Cloudonderwijs: overwinnen van obstakels en creëren van diverser personeelsbestand

Door Christian Zahorski Philippe, hoofd Pan EU PS bij AWS

In het afgelopen decennium heeft cloudtechnologie alles getransformeerd; van hoe we werken en zaken doen tot hoe we gebruik maken van entertainment, hoe we sporten en, natuurlijk, hoe we winkelen. Private en publieke organisaties transformeren hun manier van werken, zakendoen en innoveren door gebruik te maken van de techniek in alle mogelijke industrieën: van de retail, het bankwezen, reizen, entertainment en nog veel meer. Als deze transformaties mogelijk zijn geweest met behulp van de technologie, is de technologie slechts de helft van de digitale transformatieformule van de organisaties. Het is eigenlijk net zo belangrijk dat technologen de digitale vaardigheden verwerven die nodig zijn om het volledige potentieel van cloud- en andere digitale technologieën te realiseren.

Wat we vaak met onze klanten bespreken is hoe moeilijk het is om mensen te vinden met de juiste digitale skills. We suggereren vaak dat hun strategie zou moeten zijn om talent op te leiden binnen het bedrijf en de vaardigheden te ontwikkelen van mensen die ze al in dienst hebben. Maar ook als bedrijven toch verder moeten kijken dan hun eigen personeel, bijvoorbeeld omdat ze nieuwe mensen nodig hebben, hebben ze moeite met het vinden van bekwame mensen. Deze bedrijven willen wel graag op de lange termijn denken en ervoor zorgen dat ze personeel binnenhalen met verschillende ervaring en expertise, zodat ze efficiënt kunnen blijven werken. In het algemeen we op dit moment veelal het gesprek met onze klanten over hoe we kunnen samenwerken om kennis te democratiseren en alle individuen – ongeacht hun achtergrond, opleiding of sociale status – de kans te geven technische vaardigheden op te bouwen.

Bij AWS hebben we altijd het gevoel gehad dat we een rol moesten spelen in het overbruggen van deze vaardigheidskloof en om Europese burgers de kans te geven deze cruciale digitale vaardigheden te leren. Het overbruggen van de vaardigheidskloof vereist opzettelijke, aanhoudende inspanningen van de private en publieke sector. Daarom zullen we enorm investeren om deze inspanningen te ondersteunen. We hebben onlangs aangekondigd dat we tegen 2025 29 miljoen mensen wereldwijd zullen helpen hun technische vaardigheden te ontwikkelen met gratis training in cloud computing-vaardigheden.

Om dat personeelsbestand op te bouwen, richten we ons op het bieden van toegankelijk onderwijs voor iedereen die de wens heeft over om cloud computing te leren. Wanneer de belemmeringen voor het onderwijs wegenomen worden, kunnen bedrijven een sterker en divers team samenstellen. Daarom investeren we bewust in onze onderwijsprogramma’s. We willen niet-traditionele leerlingen bereiken die misschien niet aan carrières in de cloud denken.

Zo hebben we onlangs in België ons programma, AWS re/Start, gelanceerd in samenwerking met MolenGeek als onafhankelijke non-profitorganisatie. Het programma is gericht op technologische opleidingen in Brussel. We willen studenten een ervaring en pad bieden om de AWS-certificering te behalen. Daarnaast ondersteunen we de leerlingen bij het lanceren van hun carrière in cloud computing. We ondersteunen afgestudeerden ook door ze rechtstreeks in contact te brengen met potentiële werkgevers.

Tijdens deze complexe tijd werd dit programma verwelkomd door openbare instellingen en studenten zoals Irina Frunza. Voor Irina is AWS re/Start een kans voor om een nieuwe start te maken: ‘Ik ben opgeleid en heb ervaring in Hospitality Management, maar vanwege de pandemie kon ik geen baan vinden in mijn vakgebied. De pandemie zette me ertoe aan mijn carrièredoelstelling te heroverwegen en cloud computing lijkt een groeiende sector te zijn die mij verschillende kansen op het gebied van werk kan bieden’, legt Irina uit. ‘Het programma is aangepast aan mensen zoals ik; we hebben weinig of geen ervaring met IT en ze hebben het voor ons allemaal mogelijk gemaakt om te volgen. Molengeek en AWS boden me de kans om een carrière in de IT te omarmen, een domein waarvan ik nooit had gedacht dat het voor mij toegankelijk zou zijn.’

Het wegnemen van obstakels en het toegankelijk maken van leren, zijn grote onderdelen van de AWS-benadering, zoals inclusie en diversiteit in cloudtraining. Beide vormen een essentieel onderdeel van de manier waarop we programma’s ontwikkelen, aangezien we deze waarden samen met onze klanten en partners willen promoten. Ons belangrijkste doel is ervoor te zorgen dat we een divers technisch personeelsbestand opbouwen. Ik denk ook dat deze missie nog nooit zo dringend is geweest. De wereld verandert snel, met economische veranderingen die bedrijven dwingen om doordachte en soms moeilijke beslissingen te nemen over de richting die ze moeten inslaan. Ieder van ons is op de een of andere manier geraakt door deze pandemie, met unieke uitdagingen. Met onderwijs en kansen kunnen we een deel van deze impact helpen verminderen door de deuren van technologie te openen voor bouwers van alle achtergronden.