IS-strijders ‘beschouwen verkrachting als eredienst, met gebed voor en na’

Jezidi-vluchtelingen © REUTERS
Rudi Rotthier vanuit de VS

Uit gesprekken met jezidi-slachtoffers van seksueel geweld en slavernij door IS-strijders blijkt dat die strijders vaak naar religie verwijzen en bidden alvorens ze verkrachten. Verkrachting, argumenteerde een van de strijders, brengt hem dichter bij God.

The New York Times praatte met een aantal jezidi-tieners die op de IS-slavenmarkten verkocht waren, of die bij hun gevangenname door IS-strijders verkracht waren. De jongste was 12 op het moment van haar eerste verkrachting.

De toen 12-jarige, volgens de krant nu nog altijd heel tenger, getuigt dat haar verkrachter haar eerst uitlegde waarom wat hij deed geen zonde was. Omdat ze een andere godsdienst aanhing dan de islam, gaf de Koran hem niet alleen het recht haar te verkrachten – de godsdienst stond het toe en moedigde het aan, zo vertelde hij haar.

“Hij bond haar handen vast en snoerde haar de mond. Dan knielde hij naast haar neer en bad hij”. Vervolgens begon de verkrachting. Na afloop bad hij opnieuw.

Andere jezidi-meisjes geven los van mekaar een gelijkaardig relaas. Er gaat vaak een theologisch betoog met gebed vooraf aan de verkrachting.

“Ik bleef hem maar zeggen dat het pijn deed”, aldus de jonge tiener, “Houd alstublieft op. Hij vertelde me dat hij in de islam het recht had een niet-gelovige te verkrachten. Hij zei dat hij door me te verkrachten dichter kwam bij God.”

Na 11 maanden gevangenschap wist ze te ontsnappen.

Halal verkrachting

De krant laat ook een 15-jarig jezidi-meisje aan het woord dat aan de berg Sinjar gevangengenomen was. Ze werd verkocht aan een Iraakse IS-militant van in de twintig. “Hij bad elke keer als hij me kwam verkrachten. Hij bleef me maar vertellen dat dit ibadah was”. ‘Ibadah’ is een begrip dat onder meer eredienst inhoudt. “Hij zei dat me verkrachten zijn gebed tot God was. Ik zei hem: ‘Wat je met me doet, is verkeerd, en het zal je niet dichter bij God brengen’. Hij zei: ‘Neen, het is toegelaten. Het is halal’.”

Na negen maanden slavernij ontsnapte ze in april met de hulp van smokkelaars.

Beeld uit augustus vorig jaar: een jezidi op de vlucht in het Sinjargebergte.
Beeld uit augustus vorig jaar: een jezidi op de vlucht in het Sinjargebergte.© Reuters

Volgens cijfers van de jezidi-gemeenschap, die The New York Times meegeeft, zijn er nog altijd 3.144 jezidi’s in IS-gevangenschap, voornamelijk meisjes en vrouwen. IS heeft voor hen een slavenmarkt ontwikkeld, met speciale notariële akten. De handel, waarbij meisjes ongesluierd aan potentiële kopers worden getoond, geldt blijkbaar alleen voor jezidi’s, die door IS als polytheïstisch worden beschouwd en daarom voor IS verwerpelijker zijn dan christenen en joden.De jezidi’s, die ongeveer 1,5 procent van de Iraakse bevolking uitmaken (of uitmaakten), hangen een oude godsdienst aan die elementen van christendom en islam heeft overgenomen.

Rekruteringsmiddel

De mogelijkheid tot seks met slavenmeisjes, en het feit dat die seks binnen IS officieel als een daad van deugdzaamheid en zelfs devotie wordt voorgesteld, is volgens The Times een aantrekkingspunt en zelfs rekruteringsmiddel van IS geworden in conservatieve Arabische en andere moslimgebieden, waar anders seks buiten het huwelijk taboe is.

Volgens gesprekspartners van de krant was het offensief van IS tegen de jezidi’s, dat op 3 augustus vorig jaar begon, niet zomaar een poging om extra gebied te veroveren, maar op zijn minst “evenveel een seksuele verovering als een verovering van territorium”. De jezidi-mannen (en ook jongens die al okselhaar hadden) werden systematisch gedood, en de vrouwen werden tot slaaf gemaakt.

Sindsdien is er zowel een administratie in werking om de slavinnen te verhandelen, als een theologische instructie, met citaten uit Koran en overleving, om te argumenteren dat deze slavernij een islamitische praktijk is.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content