De wetenschap achter de neergeschoten straaljager: zowel Russen als Turken vertellen onwaarheden

© EPA
Trui Engels
Trui Engels Journalist Knack

Volgens twee wiskundigen van de KU Leuven bevat de uitleg van zowel de Turken als de Russen over de neergeschoten Russische straaljager onwaarheden. Zo is het volgens de wetten van de mechanica onmogelijk dat de jet Turkije kon vermijden.

Op de nieuwsblog van de KU Leuven analyseren Tom Van Doorsselaere en Giovanni Lapenta, beiden professor aan het Departement Wiskunde, de wetenschap achter de claims van zowel de Russen als de Turken over de neergeschoten Russische straaljager. Wat blijkt: zowel het verhaal van de Russen als de Turken moet met een korreltje zout worden genomen. De Russische straaljager was wel degelijk in het Turkse luchtruim, maar geen 17 seconden zoals de Turken beweren.

De wetenschappers schatten na het bekijken van het filmpje van het neerhalen van het vliegtuig dat de jet meer dan 30 seconden neervalt nadat het geraakt werd door een raket. ‘Omdat de verticale beweging enkel afhangt van de zwaartekracht (g=9.81m/s², z=gt²/2), kunnen we berekenen dat het vliegtuig zich bevond op een hoogte van minstens 4500 meter. De Turkse luchtmacht stelt 19000 voet (of 5800 meter) voorop, en dat is compatibel met onze schatting’, stellen de wetenschappers.

Kaart verspreid door Turkije
Kaart verspreid door Turkije© GF

Dankzij de Turkse kaart weten de wiskundigen ook hoever het vliegtuig viel van de plaats waar het geraakt werd door de raket en kunnen ze daardoor ook de snelheid van het vliegtuig schatten. ‘De crashsite was ongeveer 8 kilometer van de plaats waar het vliegtuig geraakt werd. Een horizontale afstand van 8 kilometer die afgelegd wordt op 30 seconden (de tijd voor de val) leidt tot een geschatte snelheid van 960km/u. Dit is ook de normale snelheid van lijnvliegtuigen op die hoogte, en is dus een redelijke schatting’, aldus Van Doorsselaere en Lapenta.

7,5 seconden in plaats van 17 seconden

‘De afstand die het Russische vliegtuig in Turkije doorbracht is iets minder dan 2 kilometer (indien het min-of-meer loodrecht op de grens vloog, zoals aangegeven op de Turkse kaart). Als het aan 960km/u vloog, dan bracht het 7.5 seconden door in het Turkse luchtruim, en niet 17 seconden zoals de Turkse berichtgeving beweert.’

Ook de claim dat de Turken de Russen waarschuwden klopt volgens de vorsres niet. ‘De Turkse luchtmacht beweert dat ze de Russische jets wel 10 keer heeft gewaarschuwd in 5 minuten tijd. Op 5 minuten legt een jet 80km af, als hij met een snelheid van 960km/u vliegt. Dat is ongeveer de afstand tussen Gent en Leuven. Hoe kon de Turkse luchtmacht toen al voorspellen dat de Russische jets Turkije zouden binnenvliegen?’

Kaart verspreid door Rusland
Kaart verspreid door Rusland© GF

De wetenschappers stellen zich tot slot ook vragen bij de kaart met vliegroute die Rusland verspreidde. ‘Wetenschappelijke nonsens’, vinden ze. Daarop maakt het vliegtuig een scherpe bocht (90º) nadat het geraakt werd door een raket. De richting van het vliegtuig kan enkel veranderen indien er een kracht op uitgeoefend wordt. Een verandering van koers van 90º kan enkel veroorzaakt worden door een voorwerp dat vele malen zwaarder of sneller is dan de jet en dus geen explosie, besluiten de wetenschappers.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content