De virtuele verkiezingsstrijd: Hoe de Vlaamse partijen campagne voeren via internet

N-VA campagne op het internet © YouTube
Michael Ilegems
Michael Ilegems Chef van Knack Focus en KnackFocus.be

In de aanloop naar de verkiezingen van 25 mei maken de politieke partijen in Vlaanderen steeds meer gebruik van het internet als campagnemiddel. Knack.be vergeleek de onlinecampagnes van N-VA, SP.A, CD&V, Open VLD en Groen met elkaar.

N-VA

Platformen? Facebook, YouTube, Google Ads
Content? Filmpjes, advertenties

Uitgaven? Maximum 300.000 euro

N-VA laat de klassieke affiches in het straatbeeld deze keer volledig links liggen en waagt zich aan een internetoffensief; een grootschalige onlinecampagne op Facebook, YouTube en Google Ads die eind januari van start ging en nog tot aan de sperperiode loopt.

Er circuleren filmpjes op internet waarin “gewone mensen” getuigen over de problematieken waarmee ze in aanraking komen. Ook met banners en gerichte advertenties probeert N-VA alomtegenwoordig te zijn op sociale media en op een groot aantal publieke websites.

Als kenmerk bij de onlinecampagne gebruikt de partij de slogan ‘Verandering voor Vooruitgang’ en een V-teken, dat reeds voor veel ophef zorgde. In een tweet associeerde Jong CD&V-voorzitster voor Bornem Nathalie Michiels het teken met de Hitlergroet, waarmee ze een heuse Twitterrel ontketende. Filip Dewinter beschuldigde de N-VA dan weer van plagiaat, omdat het Vlaams Belang ook campagne voerde met dit kenteken.

Hoe dan ook tastte N-VA voor deze onlinecampagne flink in de buidel: het vooropgestelde maximumbudget bedraagt 300.000 euro. “Maar dat bedrag gaan we nooit halen”, zegt partijwoordvoerder Joachim Pohlmann.

Hebben we, in de aanloop naar 25 mei, al alles gezien van N-VA op internet? Pohlmann: “Nee, maar over wat nog moet komen, ga ik nog niets oplichten. Je zult wel zien.”

N-VA is op het moment van schrijven de derde grootste Vlaamse partij op Facebook en de tweede grootste op Twitter, met 15.887 Facebookfans en 13.308 Twittervolgers. Hier wordt ook het Vlaams Belang meegeteld.

SP.A

Platformen? YouTube, Facebook
Content? Filmpjes, advertenties

Uitgaven? ‘Beperkt’

Ook SP.A laat “gewone mensen” aan het woord (over pensioen, job en combinatie gezin-werk) in een reeks filmpjes. Hun slogan luidt: Tijden veranderen, zekerheden blijven. Maar de partij past voor een even grote en dure onlinecampagne als die van N-VA. “Via sociale media bereik je niet iedereen”, lichtte Miranda Maes die beslissing reeds toe in Het Nieuwsblad. “‘Dé online doelgroep’ bestaat niet voor ons”, vult Stijn Vercamer van de communicatiedienst van SP.A aan tegenover Knack.be “Al is het wel een prioriteit voor ons om veel mensen te proberen bereiken op veel verschillende manieren, en dus ook via digitale media. We besteden bijvoorbeeld veel aandacht aan onze website en onze digitale nieuwsbrieven. Ook Twitter en YouTube zijn veelgebruikte kanalen.”

Hoeveel investeert SP.A dan in zijn internetcampagne? “We voeren in principe geen betalende digitale campagne”, zegt Vercamer. “In de bepalingen van onze verkiezingsuitgaven staat: geen commerciële reclamespots op radio of tv en geen betalende boodschappen op internet.”

Toch doet SP.A wel een betalende advertentiecampagne, zij het eerder beperkt en vooral op Facebook. “Wij geloven niet in piekacties waarmee je een massa mensen aantrekt, maar wel in doelgerichte campagnes voor een beperkter aantal mensen.”

Een massieve onlinecampagne moeten we van SP.A dus niet verwachten. “Daarmee wek je soms meer ergernis op dan iets anders”, vindt Stijn Vercamer.

SP.A is de tweede grootste Vlaamse partij op Facebook en de derde grootste op Twitter, met 16.921 Facebookfans en 12.638 Twittervolgers.

Groen

Platformen? Facebook
Content? Advertenties
Uitgaven? 4.000 euro

“Groen zet voor de sperperiode in op gerichte Facebook-advertenties ter waarde van 4.000 euro”, laat woordvoerster Inge Jooris weten.

De partij gelooft in het gebruik van sociale media om jonge mensen te kunnen bereiken. “Groen is de grootste partij op Facebook met een wekelijks bereik van zo’n 100.000 mensen”, beweert Jooris. Ook volgens blogger Bruno Peeters, die Belgische sociale mediastatistieken in kaart brengt, is Groen de grootste op Facebook, met 18.832 fans. “De helft van onze fans is jonger dan 35 jaar”, zegt Jooris. “Dat danken we aan het feit dat wij bij de eerste partijen waren die sociale media gebruiken, niet alleen als een middel om persberichten te verspreiden, maar vooral ook om de dialoog aan te gaan met volgers, fans en vrienden.”

Groen heeft “een netwerk van e-campaigners”, aldus nog Inge Jooris. “Daartoe behoren een honderdtal vrijwilligers die ons helpen bij de verdere ontwikkeling van onze sociale mediastrategie. Voor hen, en voor onze kandidaten, voorzien we ook opleidingen. Aan de hand daarvan proberen we koploper te blijven op het gebied van sociale media.”

De Groen-woordvoerster reageert ook nog op de campagnefilmpjes waar onder meer N-VA mee uitpakt. “Wij maken al langer filmpjes, dat is niet nieuw. Er zullen zeker nog video’s komen in de loop van de campagne, maar die van ons zullen inhoudelijk zijn.”

Groen is de grootste Vlaamse partij op Facebook en de vierde grootste op Twitter, met 18.832 Facebookfans en 12.393 Twittervolgers.

Open VLD

Platformen? Sociale netwerksites
Content? Nog niet bekend

Uitgaven? Nog niet bekend

Open VLD plant volgens woordvoerster Laure Stuyck wel een internetcampagne, maar blijft daarover nog op de oppervlakte. “Omdat de campagne nog van start moet gaan, kan ik er op dit moment nog maar weinig concrete informatie over geven”, zegt ze.

De digitale campagne van Open VLD wordt qua omvang en investering alleszins niet vergelijkbaar met die van de N-VA. “Bij ons is het online gebeuren slechts een gedeelte van de strategie”, aldus de woordvoerster. “Maar we zijn er wel mee bezig. We hechten eigenlijk het hele jaar door belang aan sociale media. Open VLD is de grootste partij op Twitter (met 14.263 volgers, nvdr.). De uithangborden zijn vicepremier en minister van Pensioenen Alexander De Croo en Kortrijks burgemeester Vincent Van Quickenborne. Op Facebook zijn we iets minder aanwezig (5.393 fans, nvdr.) maar daar groeien we organisch.”

Volgens Laure Stuyck experimenteert de partij veel met sociale media. “Op Facebook maken we bijvoorbeeld reclame voor evenementen en debatten en plaatsen we ook wel eens betalende advertenties, zodat ook gebruikers die geen fans van ons zijn ze ook kunnen zien. Het gaat dan om kleine bedragen: 30 euro per advertentie.”

Open VLD is de vijfde grootste Vlaamse partij op Facebook en de grootste op Twitter, met 5.393 Facebookfans en 14.263 Twittervolgers.

CD&V

Platformen? Nog niet bekend
Content? Nog niet bekend

Uitgaven? Nog niet bekend

Ook CD&V is het een en ander van plan, maar laat op dit moment evenmin in zijn kaarten kijken. Woordvoerder Steffen Van Roosbroeck: “Wij voeren een 360°-campagne. Dit wil zeggen dat we gebruikmaken van een veelheid aan communicatiemiddelen, omdat wij van mening zijn dat het geen zin heeft al je eieren in één mand te leggen. Niet iedereen zit online. Wij willen met zoveel mogelijk mensen in dialoog gaan over onze boodschap. Elke doelgroep is belangrijk.”

Op dit ogenblik is de campagne van CD&V nog in volle voorbereiding. “Nog niet alles ligt vast. Bovendien houden we ook nog een paar kaarten tegen de borst. Meer concrete informatie geven we vandaag dus niet vrij.

CD&V is de zesde grootste Vlaamse partij op Facebook en de vijfde grootste op Twitter, met 5.104 Facebookfans en 10.378 Twittervolgers.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content