Nederlandse Spoorwegen stopt definitief met Fyra, topman stapt op
De Nederlandse Spoorwegen (NS) stoppen net zoals de NMBS met de probleemtrein Fyra. Topman Bert Meerstadt wordt vervangen.
De Nederlandse Spoorwegen (NS) gaat niet verder met de hogesnelheidstrein Fyra. Dat is bekendgemaakt na overleg van de directie met staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor). Directie en raad van commissarissen van de NS stellen dat uit onderzoek blijkt dat de trein “onvoldoende betrouwbaar” is. De NMBS had dat eerder al beslist.
Het bedrijf concludeert dat “de technische gesteldheid van de V250-treinen en het ontbreken van zicht op oplossingen voor de problemen geen vertrouwen geven op herstel”.
Een taskforce heeft de afgelopen maanden de gebreken van de treinen in kaart gebracht, gekeken naar storingen en mogelijke oplossingen. Ook is een tweede onderzoek (second opinion) uitgevoerd. “Duidelijk is geworden dat de V250-trein niet voldoende betrouwbaar is om een robuuste dienstregeling mogelijk te maken”, vindt NS. De trein laat “buitensporig veel fouten zien”. Treinbouwer AnsaldoBreda heeft daarop niet adequaat gereageerd. Het herstelplan van het Italiaanse bedrijf vindt het spoorbedrijf “ontoereikend”.
Volgens het spoorbedrijf laat de trein “buitensporig veel fouten zien”. De NS vindt onder meer dat de afbouwkwaliteit onvoldoende is en elke trein anders is afgewerkt, zo staat in de verklaring van het bedrijf. De verwachte levensduur van de trein – contractueel op 30 jaar gesteld – is door slijtage aanzienlijk korter.
Verder is op diverse plaatsen al corrosie geconstateerd en is de laagspanningsinstallatie niet correct ontworpen. Ook zijn er, bij het testrijden na het uit
dienst nemen, incidenten geweest met accu’s, stelt de NS. De conclusie van NS is dat “zelfs na uitvoering van een herstelplan en additioneel preventief onderhoud het V250-materieel niet voldoende bedrijfszeker te krijgen is. Wij kunnen onze reizigers op deze basis geen betrouwbare dienstverlening bieden.”
Herstel van alle afbouwfouten zou, volgens deskundigen, 17 tot 22 maanden duren, schrijft de NS. Volledige commerciële inzet van treinen zou, gefaseerd, in het meest gunstige scenario niet voor 2018 te verwachten zijn. Ook zal het onderhoud van de treinen veel duurder en arbeidsintensiever uitpakken dan vooraf is becijferd.
‘Treinverbinding tussen Nederland en België zal worden verbeterd ‘met een palet aan mogelijkheden voor de reiziger”
De treinverbinding tussen Nederland en België zal worden verbeterd “met een palet aan mogelijkheden voor de reiziger”, heeft de NS aan Mansveld laten weten. Het Nederlandse spoorbedrijf is “permanent” in gesprek met het Belgische spoor over oplossingen.
Deze week stuurt het bedrijf een uitgebreide rapportage naar Mansveld en naar minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën. Dijsselbloem heeft ondertussen Timo Huges (48) tot nieuwe president-directeur bij de Nederlandse Spoorwegen (NS) benoemd, ter vervanging van Bert Meerstadt (51). Die was in het nauw gebracht door de problemen met de Fyra. De NS maakte zijn vertrek bekend.
Meerstadt, die al bijna twaalf jaar in de leiding van de NS zit, had eind vorig jaar al aangegeven “toe te zijn aan een nieuwe stap”, meldt het spoorbedrijf. Hij blijft nog aan tot 1 oktober en gaat naar zijn zeggen tot die tijd nog aan de slag met “het vinden van een goede vervoersoplossing tussen Nederland en België over de hogesnelheidslijn.”
Opvolger Timo Huger: ‘Prachtig Nederlands bedrijf’
Timo Huges is nu directievoorzitter van Bloemenveiling FloraHolland en van 2006 tot 2008 was hij algemeen directeur van Coöperatie Bloemenveiling Aalsmeer. Hij zegt “met veel energie en gedrevenheid” aan de slag te gaan bij “dit prachtige Nederlandse bedrijf”. “Een dienstverlenend bedrijf dat een belangrijk onderdeel is van onze samenleving.” Huges begon zijn loopbaan na zijn studie bedrijfskunde in Groningen bij de Frans Maas Groep, die gespecialiseerd is in internationale expeditie en logistieke dienstverlening.
Meerstadt lag onder vuur door de problemen met de Fyra. Toch hield hij zich nog bezig met het dossier, nadat in januari directielid Merel van Vroonhoven was vrijgemaakt om een taskforce te leiden die de problemen met de hogesnelheidslijn moet oplossen. Volgens NS had Meerstadt eind vorig jaar al aangegeven zijn werkzaamheden als president-directeur te willen overdragen.
Leidende partner in Fyra-verhaal
Vorige week maakte de NMBS al bekend dat het de stekker uit het Fyra-project trekt. De NMBS verbreekt zijn contract met de Italiaanse fabrikant van de Fyra-trein. Volgens de NMBS zijn de treinen onbetrouwbaar. Verwacht was dat Nederland, de leidende partner in het Fyra-verhaal, midden juni zou beslissen over de toekomst van de Fyra.
Volgens De Telegraaf zijn de plannen om te stoppen met de Fyra al langer bekend bij het ministerie van Financiën. Maar het departement, dat de enige aandeelhouder van het spoorbedrijf is, voorkwam dat de NS het nieuws naar buiten bracht. Financiën wilde wachten tot half juni om met een samenhangend plan te komen voor vervanging van de trein. (Belga/AVE/SD)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier