Overzicht: wie zijn de mensen van het jaar 2024 volgens Knack?

Dries Van Noten, Gisèle Pélicot en Thibaud Dooms © Foto's Anneke D'Hollander en Getty
redactie redactie

Dit zijn de mensen van het jaar 2024 van Knack, Knack Weekend en Knack Focus.

Gisèle Pelicot, Mens van het Jaar van Knack

Foto: Getty Images

Dominique Pelicot, een doorsnee man, verdoofde zijn echtgenote Gisèle, een doorsnee vrouw, en liet haar meer dan 200 keer verkrachten door 72 doorsnee mannen. Seksueel geweld is alledaagser dan we willen geloven. Maar dat is niet het uitzonderlijke in het dossier-Pelicot. De schaamte waar overlevers van seksueel geweld onder gebukt gaan, wijst Gisèle Pelicot resoluut af.

Knack-hoofdredacteur Bert Bultinck: ‘Gisèle Pelicot maakte dit jaar indruk als een slachtoffer van seksueel geweld dat zich niet wil schamen voor wat haar is overkomen. Op het proces van haar verkrachters in Avignon zei ze dat de schaamte “van kamp moet veranderen”. Haar moedige en integere houding dwingt respect af. In de strijd tegen seksueel geweld is haar publieke optreden een bron van hoop. Daarom is Gisèle Pelicot de Mens van het Jaar van Knack.’

Lees hier het volledige artikel:

Dries Van Noten, Mens van het Jaar van Knack Weekend

Foto © Anneke D’Hollander

Dries Van Noten zetten als grootste van de Antwerpse Zes België mee op de modekaart, en stond bijna vier decennia lang aan de top. Van koningin Mathilde tot Beyoncé, iedereen is dol op zijn ontwerpen. Dit jaar kondigde hij aan dat hij stopt als ontwerper van de collecties van het merk dat hij in 1986 zelf had opgericht. 

Knack Weekend-hoofdredacteur Ellen De Wolf: ‘Toen Dries Van Noten op 19 maarten van dit jaar aankondigde dat hij afscheid nam van de mode, was dat wereldwijd voorpaginanieuws. De bekendste van de Antwerpse Zes stampte ondanks alle uitdagingen een bloeiend bedrijf uit de grond en slaagde erin om een eigen signatuur te ontwikkelen zonder in herhaling te vallen. Zijn impact op de mode kan en mag niet onderschat worden.’

Thibaud Dooms, Mens van het Jaar van Knack Focus

Foto © Anneke D’Hollander

Thibaud Dooms zette zichzelf dit jaar op de kaart met een even krachtige als fragiele vertolking in ‘Skunk‘ van Koen Mortier. Die film is een cinematografische klap in je gezicht Een rauw, ongepolijst bravourestuk, dat een verhelderende inkijk biedt in de jeugdzorg, en in de karakteriële ravage die misbruik en verwaarlozing aanrichten. Dooms draagt de film met zijn frêle schouders. De manier waarop hij Liam neerzet, een kind in een disfunctioneel gezin aan de zelfkant van de samenleving, zindert lang na. 

Knack Focus-chef Sam Sisk: ‘Toen Skunk in de bioscoop kwam, was het voor onze redactie meteen duidelijk: die jongeman moeten we in het oog houden. Zoals Dave Mestdach, onze chef film, het verwoordde: ‘Alsof hij je recht in de ziel kijkt.’ Onze podiumjournaliste Els Van Steenberghe zag Thibaud in ‘Atropa’ van Naomi Velissariou: ‘Hij flirtte onopvallend en onweerstaanbaar met het publiek en had daar alleen zijn blik voor nodig.’ Dit najaar maakte hij indruk in ‘Milano’ van Christina Vandekerckhove. Niet toevallig wordt al eens de vergelijking gemaakt met Matthias Schoenaerts: ook een Shooting Star in Berlijn, én onze ‘Mens van het Jaar’ in 2011.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content