op de markt hebben gebracht.”

De Occupant Sensing-functie detecteert dan weer dat er een persoon of dier in het interieur achtergebleven is. De klimaatregeling kan ingeschakeld blijven en je krijgt een waarschuwing. Het Driver Understanding System controleert met twee camera’s en een aanraakgevoelig stuur of de bestuurder nog alert is. “Het waarschuwt en grijpt in als de bestuurder niet meer reageert. De wagen kan dan zelf tot stilstand komen binnen de rijstrook, de vier richtingaanwijzers activeren en de hulpdiensten verwittigen”, zegt René Aerts Jr.

Duurzaam interieur

Het interieur gebruikt duurzame materialen zoals Nordico.

Het moderne en luxueuze interieur van de EX90 straalt de Scandinavische woonstijl uit, met duurzame materialen. De Nordico-bekleding bestaat bijvoorbeeld uit textiel van gerecycleerd materiaal zoals petflessen en biologische polymeren uit Zweedse en Finse bossen. Op het vlak van infotainment staat de EX90 aan de top. Dankzij twee HD-schermen verloopt de bediening intuïtief: een bestuurdersdisplay van 9 duim en een centraal scherm van 14,5 duim. Google Maps, Google Assistant en Spotify zijn rechtstreeks geïntegreerd. Indrukwekkend is ook het Bowers & Wilkins 3D Surround-geluidssysteem.

“Wij verkopen dit jaar in ons land al 67 procent volledig elektrische modellen.”

Voor de aandrijving van de EX90 heb je de keuze uit drie versies: de Single Motor (279 pk), de Twin Motor (408 pk) en de Twin Motor Performance (517 pk). “Achter het stuur geniet je echt van gemoedsrust. Het is een zeer stille wagen, die zeer veelzijdig is dankzij de vijf, zes of zeven zitplaatsen en de vlakke vloer. Dit is het summum qua comfort en veiligheid met een rijbereik tot 624 km (WLTP). We moedigen iedereen aan om de nieuwe EX90 te komen testen. Als je ermee rijdt, dan ben je verkocht”, besluit René Aerts Jr.

Volvo EX30 komt naar Gent

Een opvallende nieuwkomer in het straatbeeld is de Volvo EX30, het compacte broertje van de EX90. De EX30 valt duidelijk in de smaak en verkoopt uitstekend. Vanaf midden 2025 wordt de EX30 in ons land geproduceerd bij Volvo Car Gent. Dat is uiteraard zeer goed nieuws voor de ruim 6.500 medewerkers. Zij assembleren vandaag ook al de EC40, EX40, XC40 en V60. “Onze strategie is om zo dicht mogelijk te produceren bij de markten waar we de modellen verkopen. In 2025 wordt Volvo Car Gent bovendien een CO2-neutrale fabriek”, zegt René Aerts Jr.

Hoe ecologisch is de nieuwe Volvo EX90 over zijn hele levenscyclus? Bekijk hier het rapport van de koolstofvoetafdruk.

Meer info op www.volvocars.com
Volg de volledige reeks op www.knack.be/roadtoev

TECHNISCHE FICHEVolvo EX90 Twin Motor

Gecombineerd stroomverbruik: 20,6 kWh/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot: 0 g/km
Aandrijving: AWD
Maximaal vermogen: 408 pk
Maximaal rijbereik (WLTP): 623 km 
Laadtijd: 30 minuten van 10 tot 80 procent met DC-laadpaal (tot 250 kW)
Accutype/accucapaciteit: lithium-ionbatterij 111 kWh
Topsnelheid: 180 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 5,9 sec