Alfa Romeo gaat voor het eerst elektrisch met nieuwe Junior
Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
Alfa Romeo schakelt een versnelling hoger in de elektrificatie. Na de hybride en plug-inhybride Tonale, onthult het sportieve Italiaanse merk nu zijn eerste volledig elektrische model: de compacte premium-SUV Junior. Het is een echte, sportieve Alfa Romeo. “De Junior rijdt beter dan alle andere auto’s in deze categorie”, belooft CEO Jean-Philippe Imparato.
De toekomst is elektrisch, ook bij Alfa Romeo. Met de Junior onthult Alfa Romeo voor het eerst een model dat – naast de hybrideversie – ook 100% elektrisch is. Alfa Romeo heeft een ambitieus plan voor de komende jaren. “We zijn vastberaden om een pad van zero to zero te volgen: van nul geëlektrificeerde wagens in 2021 naar nul emissie in 2027”, vertelt Jean-Philippe Imparato. “Alfa Romeo weet van aanpakken. We lanceren elk jaar een nieuw model. Na de Tonale presenteren we nu de Junior. In het tweede semester van 2025 volgt de nieuwe Stelvio en in 2026 zijn we terug met de nieuwe Giulia.”
Schoonheid voor iedereen
De Junior blijft trouw aan de waarden waarmee Alfa Romeo groot werd, zoals een sportief design en rijplezier. “Met de Junior zijn we erin geslaagd om sportiviteit en premiumuitstraling te verpakken in een stadsformaat. We hebben sportiviteit compact gemaakt. De Junior is ontworpen en geprijsd voor iedereen. Schoonheid voor iedereen was het motto van Alfa Romeo in de jaren zeventig en dat vergeten we niet”, zegt Jean-Philippe Imparato.
Elektrisch of hybride
“Alfa Romeo beperkt je mobiliteit niet en biedt je volledige keuzevrijheid met verschillende aandrijfopties. Je kiest zelf je auto en de manier waarop je wilt rijden”, aldus de CEO. In de Junior heb je de keuze uit een elektrische of hybride aandrijving. De elektrische Junior (Elettrica) levert 156 pk en haalt een mooi rijbereik tot 410 km. Zoek je nog meer sensaties? Die vind je in de sportieve Elettrica Veloce met maar liefst 280 pk.
“We zijn vastberaden om een pad van zero to zero te volgen: van nul geëlektrificeerde wagens in 2021 naar nul emissie in 2027.”
Naast de twee puur elektrische varianten, bestaat de Junior ook als Ibrida (136 pk) met een 1.2-driecilinder turbobenzinemotor en een elektromotor in de versnellingsbak. Hiermee kun je in de stad tot de helft van de tijd elektrisch rijden. “De Junior is de eerste Alfa Romeo ooit zonder emissies en vat het principe van elektrisch rijden volgens Alfa Romeo perfect samen. De Junior rijdt beter dan elke andere auto in de compacte categorie”, vindt Jean-Philippe Imparato.
Compact én praktisch
“De Junior Elettrica gebruikt een compacte lithium-ionbatterij, die zowel de oplaadtijd als het gewicht beperkt. De Junior weegt 200 kg minder dan de gemiddelde premium concurrent”, zegt Daniel Tiago Guzzafame, Head of Alfa Romeo Product. “Dat vertaalt zich natuurlijk in een betere handelbaarheid en efficiëntie. Zo biedt de elektrische Junior een groot rijbereik van 410 km en korte oplaadtijden.”
“De Junior is de eerste Alfa Romeo ooit zonder emissies en vat het principe van elektrisch rijden volgens Alfa Romeo perfect samen.”
Met een lengte van 4,17 m, breedte van 1,78 m en hoogte van 1,5 m is de Junior de meest compacte Alfa Romeo. Toch is hij zeer praktisch, onder meer dankzij de opvallend grote bagageruimte (400 liter). “Details maken het verschil”, weet Daniel Tiago Guzzafame. “Kijk bijvoorbeeld naar wat andere autobouwers de frunk noemen, de kofferruimte voorin. Alfa Romeo heeft ervaring met supercars, waarin je reiskoffers voorin opbergt. Die ervaring hebben we gebruikt voor een handige oplossing die bestuurders van een elektrische Alfa Romeo nodig hebben: een specifieke opbergruimte voor de laadkabel voorin. Die hoeft dus niet in de bagageruimte achterin.”
Altijd en overal
Uiteraard beschikt de Junior over de nieuwste technologische snufjes om elektrisch rijden te vergemakkelijken. De spraakassistent met ChatGPT staat altijd paraat om vragen te beantwoorden. In het midden van het dashboard vind je een naar de bestuurder gericht aanraakscherm (10,25 duim) met handige widgets. “Het geconnecteerde navigatiesysteem is specifiek voor EV-rijders”, zegt Daniel Tiago Guzzafame. Het berekent automatisch waar je onderweg kunt laden bij meer dan 600.000 laadpunten in Europa. “Dit maakt elke trip gemakkelijk. Een elektrische Alfa Romeo is klaar om te rijden, altijd en overal.”
Meer info op www.alfaromeo.be
Volg de volledige reeks op www.knack.be/roadtoev
TECHNISCHE FICHE – Alfa Romeo Junior Elettrica
Gecombineerd stroomverbruik: 15 kWh/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot: 0 g/km
Aandrijving: FWD
Maximaal vermogen: 156 pk
Maximaal rijbereik (WLTP): 410 km
Laadtijd: 30 minuten van 10 tot 80 procent met DC-laadpaal (tot 100 kW)
Accutype/accucapaciteit: lithium-ionbatterij 54 kWh
Topsnelheid: 150 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 9 sec