Opinie | Peter Verluyten Opinie | Peter Verluyten 'Drielichamenprobleem in het onderwijs: er gaapt een gigantische kloof tussen de theorie en de praktijk’ 'Leraren verrichten zeer complex werk dat een grote graad van vakmanschap vereist', schrijft Peter Verluyten. 'Maar onderwijswetenschap en onderwijspraktijk zijn twee aparte speelvelden.'
Opinie | Trudo Herman Opinie | Trudo Herman 'Gelukkig zijn er altijd leerkrachten geweest die zich bleven verzetten tegen opgelegde falende pedagogische principes' 'De opgelegde didactiek en pedagogie van de laatste twintig jaar heeft niet opgebracht wat men ervan verwacht had', schrijft pas gepensioneerd leerkracht Trudo Herman. Hij kan zich vinden in de reactie die daar vandaag steeds meer op komt, onder meer door onderwijsexpert Dirk Van Damme.
Opinie | Ingeborg Jostock Opinie | Ingeborg Jostock 'Hoe houd je de leerkrachten bij de les?' 'In tijden van schaarste is het idee van de leerkracht-specialist een riskant manoeuvre', schrijft Ingeborg Jostock van Logia. Deze bijdrage is de laatste aflevering van de zomerreeks De Doordenkers van Knack.be: Loon naar Werken.
Opinie | Trudo Herman Opinie | Trudo Herman 'Beste jongeren, wees niet bang van de roep van het onderwijs' 'Wie helpt nadenken over onderwijs, overstijgt best het niveau van elkaar in een progressieve of conservatieve vergeetput te duwen', schrijft Trudo Herman. Hij is leerkracht in het vierde leerjaar, en lid van de Leraarskamer van Knack.