Online aankopen: “Test-Aankoop ondermijnt vertrouwen Belgische consumenten”

(Belga) Comeos, dat de Belgische handel en diensten vertegenwoordigt, heeft in een reactie op een persbericht van Test-Aankoop kritiek op de manier waarop de consumentenorganisatie de feiten over onlineverkoop voorstelt. Test-Aankoop verspreidde een persbericht waarin het “insinueert dat meer dan tien procent van onlineklanten wordt bedrogen.” Volgens het Europees Centrum voor de Consument (ECC), dat het onderzoek voerde, heeft Comeos het persbericht “niet correct begrepen”.

Het ECC ontving in 2011 1.822 klachten van consumenten die op buitenlandse websites een product of dienst aankochten. Comeos verduidelijkt dat die 12 procent fraudegevallen slaat op “die minderheid die informatie vroeg aan dat ECC. Daarnaast gaat het uitsluitend om grensoverschrijdende aankopen.” “Uit de enquête rond e-commerce die we vorige week voorstelden, bleek 96 procent van de online klanten een probleemloze koopervaring te hebben gehad”, zegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos. “Wat Test-Aankoop nu insinueert, ondergraaft het vertrouwen dat Belgen eindelijk hebben in bonafide online winkels.” Comeos neemt vooral aanstoot aan “de foute voorstelling van de feiten waar Test-Aankoop zich weer aan bezondigt. Ze laten uitschijnen dat online kopen een immens risico is, dat je één kans op tien hebt dat je wordt bedrogen – terwijl het omgekeerde waar is. Bovendien gooien ze bewust alle soorten websites op één hoop”, aldus nog Comeos. In een reactie laat het ECC weten dat nergens in het bericht staat dat 10 procent van de consumenten kans loopt bedrogen te worden. ECC-directrice Edith Appelmans vraagt Comeos reclame te maken “voor de gratis brochure van het ECC, want alerte consumenten verhogen de kwaliteit van de onlinemarkt door onbetrouwbare websites links te laten liggen.” (KAV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content