Stijn Tormans
‘Misschien is De Lijn geen vervoersmaatschappij, maar een sociaal experiment’
Knack-redacteur Stijn Tormans over zijn alweer hilarische week met De Lijn: ‘Het is vandaag donderdag. Benieuwd welke hilarische cliffhangers en dramatische plotwendingen er nog komen.’
Soms vraag ik me af of alles echt is. Misschien is De Lijn geen vervoersmaatschappij, maar een sociaal experiment.
Misschien is De Lijn geen vervoersmaatschappij, maar een sociaal experiment.
Als trouwe reiziger in Antwerpen waan ik me daar vaak Truman Burbank in The Truman Show. De man leefde in een fictieve stad. Iedereen was er acteur, behalve hij. Hij dacht dat hij het geluk gevonden had: hij had een mooi huis, de lucht boven zijn dorp was altijd blauw. De wereld zag hem al dertig jaar op televisie verschijnen en lachte hem uit, maar hij wist het niet. Tot hij besefte dat hij omringd werd door kartonnen decors. De trams en auto’s in zijn stad waren niet echt. Net zomin als de bestuurders en reizigers: het waren allemaal acteurs, het was maar om te lachen.
Beste vrienden van de Lijn, toen ik vandaag mijn dagboek bekeek, begon ik ook argwaan te krijgen.
***
ZONDAG 1 APRIL
Lieve dagboek, vandaag startte de Ronde Van Vlaanderen in Antwerpen. Ook De Lijn verkeerde in feeststemming en besliste om lijn 4 voor een deel langs de oude route te laten rijden. Dolle pret in de tram: iedereen dacht dat de tram weer naar Silsburg reed, zoals vroeger. Sommige stapten uit, haltes werden niet bediend, informatie was er amper.
MAANDAG 2 APRIL
Lieve dagboek, de straat van Bart De Wever wordt heraangelegd. Maanden geen tram op de Herentalsebaan. Ik wist van niets en De Lijn blijkbaar ook niet. Op de PCC-trams stond nog altijd: 8 P+R Wommelgem-Zuid. De Wommelgemreizigers arriveerden plots in Deurne. Ook hier geen informatie aan de eindhalte, dat zou vast nefast geweest zijn voor de feestvreugde. ‘Je moet via tram 9 naar Wommelgem’, vertelde mobiliteitsdeskundige Stefan Justens me. ‘Het probleem is dat tram 8 en 9 elkaar maar op één punt kruisen: de Opera. Net die halte die nog lang buiten werking is.’
DINSDAG 3 APRIL
Lieve dagboek, vandaag had ik een afspraak in het Sint-Vincentiusziekenhuis. Aan de Nationale Bank wilde ik tram 4 nemen, maar daar ontdekte ik dat die maandenlang niet meer door de 19–eeuwse gordel rijdt. Door ‘werken in de Guldenvliesstraat’. ‘Dat is een kleine pietluttige straat in Berchem’, vertelde Justens me. ‘Onbegrijpelijk dat werken daar een jaar duren.’ Ik stapte dan maar te voet naar het ziekenhuis.
WOENSDAG 4 APRIL
Lieve dagboek, nog eens tram 24 genomen, ook een hilarisch sociaal experiment: om de paar maanden verandert die van eindhalte. Eerst was het Melkmarkt-Stenenbrug wegens gebrek aan tramconducteurs, daarna terug Melkmarkt-Silsburg. Maar nu toch weer Melkmarkt-Stenenbrug. De Lijn voorzag een kleine bus om een hele tram te vervangen: ik ontsnapte net niet aan de verstikkingsdood. ‘Natuurlijk moeten ze gelede bussen inzetten’, zei Justens me. ‘Maar het probleem is dat het personeel van Zurenborg geen opleiding kreeg om daarmee te rijden. In andere steden in België kunnen ze dat wel.’
***
Het is vandaag donderdag 5 april, vrienden van De Lijn. Benieuwd welke hilarische cliffhangers en dramatische plotwendingen jullie deze week nog in petto hebben.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier