Oosterweelwerken wellicht pas in 2033 klaar

. © Belga
Jan Herregods

De werken aan de Oosterweelverbinding in Antwerpen zullen wellicht niet in 2030, maar eerder in 2033 volledig afgerond zijn. Dat bevestigt bouwheer Lantis. Onder meer de PFAS-problematiek en de lange doorlooptijd voor vergunningen zouden tot vertraging leiden.

Lantis stelt dat de Scheldetunnel tussen Linker- en Rechteroever en het Oosterweelknooppunt in het noorden van de stad wel nog op schema liggen voor ingebruikname in 2030. Dat is dus de eigenlijke Oosterweelverbinding, die wel al zou opengaan voor verkeer in afwachting van de ingebruikname van de resterende verbindingen in de omgeving. De vertraging zou zich elders situeren, zoals in de zone met het nog af te breken viaduct van Merksem waar de Antwerpse ring dieper zal worden gelegd.

Lantis uit wel nog de hoop dat de huidige timing opnieuw naar voren opschuift. Ook op Linkeroever kon er sneller worden gewerkt dan oorspronkelijk gepland. “We zetten ons allen meer dan 100 procent in om de timing van ingebruikname zo scherp als mogelijk te houden”, stellen Lantis en de aannemersconsortia.

Lantis haalt in een mededeling verschillende oorzaken aan voor de verwachte vertraging. “Een eerste is PFAS, en het ontbreken van een rechtszeker kader daarrond”, klinkt het. “Niet alleen de werken op Linkeroever en Zwijndrecht werden geconfronteerd met een PFAS-problematiek, ook bij de werken op rechteroever zijn historische PFAS-verontreinigingen vastgesteld. Dat betekent dat er de voorbije jaren extra voorbereidingen nodig waren, zoals bijkomende terreinonderzoeken, studies naar mogelijke oplossingen en het plaatsen van waterzuiveringsinstallaties.”

Ook de bijkomende complexiteit van de grondverzetwerken van PFAS-houdende grond speelt volgens Lantis een rol. Een tweede luik aan vertragende factoren draait volgens de Oosterweelbouwheer rond het verkrijgen van vergunningen. “De complexiteit daarvan is de jongste jaren alleen maar toegenomen, wat ook doorwerkt in de planning”, klinkt het. Tot slot werden er tijdens de uitvoering van de werken nog extra overkappingen toegevoegd aan de plannen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content