Auto Auto Hoe de Chinese automerken afrekenen met hun (Duitse) concurrenten Elektrische auto’s zijn niet meer weg te denken uit het Chinese straatbeeld. Hun opmars gaat ten koste van benzine- en dieselwagens wier marktaandeel is gedaald van 94 % in 2020 naar 59 % nu. De terugloop treft vooral de Duitse merken. Die realiseren 30 à 40 procent van hun omzet en winst in China.
Auto Auto Waarom Japanse merken meer gaan samenwerken: wie wordt daar beter of slechter van? Honda, Mitsubishi en Nissan gaan hun bundelen krachten. Met de schaalvergroting willen zij de ontwikkelings- en productiekosten van hun elektrische voertuigen spreiden en hun aankoopkracht verhogen. Zij hopen zo hun concurrentiepositie te versterken.
Auto Auto De Mercedes CLE Cabrio: waar veel zon is, is ook veel schaduw De viering in 2023 van de 120ste verjaardag van de cabrio is er eentje in mineur geworden. De verkoop van cabrio’s loopt al enkele jaren dramatisch terug, om meerdere redenen. Met de CLE cabrio lanceert pionier Mercedes een nieuw model dat het hart van menige cabrioliefhebber sneller doet slaat. Onze auto-expert legt uit waarom.
Auto Auto Ligt Adolf Hitler mee aan de grondslag van de Volkswagen Kever? De VW Kever is een van de meest verkochte automodellen na de Tweede Wereldoorlog. Ferdinand Porsche geldt als de ontwerper van het iconische model, al wordt dat betwist. Vaststaat dat hij voor de uitwerking van zijn project steun kreeg van Adolf Hitler. In feite hebben zij elkaars droom waargemaakt.
Auto Auto Mercedes wint prestigeduel van BMW in luxesegment Het nieuwe jaar is slecht begonnen voor BMW. Na drie jaar moet de Beierse constructeur de koppositie in het luxesegment opnieuw afgeven aan aartsrivaal Mercedes. Beide volgen een compleet verschillende strategie, in 2023 was die van Mercedes blijkbaar de betere.
Auto Auto Smart#3: Meer plezier met vier Bij leven was Nicolas Hayek de rijkste Zwitser. De visionaire ondernemer maakte fortuin met de heropbouw van de Zwitserse uurwerkindustrie en was ook de bedenker van de 2-zitsstadsauto smart die echter nooit een commercieel succes werd. Wegens te duur. Of de elektrische 4-zitsvariant Made in China meer potentieel bezit?
Auto Auto Hoe BMW met 5 procent minder auto’s 50 procent meer winst maakt BMW Group heeft een uitstekend jaar achter de rug. De Beierse autogroep heeft met 5 procent minder auto’s bijna 50 procent meer winst gemaakt. Bijna de helft vloeit voort uit inkomsten uit de joint-venture met het Chinese Brilliance. De operationele winst (EBIT) van de autodivisie ligt met 8,6 procent beneden de hoge verwachtingen.
Auto Auto Waarom Chinezen niet warmlopen voor elektrische auto’s 'Made in Germany' Vorige week heeft Mercedes-Benz bekendgemaakt dat het 2022 heeft afgesloten met een operationele winstmarge van 15 procent, de hoogste in de geschiedenis van het merk. Ook BMW en Porsche deden het uitstekend, ondanks dat ook zij minder elektrische auto’s hebben verkocht dan verhoopt in China, dat intussen hun grootste afzetmarkt is geworden.
Auto Auto Waarom de stroomversnelling van Mercedes zo succesvol blijkt Er komt geen einde aan de reeks nieuwe EQ-modellen van Mercedes-Benz. De EQS SUV is wel de eerste elektrisch aangedreven SUV op een specifiek e-platform. De EQA, EQB en EQC gebruiken nog het platform van de SUV-modellen met een verbrandingsmotor waardoor ze soms tekortschieten in vergelijking met BEV’s op een specifiek e-platform.