Urbain Vandormael
ZOE, de stille verleidster
Renault-Nissan bezit met vier modellen het meest veelzijdige elektrische modellenaanbod, maar de verkoop valt tegen. De nieuwe ZOE moet het tij keren.
In een poging de concurrentie te snel af te zijn, investeerde de alliantie Renault-Nissan de voorbije jaren miljarden in de ontwikkeling van elektrische auto’s. De autogroep bezit met vier modellen het meest veelzijdige modellenaanbod, maar de verkoop valt tegen. De nieuwe ZOE moet het tij keren.
Carlos Ghosn is geen aimabele man, maar dat belet hem niet om een succesvol manager te zijn. Geboren in Brazilië uit Libanese ouders studeerde hij cum laude af aan de prestigieuze Ecole Polytechnique in Parijs. De Franse bandenfabrikant Michelin rolde de rode loper uit en bevorderde hem in geen tijd tot de jongste fabrieksdirecteur ooit. Vier jaar later werd hij regioverantwoordelijke van Michelin in Zuid-Amerika. In 1996 stapte hij over naar Renault en nog eens drie jaar later werd hij uitgestuurd naar Japan om er het bijna failliete Nissan te redden. Zo gevraagd, zo gedaan. In goed anderhalf jaar slaagde hij erin om van een zwaar verlieslatend bedrijf een van de meest profitabele autobouwers te maken. Door alles en iedereen in vraag te stellen, door keihard te saneren. Toen in 2005 een opvolger moest gezocht voor de afscheidnemende Renault-voorzitter Louis Schweitzer was die zeer snel gevonden. Ook in Parijs haalde kostenkiller Carlos Ghosn de bezem boven, wat hem niet altijd in dank werd afgenomen. Maar hij zette koppig door en bleef polariseren door zijn eigengereid optreden. Ook toen hij aankondigde dat Renault-Nissan de nummer één in de wereld op het vlak van elektromobiliteit wilde worden. Dat was voor de implosie van de autoverkoop in Europa. De Franse constructeur investeerde miljarden in de ontwikkeling van elektrische auto’s en bezit vandaag het meest veelzijdige modellenaanbod. Maar de verkoop valt tegen, en dat geldt ook voor de bedrijfsresultaten van Renault. Nog regeert Carlos Ghosn met ijzeren hand over de autogroep en geniet hij de steun van de Franse staat, die de grootste aandeelhouder is van Renault. Vooralsnog durft niemand het aan om zijn beleid openlijk in vraag te stellen, maar off the record is te horen dat zijn krediet stilaan opraakt.
Zorgt Zoë voor de verlossing
Carlos Ghosn heeft dringend een succesnummer nodig. Dat zou de ZOE kunnen worden die straks op de markt komt. Deze puur elektrisch aangedreven vierdeurs stadsauto ontleent zijn naam aan het Grieks en staat voor ‘leven’. De Grieken zelf gebruiken de naam als alternatief voor Eva.
Ik moet toegeven, ZOE is een bevallige verschijning en terzelfder tijd een verademing. Want eindelijk eens een alternatief aangedreven auto die sierlijk oogt. Wat niet kan gezegd worden van de andere hybride of elektrische auto’s op de markt – denk aan de Toyota Prius of de Nissan Leaf. Voor een ontspannende sfeer binnenin heeft designer Dominique Marzolf gezorgd. De verschillende delen van het dashboard lijken uit één stuk gehouwen en zijn vervaardigd uit een zacht aanvoelend materiaal, de lijnen zijn subtiel en strak. Het 7 inch scherm van Renault R-Link en het TFT-scherm op het instrumentenpaneel verraden het hightech karakter van de nieuwkomer.
De modernste elektrische auto op de markt
De ZOE behoort tot de tweede generatie elektrisch aangedreven auto’s, wat betekent dat hij als zodanig is geconcipieerd en ontwikkeld. Zo zit de lithium-ion accu (22 kWh) onder de vloer, wat zorgt voor een efficiënte gewichtsverdeling tussen voor en achter alsook voor een lager zwaartepunt. Daardoor is de ZOE opvallend stabiel en beschikt hij over een goede wegligging. Het accelereren gaat bij een elektromotor van 65 kW soepeler én sneller dan met om het even welke automaat. Tot een rijsnelheid van 40 km/u rijdt de ZOE bijzonder stil. Daarboven hoor je alleen het geluid van de banden en de wind. Een heerlijk gevoel is dat. In een auto met een traditionele verbrandingsmotor met een vergelijkbaar vermogen ligt het geluid binnenin twee tot drie keer hoger.
Theoretisch beschikt de ZOE over een actieradius van 210 km, maar die is in het dagelijkse verkeer niet te realiseren. Bij normaal gebruik rijdt hij maximaal 150 km ver, dankzij onder andere een regeneratief remsysteem dat energie opslaat bij het remmen en vertragen. Laat de bestuurder het rempedaal los, dan wordt de kinetische energie door de elektromotor omgezet in elektrische energie en opgeslagen in de batterij. Nieuw is ook het gecombineerd koel- en verwarmingssysteem dat is gebaseerd op de werking van een warmtepomp in een woning. Om het interieur te koelen, werkt het systeem zoals een gewone airconditioning. Om het interieur te verwarmen, wordt het systeem omgedraaid. De warmte die wordt ontwikkeld door de compressor wordt gebruikt om het interieur te verwarmen. Zo kan de bestuurder zijn auto verwarmen, zonder dat dit ten koste gaat van het rijbereik. De gewenste temperatuur wordt sneller bereikt en blijft stabieler in vergelijking met een benzine- of dieselauto waar de verwarming afhankelijk is van de warmte die vrijkomt door de motor. De ZOE is ook uitgerust met een functie die het mogelijk maakt de auto voor te verwarmen of af te koelen terwijl hij is aangesloten op een oplaadpunt. De functie is programmeerbaar via het R-Link systeem of op afstand via een pc, tablet of smartphone. Dankzij dit systeem kan de bestuurder ook informatie opvragen over het laadniveau, resterende bereik en de status van het opladen of opdracht geven om van op afstand het opladen te starten.
De ZOE kan opgeladen worden in een half uur tot negen uur, afhankelijk van het beschikbaar vermogen van het oplaadpunt. Als oplaadpunt is een gewoon stopcontact thuis of op kantoor niet geschikt zoals in het geval van de Nissan Leaf. Voor het opladen van de ZOE moet de bestuurder aansluiten op een speciale oplader die een extra investering van zo’n 1.000 euro vergt. De Caméléon past zich automatisch aan het beschikbare vermogen aan, waardoor verschillende soorten spanningen kunnen worden aangewend bij het opladen – in functie van de noodwendigheden of het moment van de dag.
De ZOE is de eerste auto die standaard is uitgerust met speciale energiebesparende banden van Michelin. Dat zit zo: bij iedere omwenteling en onder invloed van de belading vervormt elke autoband. Daardoor warmt het materiaal van de band op en dat verbruikt energie. Door de opwarming te beperken, neemt het energieverbruik af – zoals in het geval van de Michelin Energy TM E-V band. Die levert een energiebesparing op van 30 procent.
Een elektrische auto is er niet voor iedereen
De ZOE ziet goed uit, zowel van buiten als van binnen en rijdt voortreffelijk. Vooral in de stad, door zijn compacte afmetingen en agile rijgedrag. De ZOE is ook best betaalbaar met een instapprijs van zo’n 21.000 euro, te vermeerderen met een maandelijkse huurprijs van 79 euro voor de accu. Die blijft eigendom van Renault, waardoor er nooit discussie is over de duurzaamheid van de batterij.
Maar dat alles vormt geen garantie dat de ZOE een succes wordt. Tenminste niet in ons land. De ZOE is immers in de eerste plaats geconcipieerd voor grootstedelijk vervoer, wie plankgas rijdt op de autoweg komt nauwelijks 100 km ver. Onze overheid doet ook weinig inspanningen om het gebruik van elektrische auto’s te promoten. Het aanbod aan voorbehouden parkeerplaatsen mét oplaadinfrastructuur in het centrum van onze steden is zeer beperkt en wie met een elektrische wagen rijdt mag geen gebruik maken van de busbanen, zoals dat wel het geval is in de Scandinavische landen. Particulieren kunnen evenmin genieten van fiscale voordelen bij aankoop van een elektrische auto. Eens temeer munt onze overheid uit door een schrijnend gebrek aan beleidsvisie op het vlak van mobiliteit. Van een land met een Europese roeping verwacht ik meer daadkracht.
Urbain Vandormael
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier