Het idee van Patrick Doyen: ‘Ik probeer de Belg minder flessenwater te laten drinken’

© Johan Jacobs
Peter Casteels
Peter Casteels Redacteur en columnist bij Knack

‘Leidingwater is minstens even goed als flessenwater’, meent Patrick Doyen van de coöperatieve onderneming De Leiding, dat wil bouwen aan een wereld met een duurzamere drankvoorziening.

‘Belgen drinken 126 liter flessenwater per jaar. Dat is dus bijna 1,4 miljard liter in totaal, wat zorgt voor anderhalf tot twee miljard verpakkingen. Dat is echt waanzinnig. We moeten daarmee stoppen. Nederlanders drinken gemiddeld maar 24 liter flessenwater per jaar. Als we zouden consumeren zoals de Nederlanders, zouden we elk jaar minstens een miljard minder verpakkingen gebruiken. Hoe makkelijk kan het zijn?

Vorige zomer werkten we al samen met tien festivals, en ondertussen hebben we ook een eigen label voor leidingwater gelanceerd.

Nog zoiets: de afstand tussen Chaudfontaine en Luik is 8,5 kilometer. Maar een fles Chaudfontaine in de Delhaize van Luik moet eerst passeren langs een drankendepot in Ninove. Die fles legt dus 270 kilometer af. Een glazen fles die hergebruikt wordt, legt dat traject tweemaal af. Dat is een dom idee, zeker wanneer er met de waterleiding zo’n eenvoudig alternatief voorhanden is. Ook frisdrank is eigenlijk een combinatie van water, een soda en suiker. Dat kun je perfect samenbrengen op de plek waar je die drankjes drinkt: thuis, op café, op een festival of in een bedrijf. Dat is trouwens ook de manier waarop Coca-Cola ooit begonnen is. Aan het einde van de negentiende eeuw heeft een apotheker op die manier cola als een sodadrank uitgevonden. De consument moet daar maar een klein knopje voor omdraaien: leidingwater is minstens even goed als flessenwater.

Ik heb zeventien jaar voor Coca-Cola gewerkt. Dat bedrijf is almaar kleinere flesjes beginnen te verkopen. Daarmee kon het niet alleen zijn merknaam bekender maken, het bracht ook meer geld op. Zelfs als de ceo dat zou willen veranderen, zou hem dat niet lukken. Aandeelhouders zetten winst en omzet nog steeds op de eerste plaats. Dat is de reden waarom wij met onze coöperatieve onderneming De Leiding eerst en vooral een sociale impact willen hebben. Vorige zomer werkten we al samen met tien festivals, en ondertussen hebben we ook een eigen label voor leidingwater gelanceerd.’

video1.0Vimeohttps://vimeo.com/

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
360360403310831190/videos/310831190

Elke week interviewt Knack iemand die zich engageert voor een betere wereld, in samenwerking met de onlinecommunity Zwijgen Is Geen Optie (ZIGO). Zie ook: Knack.be/ZIGO

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content