Voeding Voeding Slechts 5 procent van de koffie in België is fair trade: ‘Soms is het beter om de keuze niet aan de consument te laten’ Van alle koffie die in ons land wordt verkocht, is slechts 4,4 procent afkomstig van de eerlijke handel. Voor bananen en chocolade is dat nochtans 20 procent. Hoe is dat grote verschil te verklaren, en hoe krijgen we meer consumenten aan de fairtradekoffie? ‘De klant zal altijd geneigd zijn om voor de goedkoopste optie te gaan.’
Auto Auto Dacia brengt nieuwe Duster De crossover is aan zijn derde generatie toe en pakt uit met een nieuwe uitrusting en hybride motoren.
Maatschappij Maatschappij ‘Zelfscannen? Een ervaren caissière doet het een stuk sneller’ Van zelfscankassa tot automatische supermarkt: ‘De consument aanvaardt nieuwe technologie, zolang die maar snel én gebruiksvriendelijk is.’
Factcheck Factcheck Factcheck: nee, dit ‘kikkerlogo’ betekent niet dat een voedingsmiddel mRNA bevat Op sociale media wordt gewaarschuwd voor een logo met een kikker: het zou betekenen dat een voedingsmiddel messenger-RNA (mRNA) bevat. Dat klopt niet: het bewuste logo is dat van de Rainforest Alliance. Het geeft aan dat een voedingsmiddel op een duurzame manier is geproduceerd.
Voeding Voeding Hoe terecht is het gezonde imago van verspakketten uit de supermarkt? Verspakketten zijn aan een opmars bezig in supermarktland. Het aanbod breidt steeds verder uit met exotische recepten. Maar is zo’n zelfgemaakt gerecht uit een doosje wel zo gezond als het lijkt?
Voeding Voeding Biologische landbouw moeilijk? 'Je moet een betere boer zijn, ja' Paul Holmbeck promoot wereldwijd de voordelen van biologische landbouw en reikt zowel bedrijven als politici de hand. ‘Het is een gemiste kans dat er in het stikstofakkoord met geen woord werd gerept over bio.’
Factcheck Factcheck Factcheck: nee, dit zijn geen slimme winkelkarren van Aldi Op sociale media circuleert een foto van ‘slimme winkelwagentjes’ die zouden gebruikt worden in de eerste ‘Smart Store’ van supermarktketen Aldi in Nederland. De karretjes op de foto hebben niets met Aldi te maken: het gaat om winkelwagens die werden ontworpen door een Amerikaanse start-up en in 2021 werden getest in een supermarkt in Cincinnati.