Europese Commissie vraagt duidelijke labeling van deepfakes

© Getty

In de aanloop naar de Europese verkiezingen van juni heeft de Europese Commissie de grote online platforms dinsdag aanbevelingen overgemaakt om “de integriteit” van de stembusgang te beschermen. Zo vraagt de Commissie aan X, TikTok, Instagram en co om deepfakes duidelijk te labellen.

De Commissie publiceerde een aantal richtsnoeren in het kader van de digitaledienstenwet (DSA), die sociale media, videoplatforms en zoekmachines met meer dan 45 miljoen actieve gebruikers in de Europese Unie verplicht om het risico op manipulatie of desinformatie van kiezers zoveel mogelijk te beperken. “2024 is een belangrijk jaar voor verkiezingen”, lichtte Eurocommissaris voor Interne Markt Thierry Breton toe. “Daarom maken we volop gebruik van alle instrumenten die de DSA biedt om te verzekeren dat de platforms hun plichten naleven en niet misbruikt worden om onze verkiezingen te manipuleren, en tegelijkertijd de vrijheid van meningsuiting vrijwaren.”

De Commissie vraagt onder meer aandacht voor generatieve AI. Ze wenst dat deepfakes en andere door AI gegenereerde content duidelijk te labellen. Dat zou volgens de Commissie ook al moeten gelden voor politieke reclame, in afwachting van de inwerkingtreding van de nieuwe Europese verordening over politieke advertenties.

De platforms wordt ook gevraagd om “interne teams met adequate middelen” samen te stellen om risico’s op de verspreiding van desinformatie te beperken. Ze zouden ook “officiële informatie over verkiezingsprocessen moeten bevorderen, initiatieven rondom mediageletterdheid moeten ontplooien en hun aanbevelingssystemen moeten aanpassen om gebruikers te versterken en de monetisatie en viraliteit van content die de integriteit van verkiezingsprocessen bedreigt te beperken”.

Volgens de Commissie vertegenwoordigen de richtsnoeren de best practices die er op dit moment bestaan om risico’s met betrekking tot democratische processen te beperken. Wie andere maatregelen verkiest, moet bewijzen dat die even doeltreffend zijn.

Eind april wil de Commissie met de platforms een “stresstest” organiseren. De Commissie neemt de naleving van de DSA zeer ernstig. Eind vorig jaar opende ze reeds een formeel onderzoek naar X omdat het sociale netwerk te weinig zou ondernemen op het vlak van inhoudsmoderatie. Ook heeft ze verscheidene grote platforms meer info gevraagd over de maatregelen die ze nemen tegen gemanipuleerde content.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content