Nissan out zich
Nissan toont voor het eerst een open EV. Dit Max-Out concept is misschien de voorbode van een echt open elektrisch model.
Nissan heeft al een heus parcours afgelegd op vlak van elektrificatie. Twee generaties Leaf gaven de Japanse constructeur voldoende ervaring om recent de vrij vernieuwende Arya (SUV) op de markt te brengen. In de rand houdt de constructeur zich ook bezig met studiemodellen die worden getoond om het grote publiek duidelijk te maken welke designrichting het merk uit wil. Anderzijds zijn uitgerekend dit soort projecten een ideale manier om ‘temperatuur te meten’ en te achterhalen of de markt en de consument klaar is voor vernieuwende ideeën.
Klassieke vormtaal
Eerder toonde Nissan ook al andere concept cars met het ‘Out’-suffix zoals de chill-Out en de hang-Out. Het verschil met deze nieuwste Max-Out is dat het bij de vorige designoefeningen om virtuele modellen ging, maar deze keer om een levensechte conceptwagen. De vorm ervan oogt klassiek en het valt meteen op dat het om een tweezitter gaat met een vrij lange neus en een dito achterkant.
Die lange neus is bijzonder voor een EV, want designers moeten geen grote verbrandingsmotor onder de motorkap kwijt. Die motorkap springt in het oog, ziet er zeer aerodynamisch uit en de lucht stroomt er als het ware doorheen.
Op dit ogenblik is het segment van de elektrische cabriomodellen nagenoeg onbestaande. Smart deed al een poging met een open canvasdak, maar er zijn ook andere constructeurs die op plannen broeden om een ‘vrijetijds’-EV op de markt te brengen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier