Apple sterkste merk, Google op 2

© Epa

Google is niet langer het meest waardevolle merk ter wereld. Na 4 jaar neemt Apple de fakkel van sterkste merk over van de zoekmachine. Zo blijkt uit de Millward Brown Brandz Top 100, een lijst met de meest betekenisvolle merken wereldwijd.

Het afgelopen jaar is de merkwaarde van Apple met 84 procent gestegen. Google daarentegen verloor 2 procent en strandt daardoor op de tweede plaats in Millwards merkenlijstje. Op de derde plaats staat IBM, McDonald’s staat op vier en Microsoft op vijf.

De maker van de iPhone en iPad vertegenwoordigt ruim 153 miljard dollar. Volgens Peter Walshe, directeur bij Millward Brown, is het geen complete verrassing dat Apple dit jaar het beste merk is. “Apple levert kwaliteitsvolle producten af en heeft oog voor detail. Combineer dat met de stijgende aanwezigheid van de iPhone en iPad in de bedrijfswereld en je zit als bedrijf gebeiteld. Apple kan het ook maken zijn prijzen hoog te houden en doet wat luxemerken doen. Hoe hoger de prijs, hoe liever mensen het product willen aanschaffen.”

Facebook stijgt met 246 procent

Op nummer 8 staat sigarettenmerk Marlboro. Goed voor een stijging van 18 procent en een kapitaalwaarde van bijna 68 miljoen dollar. Facebook duikt de top 100 in als grootste stijger met 246 procent en strandt zo op plaats 35. Facebook is zo ook de grootste stijger in merkwaarde naast de leider Apple. Andere sterke stijgers zijn Amazon met 37 procent en Starbucks met 40 procent. Verliezers zijn Nokia met 28 procent en Nintendo met 37 procent. Toyota neemt zijn leiderspositie opnieuw in als sterkste automerk.

In waarde zijn de top 100-merken goed voor 2,4 triljoen dollar. Het merk Apple zou sinds 2006 met 859 procent in waarde gestegen zijn. (Reuters/INM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content