De technologie van de toekomst: Augmented Reality

Michael Ilegems
Michael Ilegems Chef van Knack Focus en KnackFocus.be

De slimme bril van Google is een jaar voor verschijning al een hype. De technologie erachter, augmented reality, zou ons dagelijks leven wel eens grondig door elkaar kunnen schudden. Knack.be duikt in de geschiedenis van augmented reality.

De slimme bril van Google – die in 2014 zijn intrede doet op de consumentenmarkt – voegt virtuele elementen zoals richtingaanwijzers, weerberichten of videoboodschappen – toe aan de realiteit. De digitale informatie wordt, als een extra laagje, weergegeven op een ingebouwd display ter hoogte van je oog, en het gadget laat zich besturen aan de hand van stemcommando’s. Terwijl je nu nog een mobiel toestel uit je zak moet halen om toegang te krijgen tot de digitale wereld, wil Google de technologie als het ware in ons lichaam integreren.

Virtual Reality Maar waar komt die draagbare AR-technologie nu vandaan? “Het ligt in het verlengde van virtual reality, een volledig kunstmatige ervaring, die je volledig afsluit van de dagelijkse realiteit”, zegt Tim Verbelen. Hij doctoreert aan de UGent, in het departement informatietechnologie.

De kiemen van virtual reality werden eind de jaren ’50 al gelegd. Toen bouwde filmmaker Morton Heilig de Sensorama, een grote machine die 3D-beelden, vibraties en geuren voorschotelde.

De eerste draagbare displays kwamen in de jaren ’60 tot stand. Philco Corporation en computerwetenschapper Ivan Sutherland ontwikkelden speciale helmen die gekoppeld waren aan camera’s – zodat helikopterpiloten bijvoorbeeld infaroodbeelden konden ontvangen om ’s nachts meer te zien – en computers. Het opzet was om de virtuele en de echte wereld met elkaar te integreren, maar de beelden waren toen nog niet veel meer dan gepixelde lijnen en vlakken.

“Virtual reality betekende dan wel een grote doorbraak voor programmeurs, maar onderzoekers en ontwikkelaars bleven op hun honger zitten”, aldus Tim Verbelen. “Ze droomden van een ervaring waarbij digitale data het dagelijks leven kunnen verbeteren en vergemakkelijken.” Dat is waar augmented reality om draait.

Gevechtspiloten Het waren gevechtspiloten die voor het eerst kennis maakten met de vroege vormen van augmented reality. Zij kregen een transparant scherm in de cockpit, waarop informatie over hun snelheid en hun hoogte als een extra ‘laagje’ weergegeven werd in het luchtruim. De technologie hielp hen bij het navigeren, het markeren van doelwitten en het uitschakelen van vijanden. Wat later gingen ook ingenieurs en technici gebruikmaken van de techniek.

Tot 2000 bleef augmented reality echter een speeltje voor wetenschappers. Toen kwam ARQuake op de markt, een spelletje dat studenten de mogelijkheid gaf om, in de wandelgangen van de school, virtuele aliens neer te schieten, die weergegeven werden op hun displayhelm. Toch ging augmented reality op dat moment nog aan het grote publiek voorbij.

Augmented reality in Vlaanderen Dezer dagen zal daar verandering in komen, denkt Tina Stroobandt van World of Waw, de eerste Vlaamse onderneming die zich bezighoudt met augmented reality. Google Glass lijkt de aanstoker te zullen worden. “De komst van een commerciële slimme bril maakt dat je straks zelfs geen toestel meer uit je zak moet halen; films, afbeeldingen en andere digitale content worden op je netvlies geprojecteerd. Feit en fictie zullen naadloos door elkaar lopen. Dat schept mogelijkheden, zowel voor communicatie als voor gaming.”

Het aantal augmented reality-toepassingen neemt nu exponentieel toe. Met Wikitude kan je bijvoorbeeld de camera van je smartphone op een kerk richten om informatie over het ontstaan van dat gebouw te verkrijgen, of op een restaurant, om er gebruikersreviews over te kunnen lezen. “De technologie komt los van de computer, en infiltreert in andere elektronica”, weet Verbelen. “Er zijn al wagens van BMW die digitale verkeersinformatie kunnen projecteren op je voorruit.”

Met World of Waw ontwikkelde Tina Stroobandt Message Mike, een ‘virtuele gids’ die bedrijven kunnen meeleveren met hun producten. “Als je bijvoorbeeld je digibox met je smartphone ‘scant’, komt Message Mike op je schermpje tevoorschijn. Hij legt uit hoe je het toestel moet installeren. Deze toepassing moet helpdesks en papieren handleidingen overbodig maken. Message Mike is onvermoeibaar, en 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 beschikbaar!”

Daarnaast werkt World of Waw aan een AR-boek voor kinderen, Rudy De Ruimtevaarder. Kleuters zullen allerhande spelletjes kunnen spelen met de hoofdpersonages uit het boek.

Iedereen spionDat technologie als het ware bijna in ons lichaam geïntegreerd worden, brengt ook nadelen met zich mee. “Niemand zit te wachten op een overvloed aan informatie. Als je gezichtsveld wordt volgespamd, haal je zo’n Google-bril al gauw van je neus”, denkt Verbelen. “Hoe hou je die continue informatiestroom onder controle? Dat wordt voor mij de hamvraag.”

Tina Stroobandt denkt dat augmented reality ook een ethisch debat op gang zal brengen. “Hoe ver mag de grens tussen feit en fictie vervagen? En wat met de privacy? Wat als de technologie straks in staat is onze gezichten overal te herkennen?”

“Iedereen gooit tegenwoordig zijn hele leven online. Augmented reality zal dat gegeven alleen maar versterken”, vult Verbelen aan.

“Een bril kan je nog verbieden, maar hoe kan je straks zeker weten dat mensen geen ‘slimme lenzen’ dragen? Na iedereen beroemd, is straks iedereen spion!”, lacht Stroobandt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content