Zon, Albanië, New York en treinreizen: dit zijn de vakantietrends voor deze zomer

Bestemmingen die als goedkoper bekend staan, zoals Albanië en Bulgarije, kennen een groeiend succes. © Getty
Kristof Clerix

Waar trekt de Vlaming deze zomer op vakantie? Knack vroeg het aan Neckermann, TUI en de Vereniging Vlaamse Reisbureaus. Opmerkelijk: bestemmingen met hoge temperaturen schrikken duidelijk niet af. ‘Vlamingen willen zon.’

Neckermann: ‘Alles staat of valt met het weer’

* ‘Wij verkopen voornamelijk pakketreizen’, zegt Leen Segers, woordvoerster van reiskantoorketen Neckermann. ‘Op basis van alle boekingen tussen 1 oktober en eind juni blijft Spanje onze topbestemming, en met name de Canarische eilanden Tenerife en Gran Canaria. Op de tweede plaats staat Turkije, meer bepaald de Turkse Rivièra – alles in de buurt van Antalya. Griekenland is de nummer drie, met ook daar de focus op eilanden: Kreta, Rhodos en Kos.’

* Scandinavische landen winnen volgens Segers ook aan populariteit. ‘Maar ze zullen nooit een massabestemming worden. De prijzen zijn er vrij hoog, dat is niet voor ieders budget. En vooral: Vlamingen willen de zon, en die zekerheid heb je in Scandinavië niet. Het is hier al zo’n shitty weer geweest: het regent al maanden aan een stuk, en na een weekje mooi weer zijn er alweer regenbuien op komst. Alles staat of valt met het weer.’

* Ook het eiland Malta is volgens Segers steeds meer in trek. ‘We zien dat ook in de Google-zoekopdrachten die we analyseren. Malta is echt aan het opkomen, veel mensen willen daarnaartoe gaan.’

Spanje blijft de populairste bestemming. © Getty Images

TUI: ‘Het zijn dure tijden, reizigers letten op hun geld’

* ‘De klassiekers Spanje en Griekenland blijven veruit de belangrijkste reisbestemming’, zegt Piet Demeyere, woordvoerder van touroperator TUI. ‘We hebben daar natuurlijk ook een groot aanbod. En op hoge temperaturen zijn die plekken ingesteld: je hebt zwembaden, de ligging aan zee, airconditioning… Veel gezinnen kiezen voor een zon- en strandvakantie. Gewoon: uitrusten, in het water zitten, dan vallen die temperaturen wel mee.’

* ‘Verder merken we dat onze klanten meer en meer op hun geld letten, door de inflatie. Het zijn vrij dure tijden. Vroegboekkortingen en lastminutes doen het goed. We zien dat zeven op de tien boekingen all-invakanties zijn. Zo heb je een volledige controle over het budget ter plaatse ­– in principe hoef je niets extra uit te geven. En bestemmingen die als goedkoper bekend staan, kennen een groeiend succes. Zoals Bulgarije en Albanië. In vergelijking met vorig jaar tekent Albanië een stijging op met 64 procent, toch wel een uitschieter. Het is een goedkope bestemming, en het land spreekt natuurlijk tot de verbeelding. Jarenlang was het haast niet toegankelijk.

* ‘In de autovakanties zien we een heel andere trend: mensen trekken meer en meer naar groene bestemmingen zoals Oostenrijk en Slovenië.’

* ‘In de stedentrips doet Parijs het helemaal niet goed. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de Olympische Spelen, die de prijzen in Franse hoofdstad enorm hebben opgedreven. De Belg denkt dan: “Parijs is toch niet zo ver, we stellen die trip wel een jaartje uit tot de prijzen weer normaal worden.” New York is een ander verhaal. Daar zien we deze zomer een stijging van liefst 280 procent. De Big Apple werd vaak bezocht als deel van een grotere Amerikaanse reis, maar nu zien we dat mensen opnieuw voor een aantal dagen op citytrip naar New York gaan.’

Vereniging Vlaamse Reisbureaus: ‘Treinreizen maken mooie sprong vooruit’

* ‘Frankrijk is en blijft de nummer één topbestemming voor de Vlamingen’, zegt Koen van den Bosch, gedelegeerd bestuurder van de Vereniging Vlaamse Reisbureaus vzw. ‘Maar als je enkel kijkt naar de georganiseerde reismarkt, dan staat Spanje helemaal bovenaan. Het eerste dat reizigers vragen wanneer ze een reisbureau binnenstappen is: “Waar kun je me zon en aangename temperaturen garanderen?” Dan kom je sowieso uit bij klassieke vakantiebestemmingen zoals Spanje, Griekenland en Turkije. Griekenland en Spanje groeien zelfs nog.

* ‘Terwijl er bij auto- en vliegvakanties weinig verandert, maken treinreizen een mooie sprong vooruit’, zegt van den Bosch. ‘In het geheel blijven het kleine cijfers, maar je ziet wel een verdubbeling voor deze zomer. Mogelijk heeft het ermee te maken dat veel bedrijven voor zakenreizen naar korte bestemmingen de trein aanbevelen. En eenmaal mensen de trein als reismiddel hebben leren kennen, gaan ze er ook privé meer mee op reis.’

Verder is ook het aanbod verbeterd. ‘Internationale treinconnecties zijn beter op mekaar afgestemd, en sommige snelle treinen rijden vaker. Ook nachttreinen hebben hun intrede gemaakt. Bovendien gaat het vlot: vanuit Brussel sta je met de hogesnelheidstrein op zes uur in het zuiden van Frankrijk. In vergelijking met vliegen is de trein daar de betere optie. Ook Berlijn, Praag en Amsterdam zijn bestemmingen waar mensen makkelijker de trein naartoe nemen.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content