Syrië: voor oorlog schuilen achter dikke laag make-up

© AFP
Wided Bouchrika
Wided Bouchrika Freelancejournaliste

Syrië wordt verscheurd door strijdende overheidstroepen en gematigde tot extremistische rebellen. Islamitische Staat is in opmars en gebouwen worden tot puin herleid. Maar op een cosmeticabeurs in Damascus, trekken de vrouwen zich daar zo min mogelijk van aan.

De Syrische hoofdstad Damascus is na drie jaar oorlog nog in handen van het regime van president Bashar al-Assad. Een luchtbel te midden van een aanhoudende bloederige burgeroorlog waar rebellen overheidstroepen bekampen, Islamitische Staat in opmars is en een door de Verenigde Staten geleide internationale coalitie af en toe wat bommen dropt.

Maar ondanks dat lelijke conflict, doen de vrouwen in de hoofdstad hun uiterste best om de schone schijn op te houden. En geen plaats waar dat beter kan dan op een cosmeticabeurs.

‘Impact van conflict kan op gezichten afgelezen worden’

‘Het voelt alsof de oorlog wel al 100 jaar aan de gang is’, zegt klant Lubana Murshid tegen reporters van Agence France-Presse. ‘Elke dag is er de dood, zijn er bombardementen, mortiergranaten. Alles is lelijk.’

Daarom zegt Murshid ervan te genieten voor zichzelf en haar huid te zorgen, met wat make-up hier en daar. ‘Dat weerspiegelt dan op mijn innerlijke welzijn en zorgt ervoor dat ik me beter ga voelen.’ De impact van het conflict kan volgens de dame op vele gezichten afgelezen worden. ‘Het veroudert ons.’

Syrië: voor oorlog schuilen achter dikke laag make-up
© AFP

Inderdaad. Syrië wordt sinds maart 2011 dooreengeschud. Meer dan 200.000 mensen lieten het leven en zowat de helft van de bevolking is zijn huis of het land ontvlucht. Chaos en crisis sieren de krantenkoppen, maar ondertussen gaat het schijnbaar goed op de regime-eilandjes. De wonden van de oorlog worden er keurig weggemoffeld: de beurs biedt alles aan van crèmes tot botox.

Crèmes met goud en kaviaar

Maar als de Syrische economie echt zo hard geraakt is en de oorlog de infrastructuur, fabrieken inclusief, vernietigd heeft, als berichten de wereld ingaan van bezette zones waar kinderen hun huisdieren moeten eten om te overleven. Hoe kan er dan geld zijn voor cosmetica?

‘De vraag naar schoonheid is fundamenteel. Er zullen altijd mensen zijn die bij ons kopen, wat het ook mag kosten’, verklaart Nabil Murtada aan AFP. De verkoper biedt crèmes aan met goud en kaviaar. Dat is geen kattenpis.

Gevaarlijke wegen maken het transport van zulke goederen extreem moeilijk en internationale sancties hebben de import belemmerd. Werkloosheid en armoede zijn schering en inslag: meer dan de helft van de bevolking leeft volgens de Verenigde Naties in extreme armoede.

En toch. ‘De crisis heeft ons werk niet zo geraakt. Vrouwen zullen veel dingen uit hun leven schrappen om toch maar aandacht te kunnen besteden aan hun looks’, meent cosmeticaspecialist Iman Othman.

‘Psychologische behandeling’

Mohamed Mebar, vertegenwoordig van een aantal globale cosmeticamerken, getuigt tegenover het persagentschap dat de verkoop een tijdje slecht ging, vlak na het uitbreken van het conflict. ‘Maar nu gaat het weer beter. De mensen raken gewend aan de prijsstijgingen.’

Prijzen stijgen, omdat het moeilijk is een stock te onderhouden in oorlogstijd, maar de vraag blijft dezelfde, klinkt het op de beurs. ‘We hebben besloten op de Syrische markt te blijven, omdat we geloofden dat de crisis geen obstakel zou vormen. De Syriërs bruisen van het leven’, zegt marketing-director Ehab al-Nowaqil tegen AFP.

Syrië: voor oorlog schuilen achter dikke laag make-up
© AFP

Huisvrouw Siham, die in voorstad woont, gaat nog een stapje verder en schrijft de beautybehandelingen een soort psychologische functie toe te midden van de ‘horrortaferelen van de oorlog’.

‘Het maakt niet uit hoe vermoeid je bent, je komt buiten als een andere vrouw’, vertelt ze AFP in een beautysalon. ‘De destructie van het conflict mag onze ziel niet raken.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content