Twitter biedt kansen voor de overheid

© Belga

Jongeren verwachten van de overheid dat ze hen ook via sociale media bereiken, maar er lopen nog heel wat dinosaurussen tussen de ambtenaren.

Jonge burgers hebben het gevoel dat hun mening er niet toe doet . Wanneer de overheid wil dat de burger vertrouwen heeft in de manier waarop ze werkt, is communicatie van cruciaal belang.

“Sociale netwerksites reiken een tool aan om actief naar de burger toe te stappen. En daar mogen overheden geen angst voor hebben”, zegt Sara Jane Deputter. Ze onderzocht voor haar masterscriptie hoe jongeren van de generatie Y denken over de overheid en sociale media. “Via sociale media stelt de overheid zich immers toegankelijk en menselijk op. Sociale netwerksites zijn drempelverlagend, waardoor je de indruk hebt dat je vlotter in contact kan treden met de overheid.”

Imago

Sociale media kunnen volgens de studente communicatiewetenschappen ook een manier zijn om de dienstverlening naar de burger toe te verbeteren. De overheid kan kijken wat er over hen gezegd wordt. Daarnaast zal het gebruik van onder meer Facebook en Twitter een mogelijkheid zijn om het imago te verbeteren.

Een overheid met sociale media laten werken is natuurlijk een ander paar mouwen dan vakantiefoto’s op je Facebookpagina zetten. Deputter zegt dat de persoon of dienst die de taak krijgt om de sociale netwerksites te integreren in de overheidscommunicatie de nodige tijd en middelen moet krijgen. Bovendien moet het gebruik van sociale media gedragen worden vanuit heel de organisatie.

Sara Jane Deputter deed mee aan de Vlaamse Scriptieprijs. Ook jouw scriptie is goud waard. Stuur je scriptie in voor 7 oktober en maak kans op 2500€. www.scriptieprijs.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content