Mekka krijgt seksshop: ‘Vrouwen verdienen respect’
Binnenkort zal in Mekka, de heilige stad van de islam, een seksshop openen. Producten conform de sharia-wetgeving zullen zo in de Saudische stad – jaarlijks door miljoenen moslims bezocht tijdens de hadj-bedevaart – verkrijgbaar zijn.
El Asira – Arabisch voor gemeenschap of stam – werd in 2010 opgericht door Abdelaziz Aouragh en nu zal de seksshop met wortels in Amsterdam ook de deuren openen in Mekka. Opmerkelijk, aangezien het gaat om de heilige stad van de islam in Saudi-Arabië die jaarlijks door miljoenen moslims tijdens de hadj-bedevaart bezocht wordt.
‘Niets te maken met opblaaspoppen’
Om de opening te verzekeren werden islamitische religieuze autoriteiten en Saudische sjeiks geraadpleegd, zodat de zaak de lokale wetten en tradities niet zou schenden. Het aanbod in de winkel zal dus conform de sharia-wetgeving zijn met enkel halal-producten in de rekken.
‘De producten die we op de markt brengen, hebben niets te maken met opblaaspoppen of vibrators’, verklaarde Aouragh tegenover Agence France-Presse. ‘Het gaat niet om de daad, maar om wat er allemaal rond gebeurt. Onze producten bevorderen de atmosfeer en verhogen het gevoel van sensualiteit.’
Het bedrijf is vooral gespecialiseerd in sensuele oliën en wordt daarin volgens de Times of India gesteund door het Duitse bedrijf Beate Uhse.
‘Al onze producten beschermen de integriteit, pure menselijkheid en ethiek eigen aan de sharia’, klinkt het op de website van El Asira. ‘Islamitische consumenten worden steeds meer sharia-bewust. In tegenstelling tot wat velen denken, zijn producten conform die wetgeving niet eng. Het betekent gewoon dat we producten ontwikkelen die halal zijn.’
‘Vrouwen verdienen respect’
Het Saudische filiaal zou bijna klaar zijn voor opening. Het land waar de vrijheid van de vrouw sterk beperkt is en strenge regels gelden voor gedrag en kledij staat echter in schril contrast met het idee van een seksshop.
Maar El Asira beweert net te streven naar ‘meer admiratie en liefde voor vrouwen’ door hun huwelijk te verbeteren, schrijft de Times of India. Meer dan dat, is het merk een ‘ode aan de vrouw’, luidt het.
‘In de Arabische cultuur is de vrouw een van de pilaren van de samenleving’, staat nog op de website te lezen. ‘El Asira zet vrouwen op een voetstuk zonder hen te vernederen. In onze visie verdienen vrouwen respect. Dus hier communiceren we met hen op een subtiele en elegante manier.’
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier