Robot ‘Spencer’ wijst passagiers Schiphol de weg
Passagiers die verdwaald zijn op de luchthaven van Schiphol worden voortaan geholpen door de robot ‘Spencer’. Luchtvaartmaatschappij KLM hoopt op die manier ongewilde kosten te voorkomen die worden gemaakt wanneer passagiers hun vlucht missen.
De intelligente robot kan sociale situaties inschatten en daarnaar handelen. Zo heeft Spencer laserogen waarmee het afstanden kan meten en kan controleren of de passagiers die hem volgen wel nog in de buurt zijn. Op die manier willen de ontwikkelaars voorkomen dat iemand wordt achtergelaten en toch nog zijn vlucht mist.
Dankzij herkenningssoftware is de kans dat de robot tegen andere mensen botst en hen hindert klein. Als er grote groepen passeren dan wacht hij zelfs af tot die voorbij zijn. Spencer herkent ook of hij tegen een familie of slechts een persoon praat.
Financiering
Daarnaast gebruikt de robot gedetailleerde plattegronden van het vliegveld om passagiers naar de juiste gate te brengen. KLM kondigde in mei dit jaar aan dat ook passagiers die weinig tijd hebben om over te stappen en de weg niet goed kennen, door de robot naar de zogenaamde ‘priority lane’ kunnen worden gebracht.
Hoewel KLM het plan zelf lanceerde, werd de robot ontwikkeld door onder meer de Örebro Universitet in Zweden en SME Bluebotics. Het project werd grotendeels gefinancierd door de Europese Unie.
Spencer wordt vanaf maandag 30 november getest in de luchthaven van Amsterdam. Na een eerste testperiode wordt Spencer voorgesteld aan het grote publiek in maart 2016. (MVM)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier