Gekibbel vliegroutes Zaventem houdt aan: ‘CDH jaagt jobs weg uit Vlaanderen’ (N-VA)

Airbus in Zaventem © Belga

N-VA is niet te spreken over het CDH-voorstel om het vliegverkeer weer af te leiden langs de ‘Zulu’-route, om zo de geluidshinder boven Brussel te verkleinen.

Het CDH-voorstel om het vliegverkeer boven Brussel te verkleinen en vliegtuigen af te leiden langs de ‘Zulu’-route kan niet door de beugel voor N-VA. “Dat duwt de hinder volledig naar Vlaanderen”, hekelt Kamerlid Bert Wollants. “Dit is geen constructief voorstel, ik denk niet dat ze een oplossing willen.” Ook Brussels Ecolo-minister Evelyne Huytebroeck hoort vooral weinig realistisch electoraal opbod.

‘Zulu’ loodst de vliegtuigen in een boog om Brussel, waardoor ze boven de Noordrand terechtkomen. Dat is beter, argumenteert CDH-vicepremier Joëlle Milquet, omdat ze daar op grotere hoogte boven dunner bevolkt gebied zouden vliegen.

Electoralisme

Samen met regeringspartners CD&V en SP.A trok N-VA eerder dit jaar al naar de Raad van State tegen het verleggen van de vliegroutes richting Noordrand. De Vlaams-nationalisten houden liefst vast aan de luchthavenakkoorden die de federale regering in 2008 en 2010 heeft afgesloten. Wollants waarschuwt daarbij dat het Franstalige “electorale opbod” rond de vliegroutes bedrijven en jobs uit Vlaams-Brabant en Brussel dreigt te verjagen.

Dat het om “electoralisme” gaat, denkt ook Brussels Ecolo-minister Huytebroeck. “Milquet schuift oplossingen naar voren waarvan ze pertinent weet dat ze afgewezen zullen worden door de Vlaamse partners. Dan wordt het wel erg makkelijk om te zeggen dat het de Vlamingen zijn die niet willen”, werpt Huytebroeck op. “Als dat geen electoralisme is?”

Zelf wil Huytebroeck op korte termijn terug naar de afspraken die golden voor het “plan-Wathelet”, waartegen de Vlaamse regering dus naar de Raad van State trok. “Die waren niet goed”, erkent ze. “Maar er moeten structurele maatregelen worden voorbereid.” (Belga/AVE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content