Sporen van kannibalisme gevonden bij de neanderthalers

Reconstructie van een neanderthaler in het Natural History Museum in Londen. © GettyImages

Een inkijk op het menu van onze voorvaderen.

De moderne mens deed het vanaf het begin niet goed qua impact op zijn leefmilieu.

Enkele paleontologische sites uit Wallonië zijn een goudmijn van kennis over de levensstijl van onze voorouders. In een grot in Goyet vonden wetenschappers zelfs relicten van zowel de eerste Europese moderne mensen als de laatste neanderthalers. De fossielen zijn zo’n 40.000 à 45.000 jaar oud.

Paleontologe Mietje Germonpré van het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen werkte mee aan een studie, gepubliceerd in Scientific Reports, waarin het jachtgedrag tussen beide soorten vergeleken werd. Vooral de mammoet kreeg het zwaar te verduren na de aankomst van de moderne mens. De neanderthaler at ook mammoetvlees, maar zijn impact op de soort bleek beperkter.

Ook rendier stond op het menu, naast een occasionele wolhaarneushoorn en holenbeer. Het dieet van de moderne mens en de neanderthaler was dus héél gelijklopend. Er werden wel sporen gevonden van kannibalisme bij de neanderthalers: ze bleken beenderen van overleden soortgenoten te breken om er het merg uit te zuigen.

Er zijn aanwijzingen dat de moderne mens over grotere afstanden én veel efficiënter jaagde. De ruimte die vrijkwam door de afname van mammoeten werd ingevuld door wilde paarden – die ook af en toe op het menu terechtkwamen.

In Proceedings of the National Academy of Sciences laten andere wetenschappers weten dat de neanderthaler op dezelfde manier rechtop liep als de moderne mens. Tot voor kort werd hij nog gezien als een soort die moeite had om lange tijd rechtop te lopen. Dat beeld doorstond een grondige analyse van een goed bewaard skelet niet.