Auto Auto Europese en Chinese merken moeten meer samenwerken maar willen en kunnen ze dat wel? Het automuseum van Mercedes-Benz in Stuttgart hangt een leerrijk beeld op van de geschiedenis van het merk en de technologische ontwikkeling van de auto. Beide zijn nauw met elkaar verweven. De autowereld van morgen zal worden gedomineerd door nieuwkomers uit China, ten koste van de Europese merken. Een aantal zal niet overleven.
Auto Auto Volvo lanceert nieuwe EX90 en XC90 Het Zweedse merk neemt dan toch geen afscheid van de verbrandingsmotor. Dat blijkt uit de lancering van de EX90 en de XC90.
Auto Auto Automarkt herleeft Ondanks een dipje in maart presteert de Belgische automarkt goed in 2024. BMW blijft autoritair marktleider.
De Klimaatoptimisten De Klimaatoptimisten Wonen we straks in houten steden? Hout is in opmars als duurzaam bouwmateriaal. Maar lost houtbouw wel alle verwachtingen in?
Auto Auto Volvo ES90 wordt elektrische berline Het Zweeds-Chinese merk gaat zijn elektrisch aanbod uitbreiden met een ruime berline met een zeer groot rijbereik.
Auto Auto Volvo EM90 als elektrische monovolume Volvo breidt zijn elektrisch gamma uit met een ruime monovolume met plaats voor zes personen en een rijbereik van meer dan 738 kilometer.
Wereld Wereld Chinese overheid pompt massa's geld in eigen industrie: nefast voor Europa? Vanuit een nationalistische reflex pompt de Chinese overheid massa's geld in de eigen industrie. Op termijn kan dat kwalijke gevolgen hebben voor Europa.
Nieuws Nieuws Volvo bouwt monovolume Het Zweedse Volvo ontwikkelt een MPV-model met een elektrische aandrijving. Het is de eerste keer dat Volvo een monovolume of 'eenvolume' gaat bouwen. Volvo kennen we traditioneel als een merk dat vooral breakmodellen en de voorbije decennia ook SUV-wagens heeft gebouwd. Nu verbaast de constructeur iedereen met de plannen om uitgerekend een MPV te ontwikkelen. …
België België Heleen Debruyne en goede vriend Alexander: ‘Heleen bitchy? Dat klopt van geen kanten’ Knack begeeft zich onder vrienden. Schrijfster en radiomaakster Heleen Debruyne koos voor de peter van haar zoon, Alexander Gomme. ‘In tegenstelling tot jou heb ik ook altijd geweten dat jij een kind ging krijgen.’
Maatschappij Maatschappij ‘t Stropke, de meeste bijzondere camping van het land: ‘Ik herken mijn Gent soms niet meer’ Door Stijn Tormans, foto’s Saskia Vanderstichele
Factcheck Factcheck Factcheck: nee, bij de productie van een elektrische auto wordt niet 70 procent meer CO2 uitgestoten dan bij een auto met een klassieke motor De Britse acteur en columnist Rowan Atkinson schreef onlangs in The Guardian dat de CO2-uitstoot bij de productie van elektrische auto’s 70 procent hoger ligt dan bij een benzinewagen. Dat is overdreven. Volgens experts gaat het om gemiddeld 50 procent. Analyses over de milieuvriendelijkheid van e-auto's moeten bovendien rekening houden met de volledige levenscyclus van de auto, zeggen specialisten.
Klimaat Klimaat E-fuels klimaatneutraal? Ze zijn vooral een poging om elektrisch rijden af te remmen Synthetische brandstoffen worden gepromoot als een klimaatneutraal alternatief voor fossiele brandstoffen. De feiten spreken dat tegen. Ze zijn vooral een poging om elektrisch rijden af te remmen.
Auto Auto 120 jaar Ford: waarom de viering er eentje in mineur wordt Dit jaar viert Ford Motor Company zijn 120ste verjaardag. Een feest in mineur want het gaat niet goed met een van de grote namen uit de internationale automobielwereld. De nakomelingen van founding father Henry Ford hebben er een potje van gemaakt. Ford is een schim van wat het ooit is geweest.
België België Groene influencer William Todts: ‘Met een elektrische vrachtwagen kun je perfect 800 kilometer rijden’ ‘De toekomst is elektrisch’, zegt William Todts. ‘Niet een beetje, maar helemaal.’ De directeur van de denktank Transport & Environment werd onlangs door Politico verkozen tot meest invloedrijke Europese groene influencer anno 2023.
Auto Auto Wordt Autosalon van Brussel 2023 het laatste mét kortingen? Nog vijf keer slapen en de stormloop naar de Heizel kan beginnen. Na twee jaar zonder autosalon verwacht organisator Febiac 350.000 à 400.000 kijk- en kooplustigen. Traditiegetrouw kunnen kandidaat-kopers rekenen op voordelige saloncondities. Wellicht voor de laatste keer. De merken willen immers komaf maken met de (salon)kortingen.