Expo Via Antwerp opent in New York
Op Ellis Island, het eiland voor de kust van New York waar landverhuizers aankwamen, heeft het Antwerpse Red Star Line Museum een tijdelijke expo geopend.
Tussen 1873 en 1934 reisden circa 2 miljoen migranten via Antwerpen naar een nieuw leven in de Verenigde Staten. Sinds 2013 vertelt het Red Star Line Museum in Antwerpen hun verhaal. Die permanente expo kreeg er donderdag een tijdelijk luik bij in New York.
Bij aankomst op Ellis Island, op een steenworp van het Vrijheidsbeeld, werden de toenmalige landverhuizers gescreend op ziektes. Het gebouw en de bijbehorende tentoonstelling brengen het verhaal van vervolgde minderheden, grauwe armoede en ondernemingszin. Van kleine en grote lieden. De kleine, straatarme Irving Berlin, bijvoorbeeld, die in 1893 vanuit Rusland de wijk nam naar de VS om er een van de grootste componisten van The American Songbook te worden. Albert Einstein ook, die in 1933 via Antwerpen voor de nazi’s vluchtte. Ellis Island is niet voor niets een van de meest beklijvende plekken van The Big Apple. Dat de ‘Belgische’ input hier een plek krijgt, is waardevol.
Wrange smaak
De opening van de tentoonstelling ‘Via Antwerp’, een project dat werd aangedreven door de Antwerpse schepen van Cultuur Philip Heylen(CD&V), had een respectvol eerbetoon aan de vluchtelingen kunnen worden.
Uiteindelijk bleek deze opening een receptie als een ander voor de Vlaamse beau monde in New York, die zich overgaf aan Belgisch bier en stoofvlees en de toespraken overschreeuwde
In The Grand Hall, de iconische zaal waarin de toenmalige vluchtelingen op bankjes werden samengedreven, bracht schepen Heylen een bevlogen pleidooi voor internationale samenwerking en menselijkheid bij de behandeling van de vluchtelingencrisis. De kleindochter van Irving Berlin nuanceerde de hollywoodiaanse levensloop van haar grootvader. Antwerps havenschepen Marc Van Peel hield een kort pleidooi tegen economisch isolationisme. De Belgische jazzsaxofonist Robin Verheyen en pianist Uri Caine (ook zijn grootouders kwamen via Ellis Island naar New York) brachten uitgepuurde songs van Berlin.
Het had waardig en beklijvend kunnen zijn. Maar uiteindelijk bleek deze opening een receptie als een ander voor de Vlaamse beau monde in New York, die zich overgaf aan Belgisch bier en stoofvlees en de toespraken overschreeuwde. Het gaf het evenement een wrange smaak die het niet verdiende.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier