‘Had ik maar borstkanker’: Controversiële campagne veroorzaakt ophef in Groot-Brittannië
‘Had ik maar borstkanker’, deze opmerkelijke slogan uit een bewustwordingscampagne voor alvleesklierkanker leidt in Groot-Brittannië tot grote verontwaardiging.
In Groot-Brittannië heeft Pancreatic Cancer Action, een organisatie die de ernst van alvleesklierkanker wil benadrukken, een nieuwe campagne gelanceerd. Op posters en in een filmpje vertellen patiënten die alvleesklierkanker hebben dat ze liever een andere vorm van kanker hadden gehad. Dat schrijft de Britse krant The Telegraph.
“Ik had liever borstkanker gehad”, staat gedrukt naast de foto van Kerry, een 24-jarige die lijdt aan alvleesklierkanker. “Had ik maar teelbalkanker”, staat te lezen op een andere affiche.
In Groot-Brittannië wordt erg verontwaardigd gereageerd op de campagne. “Ze is ongepast en bovendien kwetsend voor andere kankerpatiënten en hun familie”, klinkt het. Ook op Twitter klonk heel wat kritiek.
Cancer doesn’t discriminate; neither should we. We respond to the Pancreatic Cancer Action ads: http://t.co/UGHAjufAGJ #noonewishesforcancer
— Breakthrough (@BreakthroughBC) February 5, 2014
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
‘Tekenen voor lichtere vorm van kanker’
Initiatiefneemster Ali Stunt, die zelf alvleesklierkanker overwon, blijft achter de actie staan. “Uiteraard is elke vorm van kanker vreselijk. Maar er zijn patiënten die zouden tekenen voor een lichtere vorm van kanker”, zegt ze.
Met de persoonlijke boodschappen wil Pancreatic Cancer Action benadrukken dat de overlevingskansen bij de ziekte erg klein zijn. Amper 3 procent van de patiënten is nog in leven na vijf jaar. Bij borstkanker is dat 85 procent en teelbalkanker 97 procent, schrijft The Telegraph.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier