Onderwijs Onderwijs De Leraarskamer van Knack: ‘Lieve leerlingen, ontspan, trek eropuit, kijk naar FC De Kampioenen en léés’ Aan het begin van de lange zomervakantie geven de leden van de Leraarskamer van Knack de leerlingen (en hun ouders) nog wat goede raad mee.
Opinie | Nickhail Popelier Opinie | Nickhail Popelier ‘Hoog tijd dat we kijken naar wat de minister van Onderwijs doet en niet naar wie hij is’ Is er tijdens deze regeerperiode dan geen enkele maatregel genomen die het Vlaamse onderwijs beter maakt? ‘Natuurlijk wel’, schrijft OKAN-leerkracht Nickhail Popelier, die lid is van De Leeraarskamer van Knack 2023-2024. ‘We moeten ophouden met ons blind te staren op wie de minister van Onderwijs is en tot welke partij hij behoort.’
Opinie | Philippe Noens Opinie | Philippe Noens 'De scheve toren van PISA: je hebt geen vergrootglas nodig om de economische agenda te zien' 'Internationaal vergelijken mag niet resulteren in internationaal rangschikken. Die rangschikking brengt ons in wezen niet veel verder want zegt weinig over de ‘kwaliteit’ van ons uiterst complex onderwijssysteem', schrijft pedagoog Philippe Noens. Hij geeft wat duiding bij de recente discussie over de jongste PISA-resultaten.
Opinie | Peter Verluyten Opinie | Peter Verluyten 'We kijken op een eenzijdige manier naar de tabellen om ons onderwijs te beoordelen' Peter Verluyten plaatst een aantal kanttekeningen bij de laatste PISA-resultaten, en vraagt aandacht voor een aantal minder zichtbare uitdagingen voor ons onderwijs: de afnemende intrinsieke motivatie en stress bij leerlingen.
Onderwijs Onderwijs Niveau wiskunde, wetenschappen en Nederlands in dalende lijn: Vlaamse vijftienjarigen scoren slecht in PISA-onderzoek De Vlaamse 15-jarigen scoren op het vlak van leesvaardigheid, wiskunde en wetenschappen een stuk slechter dan hun leeftijdsgenoten vier jaar geleden. Dat blijkt dinsdag uit het driejaarlijkse PISA-onderzoek dat wegens corona met een jaartje werd opgeschoven.
Onderwijs Onderwijs OKAN-leerkracht Nickhail Popelier: ‘Ik weiger om les te geven uit compassie’ ‘Mijn OKAN-leerlingen hebben vaak erge dingen meegemaakt, maar toch wil ik dat ze hoge verwachtingen hebben’, zegt leerkracht Nickhail Popelier, die deel uitmaakt van De Leraarskamer van Knack.