Guido Lauwaert
Salut Zwarte Piet, en straks ook de Paashaas
Eenmaal de schoolpoorten goed en wel geopend zijn, zullen die van de Sint ontsloten worden en zijn paard gezadeld. Helaas zal hij verschijnen zonder zijn ouwe gabber Zwarte Piet, zoals in de Hemawinkels, en wie is de volgende die sneuvelt? De zweep van extreem politiek correcte moralisten wordt gevreesd. Vooral door de commerçanten, die sneller dan kameleons van kleur veranderen.
Zwarte Piet staat voor racisme. De zwarte mag niet langer de boeman zijn. En al evenmin zijn knecht. Met de zwarte wordt de inwoner van zwart Afrika bedoeld. En is al hij al lang niet meer de boeman, dan is hij nog steeds de slaaf van de rijksten onder de rijken. En heden ten dage bestaan ze nog steeds. Als slaaf in de uitzendsector om de werkvloer en de ramen schoon te houden, of om madame la marquise te bevredigen, want aan haar hond heeft ze niets meer, sinds hij het tapijt boven het bed van de edele weduwe verkiest. Dus weg Zwarte Piet. Lang leve de ingedrukte pedaal van de zuivere moraal!
Hoe kun je nu zo dom zijn? Zwarte Piet komt helemaal niet uit Afrika. Hij komt uit het leesboekje van Jan Schenkman uit 1850. Hij was een onderwijzer en een Nederlander. Alleen al daarom bestaat er gerede kans op twijfel. 99% van de onderwijzers hebben een infantiele fantasie en evenveel Nederlanders hebben altijd gelijk. Zelfs als je gelijk hebt, hebben zij bovengelijk, ‘want u mag dan wel gelijk hebben, maar hebt u wel eens gedacht aan het feit dat… [et cetera] waardoor uw gelijk op zwakke grond gebouwd is, terwijl door mijn extra argumentatie mijn gelijk sterker is dan het uwe.’
Salut Zwarte Piet, en straks ook de Paashaas
Zwarte Piet als knecht van Sinterklaas is in een oudere betekenis dan uit het verhaaltje van Schenkman een arbeider. Stoer door het zware werk, of dat nu schoorsteenvegen was of wroeten in de mijnen, op de velden, in de bouwsector, de boksring, op de tatami of de stoomlocomotief. Een man met spierballen als kokosnoten en in dagen niet gewassen maakte meer indruk op de kinderen dan de schijnheilige liefde van Sinterklaas. Het tweetal is vergelijkbaar met het duo detectives [denk aan Morse en Lewis, Hercule Poirot en kapitein Hastings] of agenten die een verhoor afnemen, God en Maria, Stan en Laurel, De Wever en Bourgeois, de Schalkse ruiters, waar beide sufferds spelen, maar de ene op een slinkse wijze recht moet trekken wat de andere op een knullige manier heeft verknoeid.
Niet alleen is something rotten in the state of Denmark, zoals Shakespeare door Marcellus laat zeggen in Hamlet, en niet door Hamlet zelf, zoals velen denken, maar in heel de Westerse beschaving. De morele correctheid is een pest, want gebouwd op sprookjes en heilig verklaard aan de tafels van de praatprogramma’s van de televisie, het medium dat door zijn popularisering zichzelf onfeilbaar vindt. Bij de onnozelste morele kwestie duiken de duidingsprogramma’s erop. Ze dikken het zo sterk aan en smeren het zo breed uit dat de andere media het overnemen en er mee pro of contra op de loop gaan. De groot- en kleinhandelaars zitten door heel dat mediarumoer met de handen in het haar. Als Piet uit de gratie is, wie zal de volgende zijn? Want de camera’s moeten blijven draaien en eeuwig zingen de klavieren van het journaille. Met de val van de priester als kindervriend zou het wel eens Sinterklaas kunnen zijn, want zelfs een bisschop wordt gewantrouwd. Elk land heeft er op z’n minst één die zijn hand overspeelde.
Is het door al die foute betekenissen van de feestsymbolen nu nodig om Piet en Haas uit het oog en uit het hart te weren?
En na Zwarte Piet, zal dan de Paashaas geslacht worden? Want met het Christelijke verrijzenisfeest Pasen heeft hij evenveel te maken als Sven Gatz met kunstkennis. De Paashaas stamt uit een mythe van de Teutonen. Hun godin Ostara veranderde een gewond vogeltje waar een meisje om treurde in een haas en zei dat hij voortaan één keer per jaar zou terugkeren om gekleurde eieren te leggen. Een haas die eieren legt? Gekker kan je het niet bedenken. En dan nog gekleurde. Gekheid heeft zo te zien niet alleen een kranke maar ook een manke kant.
Maar is het door al die foute betekenissen van de feestsymbolen nu nodig om Piet en Haas uit het oog en uit het hart te weren? Wat mij betreft mogen ze gerust blijven bestaan. Wat mij wel ergert, is dat de morele kruisvaarders zoveel spreekruimte krijgen. Ze vinden van zichzelf dat ze intellectuelen zijn. Nou, geef mij dan maar een arme sloeber die met een bolle buik, een marcelleke, kettingrokend en het vuilste dialect dat er bestaat, het Mechels, aan de toog leuterpraat uitslaat. Met zulk een man kan je lachen. En daar maal je niet om. Tenzij prietpraatprogramma’s als die van Marcel Van Tilt en cie.
Marcel en zijn soortgenoten [m/v] zijn beste kerels/ponypoezen. Het enige dat ik hen verwijt is dat ze idioten als die morele kruisvaarders zoveel praatruimte geven. En er – dat vooral – nog in meegaan. Hun protest is willens en wetens vals spel. Het is ze enkel te doen om hun kijkcijfers, en het kijkcijfer verzekert hun marktwaarde. En daarom willen ze elke week wel een moraalridder zonder gebit in hun programma hebben.
Ik wil gerust Zwarte Piet spelen. Niet als page maar als schurk. Of Paashaas. Of ezel ‘in het stalleke van Bethlehem / bij het Kerstekind’, zoals Paul van Ostaijen zo mooi dichtte. Ai! Dat had ik beter niet gezegd. Straks gaan die linkse moralisten met een rechts denken een ander gedicht van de Pol veranderd willen zien. Gedichtje van Sint Niklaas. Het beginvers zal niet meer mogen luiden ‘Sint Niklaas / appelbaas / uit het land van Waas’, maar gewijzigd moeten worden in ‘Sint Niklaas / perenbaas / uit het land van Haspengauw’.
Wedden dat de Hema het zal toejuichen. Een Sint laten opdraven met naast zich een Pakistaanse fruitplukker. En vanaf halfvasten zal pronken met een Paaspeer?
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier