Nieuwe tablet van Samsung is geen iPadkiller
Samsung probeert opnieuw marktaandeel te ontfutselen van Apple met de lancering van een nieuwe tablet computer, maar het nieue product is geen iPadkiller.
Samsung lanceert de Galaxy Note 10.1 tablet computer in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Zuid-Korea. Het hoopt daarmee marktaandeel af te snoepen van Apple met wie het in een bitse strijd verwikkeld is over patenten en rechten op iPads en iPhones.
Pennetje
De nieuwe tablet van Samsung heeft nog altijd een pennetje, een feature waar Steve Jobs, de gewezen grote baas van Apple, van gruwelde. Toch krijgt het nieuwe product van Samsung positieve kritieken van technologie bloggers in de Verenigde Staten.
De kans is klein dat de Galaxy Note 10.1 de iPad pijn zal doen. Met een lanceringsprijs van 499 dollar voor een geheugen van 16 gigabytes en enkel wifi aligneert Samsung zich helemaal met de iPad.
‘Met dit prijskaartje verwacht ik niet dat dit product een groot succes wordt,’ zegt de Zuid-Koreaanse analist van Woori Investment & Securities aan Reuters. ‘Tablet computers worden goedkoper. We verwachten dat zelfs de iPad goedkoper wordt. Mensen zijn almaar minder bereid om veel geld uit te geven aan een tablet nu de meeste smartphones dezelfde functies hebben als hun grotere broertje.’
Samsung heeft veel moeite gedaan om zijn tablet te onderscheiden van die van de concurrenten die vooral gebruikt worden om te mailen, te surfen en spelletjes te spelen. Met de Galaxy Note 10.1 kan je ook ‘creëren’.
In de eerste zes maanden van dit jaar verkocht Apple wereldwijd 28,8 miljoen iPads, goed voor een marktaandeel van 64,4 procent. Samsung haalde in dezelfde periode met zijn tablets een marktaandeel van 9,9 procent. (EE)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier